2022-10-11, 16:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Klart som korvspad … tills man börjar tänka på det.
Då följer ju desvärre att huvudet, i vilket du här placerar din [bild av berget] också måste betraktas som en bild av verkligheten. Det tycks mig som att den eventuella verkligheten i sig undflyr varje försök att säga något om den. Vi kan bara anta att den finns där, på samma sätt som att vi kan anta en apofatisk Gud.
När du hänvisar till mätningar så hänvisar du till våra upplevelser, det går väl inte att komma runt?

Redan förklarat tidigare. Återigen. Om alla som gör samma mätning med samma utrustning, kommer till samma resultat måste man anse det som objektivt.
Frågan är nu mer, hur du vill att det ska vara utifrån någon uppfattning du har. Sen kan du anse vad du vill. Det förändrar inte verkligheten. Det kan man bara göra fysiskt.
Citera
2022-10-11, 16:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Nu drar du iväg i ännu mer flummande, det är väl ändå fel riktning? Om det inte är flummande så får du väl säga det och ge mig något konkret istället för att tjafsa på det här viset?
Verkligheten är konkret. Säg nåt konkret själv.
Citera
2022-10-11, 16:20
Medlem
Flammarions avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Redan förklarat tidigare. Återigen. Om alla som gör samma mätning med samma utrustning, kommer till samma resultat måste man anse det som objektivt.
Ja, sa jag. Det är objektivt.
Det som bekymrar mig är att mätningen och utrustningen, som är objektiva de med i enlighet med vad vi är överens om, också i konsekvensens namn bör betraktas som [bilder av verkligheten].
Och då uppstår följdfrågor. Om man bekymrar sig över att alla frågor inte är besvarade förstås.
Du nöjer dig med att konstatera att det är som det är. Det är därför vi hamnar i cirkel här.
Vi får släppa det.
Citera
2022-10-11, 16:26
Medlem
Citat:
Men vad är svaret på frågan om analogin mellan tv-spels-fysiken och vår fysik?
Varför skulle "mätbar" vara ett bevis för en objektiv verklighet?
Nä precis, det är viktiga frågor som folk inte ens vill ta på allvar. Samma sak med vilket trossystem som helst, de mest troende vägrar ta vissa frågor på allvar, ibland genom att direkt ignorera dom och ibland genom att ge något halvdant svar och tro ännu hårdare på det.

Jag undrar vad det egentligen är som "krävs" för att man ska vilja ta sig ur sin tro?

Citat:
Eller är det så att Marios och Luigis värld faktiskt har en motsvarande objektiv verklighet, nämligen spelkonsolen? Ty utan den hade de inte kunnat mäta.
Grundproblemet är just att det inte finns något facit för vad spelkonsolen är.

Om man vill hävda att svampriket får sin verklighet från vår värld så är det likvärdigt med att vår värld får sin verklighet från en yttre och mer verklig värld, vilket innebär att den här världen inte skiljer sig på nåt fundamentalt sätt från svampriket.

(Vid varje steg av den här typen av fundering så är problemet att simulering säger att vi inte kan skilja på verkligt och simulerat, vilket förstås även gäller fantasin om "den yttersta grundverkligheten som är verklig på riktigt, jag lovar.")

Min personliga erfarenhet är att det inte är någon skillnad alls på verklighetsgraden vare sig man drömmer eller drogar eller bara är som vanligt (i statistisk bemärkelse). Innehållet är annorlunda, men inte mer eller mindre verkligt.
Citera
2022-10-11, 16:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Film är en sekvens, inte en simulering. Ett tv-spel med en fysikmotor och karaktärer som kan mäta saker kan komma fram till samma slutsatser som vi när vi mäter våra saker.

Om vår verklighet skulle vara filmlik, alltså en sekvens av states, så skulle å andra sidan inget behöva förklaras då ett state inte är frambringat av föregående state. varje state bara är.
Då får vi å andra sidan problem med att förklara vem som observerar denna sekvens och gör den meningsfull. Men vi kan ju göra antaganden där också.
Handlingen i en film är inte verklig. Inte heller bilderna, på samma sätt som ett foto. Upplevelsen skapas i vårt huvud. Nån kan förstås mäta en planka i en film eller ett datorspel. Det gör inte filmen eller datorspelet verkliga. Då karaktärerna själva inte är verkliga.
Citera
2022-10-11, 16:28
Medlem
Citat:
Verkligheten är konkret. Säg nåt konkret själv.
Jag håller med. Verkligheten är konkret. Den är omöjlig att missa. Den är så konkret att vi inte bara har direkt kontakt med den, vi har ingen kontakt med något annat överhuvudtaget; för hur skulle vi kunna ha minsta kontakt med nåt som är overkligt?

