Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Du driver en hård linje - att det är dåligt att äga saker. Att äga sitt boende har många fördelar, även ekonomiskt. Så att säga att folk med den ena eller andra boendeformen är förlorare är att hårdra för mycket.
Dels är det politikernas fel att vi har usel produktion och överföring av el. Det är inte kopplat till att vissa bor i egna hus medan vissa bor i andras lägenheter. Dessutom kan villaägare också binda sitt elpris.
Mycket i livet är rörligt och det får man som husägare stå ut med. Man vaknar på morgonen och ser att idag är det kallt, har kommit mycket snö, blåser, etc etc. Eller solen skiner på solcellerna och gräsmattan är grön. Det är inte tryggt och inrutat som i en liten lägenhet. Däri ligger friheten.
Problemet är att folk tror att äga eget boende är vinsten i livet! Visst, för en del är det säkert så och att man har glädjekakyler att ett boende kommer alltid vara en vinst i sig. Det som jag ser som problem är att hela boendemarknaden är hålls uppe av våra politiker och i slutändan så är det storbankerna som är de stora vinnarna. Nu så kommer det troligtvis även ett elbidrag för att rädda alla villaägare och det kommer öka inflationen så det får vi alla får betala för genom höjda matpriser och mindre i plånboken generellt.
Sen anser jag att väldigt många villaägare är sjukt oansvariga med sin ekonomi, då man tror att för att man äger sitt boende och priserna går uppåt så kan man ha 2 bilar, åka utomlands på krediter och ha allt det senaste från tjingtjong land och nu kommer notan och även om det går dåligt för alla dessa oansvariga banker så kommer staten rädda dom i förlängningen så är det vi andra som får betala.
Enda fördelen att äga eget är "friheten" du kan göra i stort sett vilka reparationer och ändringar du vill och då framförallt villa. Du kan göra rätt mycket inredningsvis och såvidare. Men om man inte är intresserad av sådant så kollar vi vad du kan göra utomhus så blir du mer begränsad av lagar och regler.
Jag ansåg att jag själv blev allt för begränsad på min semester då det alltid fanns något som behövdes göras på huset och jag fick mindre egen tid. Jag anser att jag har mer frihet idag i min hyresrätt som jag hyr av ett kommunalt bolag än vad jag någonsin hade innan.
För mig så är trygghet = frihet! Att slippa oroa och bekymra mig över saker och ting. Livet är för kort för sånt skit. Sedan att staten ska gå in och sno pengar av mig ytterligare för att jag har varit driftig och tagit hand om mitt egna boende den dagen jag säljer det för en vinst är bara skrattretande!
Men jag blir väldigt trött att alla här verkar tro att bo i hyresrätt så är man en loser! Då hugger jag tillbaka då jag har bott i båda världarna...
Finns bra områden även för hyresrätter så det har inte privat ägande monopol på!
Fördelar hyresrätt är
Inget underhåll. För de flesta hyreslägenheter är underhållet minimalt. Detta eftersom att du inte äger huset utan enbart hyr en del av det. Det innebär att hyresvärden ansvarar för mer omfattande
renoveringar och ofta behöver du i stort sett inte göra nånting för underhållet av lägenheten.
Renoveringar. Du slipper även betala (direkt) för renoveringar som görs i huset. Även om det senare kan gå ut över dig genom hyreshöjningar så kommer du inte behöva betala större klumpsummor vilket är fallet när du äger en bostad.
Billigt. Oftast är det billigt att hyra en bostad förutsatt att du har ett förstahandskontrakt med hyresvärden. Du får dock inte ut några pengar när du flyttar som man får med bostäder som man äger.
Enkelt att säga upp. De flest hyresbostäder har ingen eller en extremt kort uppsägningstid vilket innebär att du är mycket flexibel i att kunna åka på långresor eller flytta.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Att äga sitt boende fördelar:
Frihet. Friheten i att äga sitt eget boende är stor, du kan göra i stort sett vilka reparationer och ändringar du vill. Du har även en mindre risk att förlora din bostad om du väsnas eller liknande, särskilt om du har en villa.
Låg månadskostnad. För de som har råd att lägga en stor kontantinsats och på det viset får ett ”litet” bolån kan månadskostnad för en köpt bostad vara mycket låg.
Under rätt omständigheter är den lägre än motsvarande hyresbostad i området.
Investering. Att köpa en bostad är i det yttersta en investering. Många som säljer sina bostäder får tillbaka betydligt mer än vad de betalade ursprungligen.
"Fram till juli 2022 har villapriserna gått ner med sju procent jämfört med föregående år. Bostadsrätterna har minskat med fem procent på ett år. Tidigare prognos har pekat på att bostadspriserna ska fall med omkring 10 procent till 2023. Men nu spår flera experter att raset kan bli större än så."
https://www.lendo.se/privatbloggen/n...r-2022-och-202
Man pratar även om ett prisfall på 15% ligger framför oss och då är det best case scenario!
Många som har köpt in sig i hus och bostadsrätter har med andra ord köpt in sig i en peak. Likt aktier så är det väldigt dumt.
Personlighet. Att kunna inreda för ett permanent boende och eventuellt även ändra det yttre i sin bostad är något som är få förunnat.
Abosolut så är detta den främsta fördelen, men det är många som bor i sina hyresrätter i 20-30 år och man inreder då dessa i en personlig stil. Inte så svårt att slänga upp mer neutrala tapeter den dagen man flyttar.