2022-10-16, 12:10
Medlem
Romanche92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Min gissning är att det inte var spontant utan desperat. Anhöriga som gick in bakom ryggen på henne efter att först ha försökt förmå henne att ta emot hjälp i form av förskott på arv.

Tror de räddade hennes liv. Utan bostad med pengar på fickan i hennes tillstånd hade inte slutat väl.

Det är svårt att säga, över 150 000:- Är väldigt mycket pengar men samtidigt kommer jag ihåg att det var en random person som betala Rask's skuld med. Har man ett stort ansikte utåt för 2-3 000 tittare på Tiktok när man livear dyker det säkert upp en Trissvinst. Men ja det skulle också kunna vara anhöriga.
Citera
2022-10-16, 12:11
Avslutad
Idag berättar Pia i sitt kommentarsfält att hon lägger ansvaret på barnen för det umgänge de tillåts ha. Hur kan det inte vara tydligt för alla att hon i det här tillståndet har enorma brister i sin omsorgsförmåga? Hur kan inte samhället kliva in och hjälpa henne innan det är för sent?

Kommentarer från YT:

Just me
för 2 timmar sedan
Kul med lite tid med barnen idag.Ha det så fint!😊

Gräddrumpan
för 1 timme sedan
Ja det är upp till barnen. Vi träffades igår och gick på Donkken och tog en promenad.

Just me
för 1 timme sedan
Fantastiskt!

Gräddrumpan
för 46 minuter sedan
Nej helt normal lunch. Idag får de ta initiativet om de vill träffas.

-----

Blir så ledsen! Bestämde mig för att ta action.

Idag har jag:
- Kontaktat Huddinge Kommuns uppsökande verksamhet inom socialpsykiatrin med anledning av att Pia under gårkvällen gav uttryck för suicidtankar. Rekommenderar samtliga i den här tråden att göra detta. Man gör det genom att fylla i ett formulär här.

- Kontaktat Huddinge Kommuns servicecenter dit man kan skicka en orosanmälan om en vuxen som far illa, denna vidarebefordras till socialtjänsten. Detta också med anledning av att hon under gårkvällen gav uttryck för suicidtankar. De finns på mail: servicecenter@huddinge.se
Citera
2022-10-16, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romanche92
Med tanke på att en spontan människa betalade 150 lax till henne så kommer hon givetvis inte att sluta.

Jag skulle spontant gissa att det är föräldrarna som gått in och löst skulden åt henne, hon visade ett meddelande från hennes exman i en video för ett tag sen där han meddelade att hennes föräldrar sagt att de var villiga att betala när de upptäckte att lägenheten låg ute för utmätning.
Citera
2022-10-16, 12:49
Medlem
Telepatisks avatar
Vad lider hon av? Eller det kanske inte har framkommit än. Om hennes LinkedIn-profil stämmer så lär hon ju i alla fall vara hyfsat intelligent och har haft ganska okej jobb?
Citera
2022-10-16, 12:54
Medlem
Romanche92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Idag har jag:
- Kontaktat Huddinge Kommuns uppsökande verksamhet inom socialpsykiatrin med anledning av att Pia under gårkvällen gav uttryck för suicidtankar. Rekommenderar samtliga i den här tråden att göra detta. Man gör det genom att fylla i ett formulär här.

- Kontaktat Huddinge Kommuns servicecenter dit man kan skicka en orosanmälan om en vuxen som far illa, denna vidarebefordras till socialtjänsten. Detta också med anledning av att hon under gårkvällen gav uttryck för suicidtankar. De finns på mail: servicecenter@huddinge.se

Finns det någon video som kan understrecka detta där hon har sagt det? Säger det åter igen, den här människan behöver verkligen få hjälp. När man börjar tala om suicidala tankar är det ett rop på hjälp.
Som sagt hon behöver LPT.

Citat:
Idag berättar Pia i sitt kommentarsfält att hon lägger ansvaret på barnen för det umgänge de tillåts ha. Hur kan det inte vara tydligt för alla att hon i det här tillståndet har enorma brister i sin omsorgsförmåga? Hur kan inte samhället kliva in och hjälpa henne innan det är för sent?

Kommentarer från YT:

Just me
för 2 timmar sedan
Kul med lite tid med barnen idag.Ha det så fint!😊

Gräddrumpan
för 1 timme sedan
Ja det är upp till barnen. Vi träffades igår och gick på Donkken och tog en promenad.

