2022-10-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Min bror har just en ny V90 T4...går skitsnålt.. men leasing är ju en sak...men som privatköpt bil ?? vad jag förstår är de allra flesta elbilar leasade ?? ägaren en en bilfirma .

Tja, liknande köppris är det. 560k för Polestaren i våras, V60 (skrev V70 vilket var fel) kostade då den beställdes 510k om jag minns rätt. Skatten på Polestaren är ju klart lägre..

/Dick
Citera
2022-10-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Tja, liknande köppris är det. 560k för Polestaren i våras, V60 (skrev V70 vilket var fel) kostade då den beställdes 510k om jag minns rätt. Skatten på Polestaren är ju klart lägre..

/Dick
Blir så svårt att jämföra när man inte kan jämföra samma bilmodell..skall kolla Audi A4a lite nu..
Citera
2022-10-12, 14:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Blir så svårt att jämföra när man inte kan jämföra samma bilmodell..skall kolla Audi A4a lite nu..

Jag gjorde koll på en Volvo XC40, så här såg det ut.

Kollar man snabbt på volvos hemsida så börjar en vanlig XC40 på 377 000kr men vill du istället ha samma bil men eldriven och då XC40 Recharge så börjar den på 547 900 kr. Redan här ligger man 170 900 kr back på samma bil.

Kör man då som normalsvensson ca 1000 mil om år så kommer det ta sin lilla tid innan bilen faktiskt börjar betala sig. Jag orkar inte sätta mig att räkna på detta men man kan köra rätt många mil för de 171 000 kronorna om man tankar bensin eller diesel.

Snabbt räknat att bilen drar 0,6 l diesel/mil så åtgången blir då 600 l på helåret. Kostnad om man räknar på 27kr/l så är det 16 200kr. Så efter 7 år med högre servicekostnader och skatter så är fossilbilen ikapp elbilen i inköp. Men då har inte elbilen kört en meter
Citera
2022-10-12, 14:50
Medlem
Citat:
Jo men varför kommer ingen med en jämförelse med samma bil på ett märke ?? det jämförs oftast med en mindre elbil . det är ju totalkostnaden som är intresant..inte milkostnad.

Det finns ju en hel del elbilar som är byggd på samma plattform som fossila motsvarigheter så det går väl kolla upp om någon vill lägga energi på det.

Dock blir det ju i regel en sämre elbil och mindre effektiv om den är byggd på en gammal plattform.
Bästa och effektivaste elbilarna byggs på en ren elbilsplattform och då finns ju ingen exakt jämförelse att göra.
Senast redigerad av JohnBlund 2022-10-12 kl. 14:53.
Citera
2022-10-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Det är väl inte billigare per mil?? Att köra kanske, om man bara räknar in energikostnaden. Men allt annat då?

Man måste ju kolla totala ägandet. Att folk är så dumma fortfarande år 2022.

Ja, främst bör man inkludera värdeförändringen. Men den hoppar och skuttar, så man bör inte titta på för kort tidsperiod. Om någon säljer en elbil nu bara några månader efter att den köptes, och knappt har kört något med den, så kan den mycket väl ha kostat mer per mil än en bensinbil. Men om du har haft en elbil i ett eller flera år, eller har kört många mil, bör du i normalfallet ha tjänat på den även om man tar hänsyn till både värdeförändring och energikostnad. Även i Södra Sverige. Jag är förvånad över att folks rädsla för att behöva reparera batterierna efter garantin gått ut inte drar ned priset mer.

Skatteregler och subventioner är naturligtvis också en del av förklaringen till att elbilar blir billigare, och än så länge även laddhybrider, men där är subventionerna på väg bort vad jag kan förstå. Pris för slitage, underhåll, reservdelar och service är svåra att mäta - mitt intryck är att det inte skiljer så mycket mellan biltyperna utan beror mer på märket. En laddhybrid har ju dubbla drivlinor dvs mer detaljer som borde kunna gå sönder, men å andra sidan, är den ena drivlinan trasig kan man använda den andra ett tag som backup. Branschtidningar menar att man tjänar på elbilar sedan flera år tillbaka, bland annat den artikel i https://elbilen.se/ som jag citerade. Har den fel?

Min egen laddhybrid köpte jag begagnad för ett drygt år sedan och nu ser jag att något äldre bilar av samma modell säljs för betydligt högre pris på blocket, i något fall för ungefär samma pris, som jag köpte min. Har 5 år gamla bensinbilar också ökat rejält i pris?
Citera
2022-10-12, 15:06
Medlem
Lillamig72s avatar
Tänk. Jag som fick lite ont i magen och var lite orolig när jag i våras beställde min nya bil.
En Toyota yaris cross hybrid +extrautrustning i senaste modell. Den skulle inte bli klar eller komma till mig tidigare är Jan 2023. Pga covid..
Köper den utan lån. +med utbyte av min gamla.

