Citat:
Ursprungligen postat av
AcchiaHe
Så du menar att det här "säkerhetsklassade räddningsfartyget" spanade efter flottar med flyktingar bland andra båtar i närheten? Låter som ett märkligt ställe att leta efter flyktingar på.
Räddningsfartyget samarbetar med flygplan, helikoptrar och drönare. Det handlar alltså mycket om fjärrspaning.
Greta valde att vara försiktig, och vara fullt påklädd. Att man inte ser något, behöver inte alls innebära att något inte finns där. Elementärt säkerhetstänkande. Ett till ordspråk som Greta gillar är, Better safe than sorry!
Mitt tidigare svar ovan är nu uppdaterat. Greta har erkänt att hennes fossilfria resor över Atlanten i mångt och mycket var symbolhandlingar, fast viktiga sådana.
Vad gäller min läsförmåga är den bättre än de flestas!
Greta brukar ofta kombinera nytta med nöje, vilket jag tror även gällde för den här resan med räddningsfartyget. Hon ansvarar för sina egna beslut, jag kan bara ge lite råd och tips ibland, och Greta avgör om hon vill följa dem.
Jag vet som sagt inte om räddningsbåten var fossildriven, även om ett större och verkligt snabbt fartyg brukar vara det. Greta kanske bad om att tankarna för gasturbinerna skulle tankas med HVO100!? Detta har hon ju bett om för skyddsbilar. Kanske även båtar kan drivas med HVO100!?