Just me
för 1 timme sedan
Fantastiskt!

Gräddrumpan
för 46 minuter sedan
Nej helt normal lunch. Idag får de ta initiativet om de vill träffas.

-----

Blir så ledsen! Bestämde mig för att ta action.

Edit:

Det är väldigt svårt för samhället att hjälpa en sjuk person när personen själv inte anser sig vara sjuk, vi bor i en demokrati inte en diktatur. Ifall man hade bara plockat in vem som helst hade det varit otryggt.

Hon sticker inte ut rent fysiskt eller psykiskt i vårt samhälle att hon skulle vara en typ utav person som ger ifrån sig du är sjuk vibes. Det är när man börjar gå in i djupa diskussioner och samtal som man börjar ana att det finns något som inte riktigt stämmer med den här personen som jag sitter och samtalar med. Speciellt när Alkoholen börjar bli inblandad.

Min teori är att hon har blivit förhörd utav en läkare någon gång i livet och ljugit fram sina resultat för att slippa bli inlagd i och med att hon inte själv anser sig vara sjuk. Men nu när hon börjar tala om suicidala handlingar så utgör hon en fara för sig själv, och där med kan hon bli tvångsomhändertagen.
Senast redigerad av Romanche92 2022-10-16 kl. 13:13.
Citera
2022-10-16, 12:55
Medlem
Romanche92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Vad lider hon av? Eller det kanske inte har framkommit än. Om hennes LinkedIn-profil stämmer så lär hon ju i alla fall vara hyfsat intelligent och har haft ganska okej jobb?

I och med att hon inte har delat med sig utav den historiken i fall hon har gjort en utredning ifrån sin barndom så är det ingen som vet.
Citera
2022-10-16, 13:08
Avslutad
Citat:
Finns det någon video som kan understrecka detta där hon har sagt det? Säger det åter igen, den här människan behöver verkligen få hjälp. När man börjar tala om suicidala tankar är det ett rop på hjälp.
Som sagt hon behöver LPT.

Det är i kommentarsfältet till den här videon hon pratar om att hon varit nära självmord flera gånger i sitt liv, bland annat en gång 1996 där hon tänkte hoppa från ett fönster och sedan följer upp med att hon utsätts för mobbing, att mobbing är mordförsök för att slutstationen för mobbing är självmord: https://www.youtube.com/shorts/dERJTCzxGfM

Och ja, hon behöver verkligen få hjälp. Akut.
Citera
2022-10-16, 13:16
Medlem
Romanche92s avatar
Citat:
Det är i kommentarsfältet till den här videon hon pratar om att hon varit nära självmord flera gånger i sitt liv, bland annat en gång 1996 där hon tänkte hoppa från ett fönster och sedan följer upp med att hon utsätts för mobbing, att mobbing är mordförsök för att slutstationen för mobbing är självmord: https://www.youtube.com/shorts/dERJTCzxGfM

Och ja, hon behöver verkligen få hjälp. Akut.

Förresten jag redigerade min förra kommentar och la till lite extra där.

Som jag kan se här så är det ett rop på hjälp, Däremot gör kommentarerna i hennes video det mycket värre. För de ger henne den uppmärksamheten som hon söker efter.

När kommentarerna skriver "Ring 112" så antar jag alltid att det är barn eller tonåringar som inte har någon erfarenhet på livet. Såvida hon inte sitter vid balkongen och tittar ner mot marken eller håller ett föremål som hon kan skada sig själv med så kommer de inte göra ett smack. Hon ser deppig ut och ska absolut få den hjälp som finns i landet men för helvete börja inte komma in på 112 snacket. Jag blir förbannad på de kommentarerna.
Senast redigerad av Romanche92 2022-10-16 kl. 13:25.
Citera
2022-10-16, 13:43
Avslutad
Citat:
Jag redigerade min förra kommentar förresten och la till lite extra där.

Som jag kan se här så är det rop på hjälp, men det känns som att kommentarerna i hennes video gör det värre för de ger henne den uppmärksamheten som hon söker efter.

Såg det, det är såklart ett rop på hjälp men rop på hjälp om just suicid skall utan undantag tas på allvar - framför allt när det finns all orsak att anta att hon inte själv kommer att söka hjälp om hon skulle behöva det.

