2022-10-11, 09:29
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s44m
Hörs om 20år....Ja 20år!

Sök på att ladda bilar med induktion där man kan bygga vägrsträckor med induktionsladdning i vägen så man inte ens behöver stanna

och den finns det en annan intressant metod, jag minns inte namnet på grejerna men det finns också i små elektronik grunkor som laddar upp sig direkt alltså på sekundern.. vad heter dom? Det pratades någonstans om att ha såna batterier i bilarna istället som alltså kan laddas direkt. Vet dock inte om överföringen fixar det osv men nämndes jag läst om det någonstans.
Senast redigerad av YP4XQ 2022-10-11 kl. 09:34.
Citera
2022-10-11, 18:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baxima
LFP har 2 stora nackdelar. Det tar större plats= mer vikt och det är känsligare för kyla.

Vid kyla påverkas laddningshastigheten men det har ju Tesla fixat med uppvämning av batteriet före laddning. Vikten kan man ju minska med cirka 20% eftersom batteriet går att ladda till 100% utan att skadas.
https://insideevs.com/news/550021/cold-lfp-battery-tesla-model3/
Citera
2022-10-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vid kyla påverkas laddningshastigheten men det har ju Tesla fixat med uppvämning av batteriet före laddning. Vikten kan man ju minska med cirka 20% eftersom batteriet går att ladda till 100% utan att skadas.
https://insideevs.com/news/550021/cold-lfp-battery-tesla-model3/

Ja just det där med att ladda till 100% är det som tilltalar mig mest med LFP.
Passar de som mest laddar hemma perfekt.

Man kommer hem efter jobbet, pluggar in och förväntar sig 100% laddning nästa dag. Ja man laddar väl förstås inte varje dag om man inte kör enorma sträckor varje dag, men ni förstår.

Jag har inte LFP så jag måste hela tiden tänka på det där och skulle vilja slippa tänka på det.
Visst ska jag köra långt dagen efter så ser jag till att ställa in timer på när bilen får börja ladda så att den ska vara 100% lagom till när jag ska åka, men annars laddar jag bara till 80% som mest.

Är man ute på långresa och snabbladdar så spelar det mindre roll , för ingen orkar vänta till 100% i alla fall så länge man inte äter nån finare middag eller så.
Citera
2022-10-11, 19:58
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag körde 250 mil i juli och gjorde av med 371kWh
Jag pyntade 2.20kr/kWh i juli.
Det blir 3.27kr/milen.
"He gå int å förklare för nån som int förstår"...
Citera
2022-10-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag körde 250 mil i juli och gjorde av med 371kWh
Jag pyntade 2.20kr/kWh i juli.
Det blir 3.27kr/milen.

Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
"He gå int å förklare för nån som int förstår"...

Lätt för den som bor i Norrland. Superbillig el året om, nästan rena rånet. Folk kan klä hela jävla huset i gamla glödlampor och ha som julbeslysning och det rör dom inte eftersom det nästan är gratis med el Norrland.

Men i södra Sverige kan någon med en villa som snålar få betala 20 000 i månaden för elräkningen och det var innan den vinter som nu kommer. Kanske blir 30 000 eller mer.

Säkert har dom då inte ens elbil, så plussa på den laddningen på den elkostnaden.
Citera
2022-10-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?
haha gav du en mille och tre hundra tusen för den sen sköt du exakt överallt om hur god du är för miljön.

haha du förtjänar det här och jag är skadeglad.

kan du inte sätta ett elaggregat på taket för då kan du ju tanka riktigt drivmedel. Det är bara att lätta på rutorna lite så sätter du spännband där... hahaha.

jag har väntat tills den dag när jag få se det
Citera
2022-10-12, 09:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Underhåll på polenkabeln har minskat exporten, det har varit den stora orsaken till de låga(negativa) elpriserna. Men vind gör sitt till. Vi har väl någon månad med låga priser framför oss.
Att man klippte NS har också fått priset att gå ner. Ryssarna har mångdubblat priset på gasen för att finansiera sitt krig. Utan NS och med den nya gasledningen från Norge till Polen så kommer nog priserna att hållas lite lägre framöver.
Citera
2022-10-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att man klippte NS har också fått priset att gå ner. Ryssarna har mångdubblat priset på gasen för att finansiera sitt krig. Utan NS och med den nya gasledningen från Norge till Polen så kommer nog priserna att hållas lite lägre framöver.

Är det en tillfällighet att NS sprängdes och ungefär samtidigt så funkar inte elöverföringen söderut?

Hänger dessa två saker ihop tro eller är det en tillfällighet att det är något "problem" med elledningen också?
Citera
2022-10-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Är det en tillfällighet att NS sprängdes och ungefär samtidigt så funkar inte elöverföringen söderut?

Hänger dessa två saker ihop tro eller är det en tillfällighet att det är något "problem" med elledningen också?

Jag hatar att vara konspiratorisk, men de 2 händelserna så nära varandra både i tid och geografiskt får en att fundera lite...
Citera
2022-10-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag hatar att vara konspiratorisk, men de 2 händelserna så nära varandra både i tid och geografiskt får en att fundera lite...

Du vil mena att de som stängde av polenkabeln för planerad översyn också var informerade eller trntal delatiga i rörsprängningen?
Citera
2022-10-12, 12:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Bilar som går på batterier, var ju hyfsat populärt just på 1800-talet. Men sen blev de utkonkurrerade av förbränningsmotor-bilarna.

De blev uppköpta av Rockefeller och oljeindustrin, inte utkonkurrerade.
Citera
2022-10-12, 12:45
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Omöjligt att få sin elbil såld nu när det är dyrare att köra den än en fossil?

Har märkt att elbilar på blocket inte blir sålda längre och jag har själv panik med min id3. Måste bli av med den asap. I vinter kommer dess värde att halveras.
PANIK!
Vad göra?
SÄNK PRISET PÅ ELBILEN! Svårare än så är det inte.

Lär dig marknadsekonomins grundregel. Tillgång och efterfrågan. Är tillgången stor och efterfrågan liten så sjunker priset på objekten. Sänks priset tillräckligt mycket på objektet så är det alltid säljbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in