Citat:
Ursprungligen postat av
Neroxx
Jag tycker detta är trist, även ifall jag inte följer honom eller håller med hans innehåll (sett han en del hos Joe) så måste ju ändå en individ få ha en åsikt (även ifall åsikten är helt idiotisk). Ska en stat kunna styra vad individer ska tycka och få säga (såvida det inte faller inom hot eller liknande) så öppnar det upp för slipery slope. Om 10-20 år hur har stolparna flyttats då och vad får man inte säga då? Tar man hela tiden bort de mest extrema åsikterna för stunden så kommer man tillslut strypa all yttrandefrihet.
Nu vet jag inte exakt vad som har sagts och visserligen kan ju hans följare vara labila som tar allt aom sanning men individer måste ju på något sätt själva vara ansvariga för sitt agerande. Såvida han inte aktivt uppmanat sina följare att göra något (direkt eller indirekt) så är jag tveksam till detta. Oavsett är det ett galet högt skadstånd.
En individ måste ha rätt att ha en åsikt?
Så om hans åsikt är att de tjugo barn som dödades i Sandy Hook-massakern inte alls blev dödade, utan att alltihop bara var en teaterföreställning där ingen blev skadad, och där syftet med alltsammans var att skärpa USA:s vapenlagar, så har han haft rätt att driva den tesen i tio års tid och göra sig till talesperson för en massa knäppskallar och konspirationsteoretiker, och tjäna miljontals dollar på sin kampanj, och göra livet till ett helvete för föräldrarna till de tjugo mördade barnen?
Det hade han rätt att göra, för att det är hans åsikt, liksom?
Så om du själv bodde i USA och hade samma åsikt som Alex Jones om Sandy Hook-massakern, så skulle du också ha blivit dömd att betala en miljon dollar i skadestånd? För att du hade fel åsikt?
Eller?