Noterar också att du skriver att hon inte sticker ut som psykiskt ickefungerande, efter att ha följt henne under hela 2022 håller jag inte med dig. Ser man bara ett par av hennes videos kanske hon inte sticker ut, men ser man till helheten har hon under lång tid uppvisat rent antisociala beteenden och bara det faktum att hon väljer att publicera detta inför allmän beskådan gör att jag tycker att det finns orsak till genuin oro för hennes psykiska hälsa.

Om jag bara listar ett par grejer:

- Konspirationer om att myndigheter arbetar med en underliggande plan för att förgöra henne
- Konspirationer om att t.ex. Stockholm Marathon är en fasad för att dölja vad som verkligen pågår i samhället
- Förföljelsemani där hon menar att folk går in och ut ur hennes lägenhet för att övervaka henne samt läser hennes post.
- Förföljelsmani där hon menar att personer utklädda till poliser kommit för att göra inbrott i hennes lägenhet.
- Oförmåga att hantera myndighetskontakter. Vägran att samarbeta med exempelvis socialtjänst, oförmåga att acceptera förfaranden inom myndighetssverige kring exempelvis hur man överklagar.
- Oförmåga att reglera känslor på ett adekvat vis i kontakt med andra människor.
- Aggressivitet och utbrott i kontakter med myndigheter, se exempelvis klippet där Kronofogden kommer och byter lås i hennes hem.
- Publicerar barnens personuppgifter och integritetskränkande texter ur orosanmälningar skolan gjort om barnen på YouTube
- Förtalar sin exman genom videos där hon pratar om att han är förljugen
- Osammanhängande monologer genom vilka hon presenterar olika konspirationsteorier och insikter hon fått, exempel: https://www.youtube.com/shorts/D_YdIjb9CQQ
- Bor i en sanitär olägenhet där också barnen vistas, detta har hon många gånger filmat och visat på t.ex. TikTok.
- Ger uttryck för att vara socialt oförmögen till omsorg av barnen när de är där genom att prata om vad som är barnens ansvar i hemmet och lägger stora delar av barnens behov (mat, hygien, studier) på dem som ansvar, vilket inte är helt rimligt givet sönernas ringa ålder.
- Skolans orosanmälan till socialtjänsten pekade på att åtminstone ett av barnen inte sköter sin hygien under veckorna hos mamma.
- Snabbt förlopp från att vara en fungerande samhällsmedborgare med jobb och familjeliv till att vara frånskild, skuldsatt med betalningsanmärkningar, bo i ett smutsigt hem och till synes förlora vårdnaden om barnen.
- Oförmåga att förstå hur egna handlingar kan få konsekvense: Väljer aktivt att inte samarbeta med t.ex. socialtjänsten men beskyller sedan socialtjänsten eller barnens pappa för att hålla barnen ifrån henne. Verkar inte heller förstå hur hennes publiceringar på internet faktiskt får konsekvenser på hennes liv.
Senast redigerad av katperlom 2022-10-16 kl. 13:47.
Citera
2022-10-16, 13:44
Avslutad
Citat:
Förresten jag redigerade min förra kommentar och la till lite extra där.

Som jag kan se här så är det ett rop på hjälp, Däremot gör kommentarerna i hennes video det mycket värre. För de ger henne den uppmärksamheten som hon söker efter.

När kommentarerna skriver "Ring 112" så antar jag alltid att det är barn eller tonåringar som inte har någon erfarenhet på livet. Såvida hon inte sitter vid balkongen och tittar ner mot marken eller håller ett föremål som hon kan skada sig själv med så kommer de inte göra ett smack. Hon ser deppig ut och ska absolut få den hjälp som finns i landet men för helvete börja inte komma in på 112 snacket. Jag blir förbannad på de kommentarerna.

Och du har helt rätt i att man inte bara ska låsa in människor till höger och vänster, men i det här fallet tycker jag att det finns mer än tillräcklig grund för LPT.
Citera
2022-10-16, 13:47
Avslutad
Citat:
Och du har helt rätt i att man inte bara ska låsa in människor till höger och vänster, men i det här fallet tycker jag att det finns mer än tillräcklig grund för LPT.

Vet inte hur en läkare inom psykiatrin som fick se några av hennes värre klipp skulle resonera.
Men även om det kanske inte är akut livsfara, så borde man väga in att hon begår socialt självmord.

Sen är det skadligt för hjärnan att gå med vanföreställningar länge också.
Citera
2022-10-16, 13:54
Medlem
Romanche92s avatar
Citat:

Ja det var typ det jag skrev redan från första början :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in