2022-10-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Då har du på ett ungefär samma kostnader som jag har för min nästan lika stora brf. Skillnaden är att jag kan sälja min lägenhet för några miljoner vilket du inte kan. Du missade även att hyrorna kommer gå upp rejält 2023.

Bostadsmarknaden går neråt och det är en trend som kommer öka 2023 då inflationen går upp ännu mer och räntorna med detta.

Att hyrorna skulle gå upp explosivt artat har jag svårt att se. Då de flesta kommunala bolag äger sitt bestånd och har således sällan bundna till lån.
Citera
2022-10-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Du kan ju försöka vända och vrida det till din egen fördel att du skulle vara någon sorts vinnare i en hyresrätt.
Men faktum är att även om vi skulle sälja huset med förlust om 30-50 år när vi checkar in på ålderdomshemmet så har vår livskvalitet varit avsevärt mycket högre än om vi skulle bott i en lägenhet, vare sig det är BR eller HR.

Jag växte upp i förorten, levt hela mitt liv i lägenheter men känslan att vakna upp och somna i sin egen borg är värd att leva på makaroner och falukorv dagligen året om.

(Nu tvivlar jag på att vi någonsin kommer behöva sälja till förlust då människor kommer alltid vilja leva i sin egen borg, men jag försökte bara visa ödmjukhet vilket jag suger på)

Jag har ägt mitt eget boende och just nu gör jag inte det då bostadsmarknaden varit så upphaussad. Ser inget större skillnad i min livskvalite förutom att jag bara felanmäler om vitvaror har gått sönder till mitt kommunala bolag. Betalar samma månadskostnad.

Även när jag sålde så var det pengar som blev uppätna av 30% skatt.

Tror många kommer få sälja med förlust för vi går mot något värre än 90 talet och inflationen kommer öka då Riksbanken svarar med för låg styrränta.
Citera
2022-10-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Hr contra br blir mest intressant beroende på läget, bor du i en br kartongputshus med balkongen 30 m framför nästa putshus, knappt nån sol,asfaltomgivning, med en blandning av pk och nysvenskar. Eller i en hr med utsikt, grönska och lugn o trygg närmiljö ..så är givetvis hr bättre. För övrigt så är det ju bara säga upp kontraktet om man ej vill bo hos Wallenstam. Lite kymigare sälja br pga avgiftshöjningar i nuläget.
Men här behöver vi hålla isär begreppen lite...

Läget har ju inget med upplåtelseformen att göra.

Generellt så är ju hyresområden stökigare och skräpigare eftersom de fylls av folk som inte har så pass ordnande liv att de har ekonomi för att äga sitt boende. Så det blir en bottennivå.

Hyresformen uppmuntrar ju heller inte till ansvar och medverkan i din boendemiljö.
Citera
2022-10-12, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men hur ska man veta vem som brukar strunta i att trycka på belysningen i trappan eller använda hissen eller tvättstugan.

Det Wallenstam gör är normen och fler värdar kommer göra likadant.

Exakt, det kan man inte veta. Då får man istället göra ett påslag på hyran, inte skicka ut en faktura för elen till sina hyresgäster.
Citera
2022-10-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
Hur hade du betalat för den förbrukade elen?

Oftast så tjänar företag pengar. Dessa pengar sparar man rimligtvis och använder när de behövs. Jag har inget behov av en fet lön så jag skulle förmodligen ha så det räcker och blir över.
Citera
2022-10-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Jag har ägt mitt eget boende och just nu gör jag inte det då bostadsmarknaden varit så upphaussad. Ser inget större skillnad i min livskvalite förutom att jag bara felanmäler om vitvaror har gått sönder till mitt kommunala bolag. Betalar samma månadskostnad.

Även när jag sålde så var det pengar som blev uppätna av 30% skatt.

Tror många kommer få sälja med förlust för vi går mot något värre än 90 talet och inflationen kommer öka då Riksbanken svarar med för låg styrränta.
Länge sedan jag sålde, men är inte reavinstskatten 22 %

Håller med om att det är en dålig skatt, men du får ju iaf behålla 78 % av vinsten, jämfört med 0 % av en vinst på 0 kr när du flyttar från en hyresrätt
Senast redigerad av SirDuke 2022-10-12 kl. 08:55.
Citera
2022-10-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Länge sedan jag sålde, men är inte reavinstskatten 22 %

Håller med om att det är en dålig skatt, men du får ju iaf behålla 78 % av vinsten, jämfört med 0 % av en vinst på 0 kr när du flyttar från en hyresrätt

Om du har sålt en privatbostad med vinst ska du betala 30 procent skatt på 22/30 av vinsten. Om din vinst är 100 000 kronor ska du alltså betala 30 procent i skatt på 73 333 kronor (100 000 × 22/30 = 73 333).
Citera
2022-10-12, 09:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Exakt, det kan man inte veta. Då får man istället göra ett påslag på hyran, inte skicka ut en faktura för elen till sina hyresgäster.

Exakt, Walkenstam skickar inte någon separat faktura på elen som fastigheten förbrukar utanför lägenheterna till sina hyresgäsrer, den ingår i hyran.
Citera
2022-10-12, 09:16
Medlem
Citat:
Om du har sålt en privatbostad med vinst ska du betala 30 procent skatt på 22/30 av vinsten. Om din vinst är 100 000 kronor ska du alltså betala 30 procent i skatt på 73 333 kronor (100 000 × 22/30 = 73 333).
Just ja så var det.

Motsvarar 22 % av hela vinsten.
Citera
2022-10-12, 09:16
Medlem
Citat:
22% på vinsten alltså.
Citera
2022-10-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullkungen
Hur mycket hushållsel gör de av med? Med 3kr/kWh så tror de att de får betala 2000 I månaden! Set är ju 500 kWh I månaden! Kanake days at se över si a förbrukare?

Jag blir kallsvettig av ångest när jag läser såna där kommentarer. Hur kan 500 kWh per månad anses vara mycket?
Jag har stängt av allt. Dragit ut kontakter och tvättar i tvättstugan. Det enda som hela tiden drar el är kylskåp/frys och varmvattenberedare, idag är vi snart i mitten av månaden och jag har enligt appen förbrukat 200 kWh. Oktober kommer antaglign att sluta på 500 kWh. Och jag var jättenöjd med det.
Förra Oktober, när jag inte sparade på el överhuvudtaget, gjorde jag av med 1047 kWh.

Är 500 kWh mycket alltså?
Vad är normalförbrukning för en lägenhet?
Citera
2022-10-12, 09:33
Medlem
Homo-fils avatar
Hallå? Är ni fullkomligt dumma i skallen?
Alla har rätt att välja leverantör av el.

Så enkelt är det.

Men ni sitter som en skock får och sväljer Aftonbladets skit.

Mmm, avföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in