Citat:
Ursprungligen postat av
graFFe
Det är väl inte billigare per mil?? Att köra kanske, om man bara räknar in energikostnaden. Men allt annat då?
Man måste ju kolla totala ägandet. Att folk är så dumma fortfarande år 2022.
Ja, främst bör man inkludera värdeförändringen. Men den hoppar och skuttar, så man bör inte titta på för kort tidsperiod. Om någon säljer en elbil nu bara några månader efter att den köptes, och knappt har kört något med den, så kan den mycket väl ha kostat mer per mil än en bensinbil. Men om du har haft en elbil i ett eller flera år, eller har kört många mil, bör du i normalfallet ha tjänat på den även om man tar hänsyn till både värdeförändring och energikostnad. Även i Södra Sverige. Jag är förvånad över att folks rädsla för att behöva reparera batterierna efter garantin gått ut inte drar ned priset mer.
Skatteregler och subventioner är naturligtvis också en del av förklaringen till att elbilar blir billigare, och än så länge även laddhybrider, men där är subventionerna på väg bort vad jag kan förstå. Pris för slitage, underhåll, reservdelar och service är svåra att mäta - mitt intryck är att det inte skiljer så mycket mellan biltyperna utan beror mer på märket. En laddhybrid har ju dubbla drivlinor dvs mer detaljer som borde kunna gå sönder, men å andra sidan, är den ena drivlinan trasig kan man använda den andra ett tag som backup. Branschtidningar menar att man tjänar på elbilar sedan flera år tillbaka, bland annat den artikel i
https://elbilen.se/ som jag citerade. Har den fel?
Min egen laddhybrid köpte jag begagnad för ett drygt år sedan och nu ser jag att något äldre bilar av samma modell säljs för betydligt högre pris på blocket, i något fall för ungefär samma pris, som jag köpte min. Har 5 år gamla bensinbilar också ökat rejält i pris?