2022-08-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Som du formulerar det har stackars Greta bara två vänner.

Vilket genus identifierar hon sig själv med? Eller är det dagsformen som avgör?

Jag har själv sett äkta avancerad kosackdans IRL. Det var på Spelmannen på taket i Warszawa för flera år sedan med ryska eller ukrainska dansare och verkligen en enastående upplevelse.

Eftersom Gretas uppvisning var på Mynttorget så antar jag att det var i samband med en demonstration eller liknande. Vid den tidpunkten var, såvitt jag förstår, alltid Svante närvarande för att ta foton till hennes sociala medier. Då låter det ju som maximal otur att han hade så bråttom att ge sig iväg att han missade tillfället att föreviga även denna unika händelse. Jag vågar garantera att det hade blivit viralt. Inte heller fanns det någon annan som drog fram mobilen

Sen tänker jag att man måste ha ett mycket stabilt fotfäste för att sittande på huk med sitt ena ben kunna sparka det andra rakt ut. Rent fysiskt låter det i mina (naturvetenskapligt obildade) öron som man istället bara skulle glida iväg av den förändrade tyngdpunkten. Broddar hade hon visst inte heller, tjejen. Och kombinationen smidighet och klumpiga termobyxor ... njaaa ...

Nu när hennes berömmelse börjar blekna hade det varit ett gyllene tillfälle att damma av dansstegen och visa upp i hennes sociala medier. Visa att hon är skicklig åtminstone på något. Jag lovar att hon hade fått massor av beröm och uppskattning.

Men jag är övertygad om att så avancerad dans som t.ex. kosackdans kräver mycket och regelbunden träning och det lär hon inte ha haft de senaste åren. Så det kan vi nog glömma.

Och de danssteg hon gjort på senare år avslöjar inte direkt någon tidigare utbildning. Lika lite som hennes sång avslöjar att hon skulle ha absolut gehör, som morsan Malena påstår.

Det får vi verkligen hoppas. Frågan är om det då blir så kul för Greta.

Inte alla som gillar hennes uppkäftighet. Läste t.ex. kommentaren "Your cuteness is waning" på Twitter. (Och en fråga om hon strejkar från särhögskolan fick många gillningar.)

*
Inga inlägg från Malmö so far? Då kom hon nog aldrig dit. Laddar batterierna inför Linköping i stället och lägger pussel?
När Greta gjorde sin Kosackdans satte hon sig först på huk på ett ställe där det inte var så isigt. Det var snö och is på de flesta ställen då på Mynttorget, men det fanns några lite bättre platser.

Moonwalken gjorde hon däremot på fullt isigt underlag. Greta berättade vad hon tänkte göra och jag avrådde. Föreslog att vi skulle gå in i riksdagen istället för den avancerade dansen, men det ville hon inte.

Jag bad att Greta skulle avbryta Moonwalken, för jag tyckte den var för farlig. Greta blev dock rejält anfådd, och hon var ju då väldigt mager. Så jag spekulerade tidigare om, att hon kanske avbröt även för att hennes krafter då var nedsatta av hennes då ofta så svåra ätstörning. Det är dock klart svårare att göra en redan mycket svår Kosackdans i tjocka termobyxor, så Gretas ursäkt kan ha varit fullt rimlig!

Ibland åt hon dock glädjande mera även under denna tid, när hon fick äta på restaurang. Många med ätstörningar har lättare för att äta ute och så var det även för Greta. Detta fick även jag glädjande vara med och uppleva. Greta fick ett större förtroende för mig.

Btw så var Svante inte på plats då när Greta dansade. Han var ofta med Greta tidigare på Mynttorget, men långtifrån alltid.

Sist så efterlyser Greta ökad förståelse för att unga och äldre kan knyta starkare band till varandra till betydande fördel och glädje för båda två.

Greta är helt emot att vi killar som verkar inom vården ska bli misstänkta bara för att vi är killar. Även vi kan göra och gör viktiga insatser inte minst till stöd för utsatta unga!

Vi två gillar olika!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-20 kl. 15:06.
2022-08-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
När Greta gjorde sin Kosackdans satte hon sig först på huk på ett ställe där det inte var så isigt. Det var snö och is på de flesta ställen då på Mynttorget, men det fanns några lite bättre platser.

Moonwalken gjorde hon däremot på fullt isigt underlag. Greta berättade vad hon tänkte göra och jag avrådde. Föreslog att vi skulle gå in i riksdagen istället för den avancerade dansen, men det ville hon inte.

Jag bad att Greta skulle avbryta Moonwalken, för jag tyckte den var för farlig. Greta blev dock rejält anfådd, och hon var ju då väldigt mager. Så jag spekulerade tidigare om, att hon kanske avbröt även för att hennes krafter då var nedsatta av hennes då ofta så svåra ätstörning. Det är dock klart svårare att göra en redan mycket svår Kosackdans i termobyxor, så Gretas ursäkt kan ha varit fullt rimlig!

