Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
En individ måste ha rätt att ha en åsikt?
Så om hans åsikt är att de tjugo barn som dödades i Sandy Hook-massakern inte alls blev dödade, utan att alltihop bara var en teaterföreställning där ingen blev skadad, och där syftet med alltsammans var att skärpa USA:s vapenlagar, så har han haft rätt att driva den tesen i tio års tid och göra sig till talesperson för en massa knäppskallar och konspirationsteoretiker, och tjäna miljontals dollar på sin kampanj, och göra livet till ett helvete för föräldrarna till de tjugo mördade barnen?
Det hade han rätt att göra, för att det är hans åsikt, liksom?
Så om du själv bodde i USA och hade samma åsikt som Alex Jones om Sandy Hook-massakern, så skulle du också ha blivit dömd att betala en miljon dollar i skadestånd? För att du hade fel åsikt?
Eller?
Rent krast ja, men du cherry pickar mitt inlägg och läser inte in vad jag menar . Man måste tillåta individer att ha åsikter som är kontroversiella, det är egentligen endast då som yttrandefriheten testas. Att någons följare gör saker för att de tror på det han säger bör han inte straffas för, sålänge han inte uppmannade sina följare så måste varje individ ta konsekvensen för sitt agerande och att driva en åsikt (även om det är en foliehatt) bör inte vara brottsligt. Nu har jag som sagt inte hört honom så mycket men av det jag hört så skulle det dock inte förvåna mig ifall han har uppmanat sina följare att agera (kanske indirekt). Av det lilla jag sett av Jones så känns han som en riktigt knäppgök men även såna måste ju få ha sina åsikter hur tokiga de än må vara. Mer tokiga må väl dock hans följare vara kan man tycka.
Sen finns förstås vinkeln med att spridda falsk information, där är det lite svårt att dra en konkret linje. I de flesta fall med konspirationer så är det relativt lättsamt och i en del fall intressant att spekulera och höra om. Oftast handlar det ju om äldre fall som inte har någon extrem påverkan på människor idag. I detta fall så är det annorlunda då det dels handlar om ett massmord på barn samt är i närtid. Kan straffet bero på hur han framför sina tankar?