Den är uppenbar dessutom, inte nåt som gömmer sig: Här är den! Spelar ingen roll om jag går på 15 droger samtidigt, verkligheten kan inte gömma sig.
Citera
2022-10-11, 16:31
Medlem
Citat:
Handlingen i en film är inte verklig. Inte heller bilderna, på samma sätt som ett foto. Upplevelsen skapas i vårt huvud. Nån kan förstås mäta en planka i en film eller ett datorspel. Det gör inte filmen eller datorspelet verkliga. Då karaktärerna själva inte är verkliga.
Hur vet du att det här inte är en dröm eller en film som spelas upp medan din verkliga kropp ligger och sover i ett interstellärt rymdskepp, 500 år i framtiden?

Det du säger är att det finns något här inuti den här upplevelsen som gör att den typen av scenario är fullkomligt omöjligt. Kan du förklara vad den saken eller egenskapen är?
Citera
2022-10-11, 16:39
Medlem
EnCartes avatar
[quote=Flammarion|81985276]
Citat:
Ja, sa jag. Det är objektivt.
Det som bekymrar mig är att mätningen och utrustningen, som är objektiva de med i enlighet med vad vi är överens om, också i konsekvensens namn bör betraktas som [bilder av verkligheten].
Och då uppstår följdfrågor. Om man bekymrar sig över att alla frågor inte är besvarade förstås.
Du nöjer dig med att konstatera att det är som det är. Det är därför vi hamnar i cirkel här.
Vi får släppa det.
Ja, nog verkar det gå runt för dig alltid. Men utrustningen går förstås att mäta objektivt. Du kan försöka spinna vidare, kan vi gå hela vägen till normalerna och Faraos långfinger. Men jag har svar hela vägen.
Citera
2022-10-11, 16:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nån kan förstås mäta en planka i en film eller ett datorspel. Det gör inte filmen eller datorspelet verkliga. /

Fast det är exakt vad ditt verklighetskriterium har gått ut på hittills.
Att man kan mäta och vara överens om resultatet.
Senast redigerad av Flammarion 2022-10-11 kl. 16:43.
Citera
2022-10-11, 16:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, nog verkar det gå runt för dig alltid. Men utrustningen går förstås att mäta objektivt. Du kan försöka spinna vidare, kan vi gå hela vägen till normalerna och Faraos långfinger. Men jag har svar hela vägen.

Jaha, som Jehovas vittnen alltså. Ok, det är på den nivån, då fattar jag.
Citera
2022-10-11, 16:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Hur vet du att det här inte är en dröm eller en film som spelas upp medan din verkliga kropp ligger och sover i ett interstellärt rymdskepp, 500 år i framtiden?

Det du säger är att det finns något här inuti den här upplevelsen som gör att den typen av scenario är fullkomligt omöjligt. Kan du förklara vad den saken eller egenskapen är?
Allt är förstås möjligt. Men om du påstår det får du väl visa att det är så. Oavsett så har jag rätt ändå i min dröm. Det är du som ska visa att jag har fel. Problemet som jag visat tidigare är att om den fysiska verkligheten inte finns, finns ingenting. För allt fysiskt är mätbart. Jag anser dessutom att ditt argument är vad jag kallat ett plattjords-argument då det inte innehåller något konkret, utan bara, "tänk om!"(jorden är platt).

Edit: Om om vore, vore ändan fram.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-11 kl. 17:07.
Citera
2022-10-11, 16:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jaha, som Jehovas vittnen alltså. Ok, det är på den nivån, då fattar jag.
Nej, tvärt om, du fattar noll. Du försöker bara slingra dig. Problemet är att du har inga argument för din sak som inte blir cirkulationsargument. Det är du som tror. Det är du som är Jehovas vittne. Det är du som säger, att eftersom jag inte kan bevisa att Gud inte existerar, existerar Gud, då du upplever att han finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in