Citat:
Ursprungligen postat av
Mordormodem
Nu är det väl bara för alla som ”tjänat på att bo” dom senaste tio åren och blivit mångmiljonärer på sina hus att ta och använda dom pengarna ett par år tills krisen är över?
Exakt! Jag vill inte höra ett ord om några curlingåtgärder åt den bortskämda och krävande medelklassen. Tyvärr är ju detta tuffe Uffes väljarbas, så man kan nog räkna med att underbetalda vårdbiträden i hyresrätt tvingas betala skatt för att curla den lata och bortskämda medelklassen.
Men på allvar kan man fundera lite på vad som ska göras om det börjar krisa på riktigt och folk inte har råd att bo kvar och tvingas sälja med förlust. Jag är helt klart för att människor ska ta ansvar för sina egna beslut. Samtidigt är det lite väl hårt att relativt unga människor ska ha skulder för resten av livet. Det ger dem inte direkt incitament till att jobba och anstränga sig om det inte är realistiskt att bli av med skulderna. Extra tragiskt blir det om det finns barn i bilden - de är trots allt inte skyldiga till föräldrarnas idioti.
Det jag föreslår är därför absolut 0 i elbidrag och räntebidrag mm, mm. Folk ska fanimig betala sina egna räkningar. OM det inte går så får de sälja sina hus och göra sig av med leasingbilen mm. Om de ändå har miljoner i skulder efter att alla tillgångar är sålda så är jag för att göra det lättare att skuldsanera. Då kan de börja om från 0 igen. Bankerna får helt enkelt ta krediförlusterna för att de lånat ut hej vilt åt höger och vänster. Och så klart inga j*vla stöd åt bankerna heller. De får gå i konken om det är så.