Citat:

När Greta gjorde sin Kosackdans satte hon sig först på huk på ett ställe där det inte var så isigt. Det var snö och is på de flesta ställen då på Mynttorget, men det fanns några lite bättre platser.Som du formulerar det har stackars Greta bara två vänner.
Vilket genus identifierar hon sig själv med? Eller är det dagsformen som avgör?
Jag har själv sett äkta avancerad kosackdans IRL. Det var på Spelmannen på taket i Warszawa för flera år sedan med ryska eller ukrainska dansare och verkligen en enastående upplevelse.
Eftersom Gretas uppvisning var på Mynttorget så antar jag att det var i samband med en demonstration eller liknande. Vid den tidpunkten var, såvitt jag förstår, alltid Svante närvarande för att ta foton till hennes sociala medier. Då låter det ju som maximal otur att han hade så bråttom att ge sig iväg att han missade tillfället att föreviga även denna unika händelse. Jag vågar garantera att det hade blivit viralt. Inte heller fanns det någon annan som drog fram mobilen 

Sen tänker jag att man måste ha ett mycket stabilt fotfäste för att sittande på huk med sitt ena ben kunna sparka det andra rakt ut. Rent fysiskt låter det i mina (naturvetenskapligt obildade) öron som man istället bara skulle glida iväg av den förändrade tyngdpunkten. Broddar hade hon visst inte heller, tjejen. Och kombinationen smidighet och klumpiga termobyxor ... njaaa ...
Nu när hennes berömmelse börjar blekna hade det varit ett gyllene tillfälle att damma av dansstegen och visa upp i hennes sociala medier. Visa att hon är skicklig åtminstone på något. Jag lovar att hon hade fått massor av beröm och uppskattning.
Men jag är övertygad om att så avancerad dans som t.ex. kosackdans kräver mycket och regelbunden träning och det lär hon inte ha haft de senaste åren. Så det kan vi nog glömma.
Och de danssteg hon gjort på senare år avslöjar inte direkt någon tidigare utbildning. Lika lite som hennes sång avslöjar att hon skulle ha absolut gehör, som morsan Malena påstår.
Det får vi verkligen hoppas. Frågan är om det då blir så kul för Greta.
Inte alla som gillar hennes uppkäftighet. Läste t.ex. kommentaren "Your cuteness is waning" på Twitter. (Och en fråga om hon strejkar från särhögskolan fick många gillningar.)
*
Inga inlägg från Malmö so far? Då kom hon nog aldrig dit. Laddar batterierna inför Linköping i stället och lägger pussel?

Vilket genus identifierar hon sig själv med? Eller är det dagsformen som avgör?
Jag har själv sett äkta avancerad kosackdans IRL. Det var på Spelmannen på taket i Warszawa för flera år sedan med ryska eller ukrainska dansare och verkligen en enastående upplevelse.
Eftersom Gretas uppvisning var på Mynttorget så antar jag att det var i samband med en demonstration eller liknande. Vid den tidpunkten var, såvitt jag förstår, alltid Svante närvarande för att ta foton till hennes sociala medier. Då låter det ju som maximal otur att han hade så bråttom att ge sig iväg att han missade tillfället att föreviga även denna unika händelse. Jag vågar garantera att det hade blivit viralt. Inte heller fanns det någon annan som drog fram mobilen

Sen tänker jag att man måste ha ett mycket stabilt fotfäste för att sittande på huk med sitt ena ben kunna sparka det andra rakt ut. Rent fysiskt låter det i mina (naturvetenskapligt obildade) öron som man istället bara skulle glida iväg av den förändrade tyngdpunkten. Broddar hade hon visst inte heller, tjejen. Och kombinationen smidighet och klumpiga termobyxor ... njaaa ...
Nu när hennes berömmelse börjar blekna hade det varit ett gyllene tillfälle att damma av dansstegen och visa upp i hennes sociala medier. Visa att hon är skicklig åtminstone på något. Jag lovar att hon hade fått massor av beröm och uppskattning.
Men jag är övertygad om att så avancerad dans som t.ex. kosackdans kräver mycket och regelbunden träning och det lär hon inte ha haft de senaste åren. Så det kan vi nog glömma.
Och de danssteg hon gjort på senare år avslöjar inte direkt någon tidigare utbildning. Lika lite som hennes sång avslöjar att hon skulle ha absolut gehör, som morsan Malena påstår.
Det får vi verkligen hoppas. Frågan är om det då blir så kul för Greta.
Inte alla som gillar hennes uppkäftighet. Läste t.ex. kommentaren "Your cuteness is waning" på Twitter. (Och en fråga om hon strejkar från särhögskolan fick många gillningar.)
*
Inga inlägg från Malmö so far? Då kom hon nog aldrig dit. Laddar batterierna inför Linköping i stället och lägger pussel?
Moonwalken gjorde hon däremot på fullt isigt underlag. Greta berättade vad hon tänkte göra och jag avrådde. Föreslog att vi skulle gå in i riksdagen istället för den avancerade dansen, men det ville hon inte.
Jag bad att Greta skulle avbryta Moonwalken, för jag tyckte den var för farlig. Greta blev dock rejält anfådd, och hon var ju då väldigt mager. Så jag spekulerade tidigare om, att hon kanske avbröt även för att hennes krafter då var nedsatta av hennes då ofta så svåra ätstörning. Det är dock klart svårare att göra en redan mycket svår Kosackdans i tjocka termobyxor, så Gretas ursäkt kan ha varit fullt rimlig!
Ibland åt hon dock glädjande mera även under denna tid, när hon fick äta på restaurang. Många med ätstörningar har lättare för att äta ute och så var det även för Greta. Detta fick även jag glädjande vara med och uppleva. Greta fick ett större förtroende för mig.
Btw så var Svante inte på plats då när Greta dansade. Han var ofta med Greta tidigare på Mynttorget, men långtifrån alltid.
Sist så efterlyser Greta ökad förståelse för att unga och äldre kan knyta starkare band till varandra till betydande fördel och glädje för båda två.
Greta är helt emot att vi killar som verkar inom vården ska bli misstänkta bara för att vi är killar. Även vi kan göra och gör viktiga insatser inte minst till stöd för utsatta unga!
Vi två gillar olika!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-20 kl. 15:06.

Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-20 kl. 15:06.