Tänkte att jag kanske skulle beställt en ny elbil istället.
Att jag gjort ett dumt val med tanke på att jag tänkt ha den i ca 8-10 år. Och då kanske det bara finns elbilar. Man vet ju inte vad Miljöpartiet/Vänsterpartiet skulle hitta på.
Kanske skulle det inom en snar framtid bara tillåtas att köra rena elbilar inom zoner i storstäder osv..
Jag bor i en storstad..
Men nu är jag lugn och nöjd med mitt val… Så fort kommer det inte gå.. Ska i lugn och ro skaffa solpaneler på mitt tak här hemma innan med. Till nästa bil. Elbilen köps…. 😅🙄
Senast redigerad av Lillamig72 2022-10-12 kl. 15:08.
Citera
2022-10-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De blev uppköpta av Rockefeller och oljeindustrin, inte utkonkurrerade.

Energi 100 kg batterier = (ungefär) energi i ett kg bensin. Detta är en fantastiskt stor nackdel.

Det handlar alltså inte om att det generellt är dåligt med batteridrivna manicker. Men för just den här applikationen är det väldigt dåligt. Elbilar är ungefär lika dumt som en rakapparat med bensinmotor.

Elbilarnas framfart just nu är fake demand. Det är en del av great reset-agendan.
Citera
2022-10-13, 12:12
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Energi 100 kg batterier = (ungefär) energi i ett kg bensin. Detta är en fantastiskt stor nackdel.

Det handlar alltså inte om att det generellt är dåligt med batteridrivna manicker. Men för just den här applikationen är det väldigt dåligt. Elbilar är ungefär lika dumt som en rakapparat med bensinmotor.

Elbilarnas framfart just nu är fake demand. Det är en del av great reset-agendan.

Fördelen är att det inte finns någon brist på elektricitet och den kan produceras precis var som helst. Den kg bensin som du så lätt pumpar in i din bil ska först pumpas upp ur marken, transporteras till ett rafinaderi, rafineras, distribueras till bensinmacken och sen pumpas in i bilen.

Vidare så utvecklas nya batterier successivt.
Citera
2022-10-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gjorde koll på en Volvo XC40, så här såg det ut.

Kollar man snabbt på volvos hemsida så börjar en vanlig XC40 på 377 000kr men vill du istället ha samma bil men eldriven och då XC40 Recharge så börjar den på 547 900 kr. Redan här ligger man 170 900 kr back på samma bil.

Kör man då som normalsvensson ca 1000 mil om år så kommer det ta sin lilla tid innan bilen faktiskt börjar betala sig. Jag orkar inte sätta mig att räkna på detta men man kan köra rätt många mil för de 171 000 kronorna om man tankar bensin eller diesel.

Snabbt räknat att bilen drar 0,6 l diesel/mil så åtgången blir då 600 l på helåret. Kostnad om man räknar på 27kr/l så är det 16 200kr. Så efter 7 år med högre servicekostnader och skatter så är fossilbilen ikapp elbilen i inköp. Men då har inte elbilen kört en meter

Glöm inte skatten. Fossilbilen kostar väl minst 12000 kr/år i skatt och elbilen 360 kr...
Citera
2022-10-13, 22:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Fullt så illa är det inte om vi räknar på effektivt utfört arbete, en mer realistisk uppskattning är förmodligen ~30 kg batterier per kg bensin.
Citera
2022-10-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fullt så illa är det inte om vi räknar på effektivt utfört arbete, en mer realistisk uppskattning är förmodligen ~30 kg batterier per kg bensin.

Ja, det stämmer nog. Men sen blir det tydligen en hel del kråkvärme när man laddar batterierna. läste en tråd om detta nånstans (Quora kanske?) med massa kunniga personer som diskuterade och ingen verkade veta riktigt hur mycket, konstigt nog. Bara att det blir mycket. Framför allt när man snabbladdar.
Citera
2022-10-13, 23:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Glöm inte skatten. Fossilbilen kostar väl minst 12000 kr/år i skatt och elbilen 360 kr...

Var därför jag räknade på att de 170000kr är inhämtade efter ca 7 år men kanske ska vi räkna med 6 år. Fast då har jag inte räknat med elkostnaden för att köra de 1000 milen men borde då vara ca 2000kwh och sen en kostnad på mellan 1-4kr/kwh. Snabbladdar man kan det kosta upp mot 8kr med dagens elpriser, dessa lär också gå upp nu under vintern. Så säg el för mellan 2000-8000kr om man nu hemmaladdar. Är väl det som är tanken lm man nu har elbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in