2022-10-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ställde frågan hur?
Och du har lyckats producera exakt 0 svar på det.

Och nu försöker du smita undan från att svara genom att producera delirium-yrande om min upplevelse som du inte har den blekaste aning om.

Jag förklarar inte självklarheter för vuxna människor utan förväntar mig en viss kunskapsnivå, lika lite som jag förklarar för någon som är 5+ år gammal varför jorden är rund. För att jag ska delta i en diskussion med någon kräver det att jag får ut något av det, vilket jag inte får med någon som har din låga kunskapsnivå.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför vill någon att skuldsättningen skall minska?

Samma sak här, förklarar inte självklarheter. Letar du efter en dadda som kan förklara ekonomins ABC får du leta vidare.
Citera
2022-10-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
För bostadsmarknaden som tråden handlar om anser jag 2020-03-01, då var corona fortfarande i sin linda. Många med mig trodde bostäder skulle vara nästa krismarknad. Det såg vi inte komma…

Där gick ju centralbankerna och politikerna in med expansiv finans- och penningpolitik för att rädda upp situationen. De dörrarna är ju stängda nu med hänsyn till inflationen. Vem ska nu komma till räddning?
Citera
2022-10-12, 19:41
Medlem
Rengens avatar
Citat:
För bostadsmarknaden som tråden handlar om anser jag 2020-03-01, då var corona fortfarande i sin linda. Många med mig trodde bostäder skulle vara nästa krismarknad. Det såg vi inte komma…
Du hade ändå rätt, för bostadsmarknaden är nästa krismarknad.
Handlade f.ö.inte om ekonomisk utveckling som jag avsåg. Prisstegringen under Corona var långt ifrån hälsosam.
Citera
2022-10-12, 19:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Inte en helt klockren jämförelse då corona faktiskt hade blivit totalt katastrof för både aktie- och bostadsmarknad om viruset varit så dödligt som först befarat och det inte hade kommit så omfattande finansiellt stöd som det gjorde.

Den här gången möter vi baksmällan av det i slow motion och har inget sett att ducka med ytterligare stöd.
Citera
2022-10-12, 20:03
Medlem
Citat:
Svenska staten bailade ut bostadsmarknaden. I princip hela den extrema budgetten riktades mot just bostadsmarknaden, istället för till exempel fattiga/utsatta. Det var en historiskt unik åtgärd i princip enskilt riktad mot att pumpa bostadsmarknaden.

Det har alltså inte så mycket med krisen som sådan att göra. Och vad vi nu får ytterliggare ett kvitto på är att det enda som spelar roll för priserna på den här nivån är just finansiering.

Så frågan du då bör ställa dig är om vi i närtid kommer att få en till situation där svenska staten lägger sina resurser på att maximera bostadspriserna eller inte. Jag tror inte det kommer hända.
Citera
2022-10-12, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Inte en helt klockren jämförelse då corona faktiskt hade blivit totalt katastrof för både aktie- och bostadsmarknad om viruset varit så dödligt som först befarat och det inte hade kommit så omfattande finansiellt stöd som det gjorde.

Den här gången möter vi baksmällan av det i slow motion och har inget sett att ducka med ytterligare stöd.

"Först befarat". Titta mindre på TV och läs mindre av skitmedia så hade du själv inte befarat någonting speciellt.

2020 var ju skrämsel-kampanjens år. Det var nödvändigt för att bana iväg för vaccin-kampanjen 2021 och 2022, och de flesta av er gick på det. Det var en bluff. Använd dessutom definitionen av pandemi, den definitionen som gällde på 00-talet och det hade inte ens kallats för pandemi.
Citera
2022-10-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Jag förklarar inte självklarheter för vuxna människor utan förväntar mig en viss kunskapsnivå, lika lite som jag förklarar för någon som är 5+ år gammal varför jorden är rund. För att jag ska delta i en diskussion med någon kräver det att jag får ut något av det, vilket jag inte får med någon som har din låga kunskapsnivå.

Samma sak här, förklarar inte självklarheter. Letar du efter en dadda som kan förklara ekonomins ABC får du leta vidare.

Känns som en konstig approach om man är på ett diskussionsforum. Jag tar gärna också en förklaring på dina påståenden; med risk för att jag ligger på för låg nivå för dig, men jag hoppas att du kan tänka dig att göra ett undantag i det här fallet.
Citera
2022-10-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svenska staten bailade ut bostadsmarknaden. I princip hela den extrema budgetten riktades mot just bostadsmarknaden, istället för till exempel fattiga/utsatta. Det var en historiskt unik åtgärd i princip enskilt riktad mot att pumpa bostadsmarknaden.

Det har alltså inte så mycket med krisen som sådan att göra. Och vad vi nu får ytterliggare ett kvitto på är att det enda som spelar roll för priserna på den här nivån är just finansiering.

Så frågan du då bör ställa dig är om vi i närtid kommer att få en till situation där svenska staten lägger sina resurser på att maximera bostadspriserna eller inte. Jag tror inte det kommer hända.

Jag var inne på bostadsmarknaden under covid, men när jag tittar tillbaka så ser jag inte att jag fick nåt stöd från staten. Vill du utveckla dina tankar?
Citera
2022-10-12, 21:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag var inne på bostadsmarknaden under covid, men när jag tittar tillbaka så ser jag inte att jag fick nåt stöd från staten. Vill du utveckla dina tankar?

Staten har tagits stora lån för att folk skulle stanna hemma. Inte bara i vårt land, utan även i vår omvärld. De som tjänade mest på detta var de som kunde jobba hemma som spenderade allt mer på sina bostäder. och priserna ökade. Tyvärr är det inte gratis att ta upp stora lån för stater och förr eller senare leder det till inflation när världen öppnar upp som vanligt igen.
Citera
2022-10-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Tror han menar att riksbankens köp av bostadsobligationer under pandemin och även efteråt har hjälpt till att hålla nere bolåneräntorna och i slutändan då hjälpt till att hålla värdet uppe på din bostadsrätt eller villa.
Citera
2022-10-12, 21:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Tror han menar att riksbankens köp av bostadsobligationer under pandemin och även efteråt har hjälpt till att hålla nere bolåneräntorna och i slutändan då hjälpt till att hålla värdet uppe på din bostadsrätt eller villa.

Det är ju inte bara det... Folk har ju fått betalt av staten för att stanna hemma. Och eftersom folk inte gick ut och roade sig eller reste så gick dessa pengar till bostäder och priserna gick upp. Det funkade tills världen öppnade upp igen. Men inget kommer gratis. Lån måste betalas tillbaka på något sätt.
Citera
2022-10-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Staten har tagits stora lån för att folk skulle stanna hemma. Inte bara i vårt land, utan även i vår omvärld. De som tjänade mest på detta var de som kunde jobba hemma som spenderade allt mer på sina bostäder. och priserna ökade. Tyvärr är det inte gratis att ta upp stora lån för stater och förr eller senare leder det till inflation när världen öppnar upp som vanligt igen.

Som sagt, jag har inte sett nåt bidrag från staten för att jag skulle jobba hemma. Snarare det omvända. Mina egna kostnader gick upp då det tarvades el för dator och kaffet inte längre var gratis. Och om jag får fråga; vart är alla dessa stora lån btw? Vi har ju knappt nån statskuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in