Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Och så länge det är Greta som utför symbolhandlingen spelar det förstås ingen roll om 5-6 andra besättningsmän - sorry, besättningshen - måste flyga över Atlanten för att symbolen ska kunna förverkligas. Det där med att tänka på sitt klimatfotavtryck gäller bara - ja, när då?
Tillåt mig å det ödmjukaste att leverera ett svar som troligen inte kommer att gillas av Greta-anhängare. Regelverket är enkelt så att det ska gå att använda i alla lägen:
Kamera på -> klimatavtryck ner.
Kamera av -> klimatavtryck upp.
Det som jag tycker är intressant med Gretas symbolhandling: hon
valde alltså själv (av egen fri vilja, sägs det) ta segelbåt till New York. Och ändå hade hon mage att sedan klaga något i stil med "I shouldn't be doing this" och "I should be at school". Vad jag kunde se på filmupptagningarna från den tiden, så var det ingen som med våld hade föst in henne på segelbåten. Men hon hade rätt i att hon borde ha gått i skola och inte utövat symbolhandlingar som har visat sig vara... just det... tomma symboler.
En sak har varit positiv med Greta: ett antal personer har kunnat tjäna pengar på hennes klimatsymbolik. En annan positiv sak med Greta är att klimatdebatten kommer förhoppningsvis att bli mindre fundamentalistisk och mera realistisk in en post-Greta värld.
Lite OT, men ändock viktigt att veta om man ska skriva om Greta och henes s.k. "team":
Hur böjer man "hen"? Ett hen, två hen? ...eller en hen, två hens? ...eller en hen, två henor? ...henner? ...hennar?