Ibland åt hon dock glädjande mera även under denna tid, när hon fick äta på restaurang. Många med ätstörningar har lättare för att äta ute och så var det även för Greta. Detta fick även jag glädjande vara med och uppleva. Greta fick ett större förtroende för mig.

Btw så var Svante inte på plats då. Han var ofta med Greta tidigare på Mynttorget, men långtifrån alltid.

Sist så efterlyser Greta ökad förståelse för att unga och äldre kan knyta starkare band till varandra till betydande fördel och glädje för båda två.

Greta är helt emot att vi killar som verkar inom vården ska bli misstänkta bara för att vi är killar. Även vi kan göra och gör viktiga insatser inte minst till stöd för utsatta unga!

Vi två gillar olika!
Som du säkert förstår så är det självklart en total omöjlighet det du skriver Jag har sett kosackdans och inte sjutton skulle Greta dansa avancerad kosackdans iklädd termobyxor.Detta är ju bara löjligt.Hon försökte väl på sin höjd göra lite hopp och skutt på ett barns nivå Men kosackdans,nej absolut inte.Det har varit så i många år med misstankar ang män i förskola tex .Tycker däremot att det blivit mycket bättre
Förtroende nja du Man måste vara två när man dansar tango Sen som jag tidigare skrev Så borde Greta haft en personlig assistent.Hon kunde lika gärna imponerat genom att köra Riverdance på taket på ett höghus.
2022-08-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är ju uttalat sedan länge att hon vill, ska ta ett steg tillbaks och lyfta fram andra FFFare.
En ren gissning av mig är hon kommer hålla tal I september på den stora demonstrationen.
Vi får se hur hon gör
2022-08-20, 18:07
Medlem
Citat:
Den som vill tyda allt till det sämsta kan man inte hindra. Greta har i alla fall uppskattat mitt ideella större engagemang. Nu går jag och Greta vidare. Den här tråden är knappast givande för Greta.
Inte en chans i världen att hon ens skulle ha en minut över till att läsa här.Med tanke på allt du har rabblat upp att hon genomför.Överfylld mailbox,studier,spetsutbildning,2 hundars omsorg,3 hästar,möten på mycket hög nivå,läsa forskningsrapporter,besöka barnsjukhus mm Dygnet har ju bara 24 timmar
2022-08-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är ju uttalat sedan länge att hon vill, ska ta ett steg tillbaks och lyfta fram andra FFFare.

Vad det därför hon förvånade bland annat dig genom att hoppa av Turin-mötet så sent som dagen innan? Först nere i Tyskland kom hon på att ”… hoppla, jag ska nog låta någon annan hålla tal. Och inte nog med det - jag skiter i att åka dit alls.”

Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
En ren gissning av mig är hon kommer hålla tal I september på den stora demonstrationen.
Vi får se hur hon gör

Både Squidden och Själsfränden var väl förvånade över att hon skippade Turin. Möjligen hade de också räknat med Malmö igår. Kanske ser vi exempel på att Greta tycker om att vara en smula retfull? Hon tycker också om att bjuda på te.

Det kan hända att hon skriver ihop ett elegant tal men därefter kommer på att hon istället vill låta samer och andra marginaliserade grupper (Annie Lööfs gymnasieafghaner, t.ex) få sina röster hörda. Vi får hålla oss till tåls till september innan vi vet definitivt.

Undrar om bettinginstituten har engagerat sig ..?
2022-08-20, 18:32
Medlem
wwrs avatar
Har Greta haft trassel med SJ och inte kommit till Malmö?
2022-08-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vad det därför hon förvånade bland annat dig genom att hoppa av Turin-mötet så sent som dagen innan? Först nere i Tyskland kom hon på att ”… hoppla, jag ska nog låta någon annan hålla tal. Och inte nog med det - jag skiter i att åka dit alls.”

Både Squidden och Själsfränden var väl förvånade över att hon skippade Turin. Möjligen hade de också räknat med Malmö igår. Kanske ser vi exempel på att Greta tycker om att vara en smula retfull? Hon tycker också om att bjuda på te.

Det kan hända att hon skriver ihop ett elegant tal men därefter kommer på att hon istället vill låta samer och andra marginaliserade grupper (Annie Lööfs gymnasieafghaner, t.ex) få sina röster hörda. Vi får hålla oss till tåls till september innan vi vet definitivt.

Undrar om bettinginstituten har engagerat sig ..?
Så kan det säkert vara Greta gillar att pilla i öronen och käka nötter
2022-08-20, 19:32
Medlem
Kan tilläggas att det är helt rätt, att om man har skaffat sig en ovanlig kompetens, behövs betydande träning och praktik för att bibehålla och utveckla sitt ovanliga kunnande. Greta har talat om att träning ger resultat. Detta gäller inom vården, men såklart även för Gretas dans.

