2022-10-13, 16:36
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Som jag njutit av detta utslag! Det är verkligen svårt att sätta ord på. Men jag kanske klarar av det efter par glas bubbel.

För här ska vi minsann fira hans ekonomiska undergång! Stort också! Haha.
Citera
2022-10-13, 16:39
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Som jag njutit av detta utslag! Det är verkligen svårt att sätta ord på. Men jag kanske klarar av det efter par glas bubbel.

För här ska vi minsann fira hans ekonomiska undergång! Stort också! Haha.

Alex Jones skulle sannolikt skåla med dig, tror han tar det hela bra. Inget att hänga läpp över.
Citera
2022-10-13, 16:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Jag är nog inte den enda som tyckte att Bidens tal till nationen var hatiskt och hetsande. Att en ung kille blir mördad par dagar efteråt och att GM använde samma termer som presidenten är väl bara en tillfällighet?

Edit: Alex Jones ord ledde väl inte till att någon blev fysisk skadad? Det var mer känslomässiga smärtor och (påstådda) trakasserier mot offrens föräldrar som hans rapportering sägs ha orsakat och blev stämd för?

Den stora skillnaden i denna tramsiga jämförelse är att Biden riktade in sitt ”hat” mot en stor grupp mäktiga politiker medan Jones pekade ut ett fåtal privatpersoner vars enda brott var att vara föräldrar till mördade barn. Om inte du kan se skillnaden är du en idiot.
Citera
2022-10-13, 16:45
Medlem
Shit, vilka summor asså.
Antar att böterna i USA inte står i viss proportion till den dömdes betalningsförmåga, som det gör i Sverige. Eller är det skadestånd han ska betala kanske?

I vilket fall, synd när såna crackbrains som han, trump, putin och andra får så stort media-utrymme.
Det är ett högt pris för öppen yttrandefrihet. Genom sina gärningar så agerar Jones närmast för åtstramningar av yttrandefrihetsutrymmet.
Citera
2022-10-13, 16:48
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Högerextrema konspirationsteoretikern och hatpropagandisten Alex Jones har dömts att betala 965 miljoner dollar i skadestånd till familjerna till 8 elever som dödades under skolskjutningen på Sandy Hooks grundskola 2012.

Bakgrunden till skadeståndet är att Alex Jones genom sin propagandakanal InfoWars har spridit konspirationsteorier ända sedan 2012 om att skolskjutningen i Sandy Hook aldrig ägt rum och att föräldrarna samt offren för skolskjutningen bara är skådespelare som arbetar för regeringen vilket i sin tur lett till att Jones miljontals lyssnare har förfölja familjerna med trakasserier och dödshot under de senaste 10 åren.

När Jones ställdes inför rätta så ändrade han sig dock väldigt plötsligt och erkände att skolskjutningen var "100% äkta" och att han måste ha fått en psykos som orsakade vanföreställningar och fick honom att tro att skolskjutningen var fejk.

Källa: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-63237092

Perfekt. Då var det slut med yttrandefrihet. Packa väskorna boys
Citera
2022-10-13, 16:50
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Den stora skillnaden i denna tramsiga jämförelse är att Biden riktade in sitt ”hat” mot en stor grupp mäktiga politiker medan Jones pekade ut ett fåtal privatpersoner vars enda brott var att vara föräldrar till mördade barn. Om inte du kan se skillnaden är du en idiot.

Visst, det var mycket osmakligt av Alex Jones. Han är dock en idiot och konspirationsteoretiker på internet och självutnämnd "retard" ("I'm kinda retarded"), medan Joe Biden är POTUS.
Jones ord ledde till trakasserier och känslomässiga smärtor, inte till fysiskt våld.
Hur som helst, tycker jag att det är orimligt med så här stor skadestånd. Man vill avskräcka framtida granskningar, snarare än något annat.
Citera
2022-10-13, 16:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Visst, det var mycket osmakligt av Alex Jones. Han är dock en idiot och konspirationsteoretiker på internet och självutnämnd "retard" ("I'm kinda retarded"), medan Joe Biden är POTUS.
Jones ord ledde till trakasserier och känslomässiga smärtor, inte till fysiskt våld.
Hur som helst, tycker jag att det är orimligt med så här stor skadestånd. Man vill avskräcka framtida granskningar, snarare än något annat.

Storleken på beloppet kan man såklart ha åsikter om. Det är bara i USA som vi ser dessa fantasisummor.
Citera
2022-10-13, 17:17
Medlem
Christopher.s avatar
Om jag förstått USA rätt så är det bara för honom att förklara sig bankrupt och sedan stryks skulderna, tillgångarna har han säkert säkrat på annat vis. Är väl mest ett sätt att skicka signalpolitik, varför inte 1000000000000 miljarders biljarder USD?
Citera
2022-10-13, 17:43
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Kriteriet för att ett yttrande ska gå under "free speech" är att det inte leder till att andra skadas. I det här fallet har det lett till andras skador, genom de hot och trakasserier som gjorts sedan Jones ljugit om massakern.

På en ren principiell nivå är alla yttranden fria att göra, men i praktiken är det inte möjligt att förena det med kravet på att andra inte far illa.

Yttrandefriheten är starkare nu än någonsin tidigare i historien. Men i USA har man censur, så där är yttrandefriheten eftersatt sedan länge.
Citera
2022-10-13, 17:48
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Trakasserier är inte sällan mer än bara ord. Har våld mot personer eller deras egendom begåtts som en del av dessa trakasserier?

Att Jones kallar sig själv för dumbom har ingen betydelse i sammanhanget.
Citera
2022-10-13, 18:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Jag hoppas verkligen att du kan se skillnad på att ljuga och yttrandefrihet annars så får du gärna packa och flytta.
Senast redigerad av Conception 2022-10-13 kl. 18:47.
Citera
2022-10-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ska Alex betala vad andra människor gör? Hur är det rättvisa? Det är inte Alex fel att människor beter sig illa. Han har nog aldrig uppmanat till det heller.

"Brottet" (vad hände med free speech?) är inte i paritet med straffet. 10 000 000 000 kr för att forma några ord...

Du verkar missförstått vad free speech betyder. Det betyder inte att man får säga precis vad Som helst.

Det är USA, det är så deras system ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in