Det är inte alls säkert, att hon idag kan göra om den sällsynta dansprestation, som hon gjorde då en fin vinterdag på Mynttorget under en klimatdemonstration.

Greta var långa tider verkligt ledsen och låg mest och grät då i sin säng. Under denna tid mådde hon dock ibland bättre och engagerade sig då mycket i musik, dans och drama. .

Alla tre konstformer har goda läkande krafter, det finns både dansterapi, psykodramaterapi och musikterapi, så hon kände vad hon behövde. Även terapihästen var till god nytta. Hon behövde då verkligen en kvalificerad stöttning!
2022-08-20, 19:59
Medlem
Citat:
Kan tilläggas att det är helt rätt, att om man har skaffat sig en ovanlig kompetens, behövs betydande träning och praktik för att bibehålla och utveckla sitt ovanliga kunnande. Greta har talat om att träning ger resultat. Detta gäller inom vården, men såklart även för Gretas dans.

Det är inte alls säkert, att hon idag kan göra om den sällsynta dansprestation, som hon gjorde då en fin vinterdag på Mynttorget under en klimatdemonstration.

Greta var långa tider verkligt ledsen och låg mest och grät då i sin säng. Under denna tid mådde hon dock ibland bättre och engagerade sig då mycket i musik, dans och drama. .

Alla tre konstformer har goda läkande krafter, det finns både dansterapi, psykodramaterapi och musikterapi, så hon kände vad hon behövde. Även terapihästen var till god nytta. Hon behövde då verkligen en kvalificerad stöttning!
Sällsynta dansprestationen.Seriöst,lite hopp och skutt är inte avancerat.Det kan alla göra Det blir bara så fjantigt Dessutom så tokigt med termobyxor på och avancerad kosackdans. Greta är tyvärr ganska klumpig när hon rör sig i takt. Greta var väl deprimerad och bara låg i sin säng innan hon blev känd.Inte sjutton orkar en svårt deprimerad person ta sig till några musikterapier.Dumheter
2022-08-20, 20:31
Medlem
Citat:

Det är helt riktigt att bl.a. dans kan vara läkande. Det kan ju till och med räcka med vanlig hederlig joggning många gånger (som vid depression).

Men varför skulle det stackars barnet ge sig på synnerligen avancerade och högt energikrävande varianter, som dessutom kan vara potentiellt farliga? Var det någon slags elitistiskt tänkande hos föräldrarna? Kosackdans…

Med svår ätstörning måste man hushålla med sina resurser, tänker jag.

(Däremot var det synd att ni inte gick in i riksdagshuset och fortsatte där. Utan halkrisk och utan termobrallor. Hade garanterat blivit succé bland kostymnissarna!)
2022-08-20, 20:34
Medlem
Citat:
Sällsynta dansprestationen.Seriöst,lite hopp och skutt är inte avancerat.Det kan alla göra Det blir bara så fjantigt Dessutom så tokigt med termobyxor på och avancerad kosackdans. Greta är tyvärr ganska klumpig när hon rör sig i takt. Greta var väl deprimerad och bara låg i sin säng innan hon blev känd.Inte sjutton orkar en svårt deprimerad person ta sig till några musikterapier.Dumheter
I stort sett allt som påstås om Greta™ är lögn. Vissa saker var enkla att genomskåda direkt. Tonårsflicka utan utbildning läser och förstår avancerade vetenskapliga texter? Jo, tjena... Greta™ talar flytande engelska på en hög nivå? Tja, det lät ju hyfsat så länge som hon höll sig till manus. Men ad lib? Jeeezuz! Greta™ planerar och arrangerar allt själv? Nej, det är väl bara hennes mest fanatiska beundrare som fortfarande tror på det. Men Greta™ dansar fantastiskt bra och har perfekt gehör? Nja, efter hennes uppträdande inför publik i Stockholm så kan vi konstatera att hon rör sig ganska klumpigt, samt är totalt tondöv.

Jag måste erkänna att jag från början inte trodde att hon var medioker. Men det är hon faktiskt. (Det är i och för sig mamma Malena också, och det visste jag om innan jag ens hörde talas om Greta™.)
2022-08-20, 20:37
Medlem
Citat:
Lite nedstämd låter bättre i mina öron.Hon var ju tom med i Vi i femman som dessutom sändes live. Så du menar att hon helt plötsligt mådde så bra att hon kunde ta sig till musik och dans terapier Är man svårt deprimerad orkar man knappt någonting.Är det då läge menar du att träna avancerad kosackdans.Nej knappast.Men lite försiktigt gymnastikrörelser med musik till eller små enkla danssteg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in