Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Men vad är svaret på frågan om analogin mellan tv-spels-fysiken och vår fysik?
Varför skulle "mätbar" vara ett bevis för en objektiv verklighet?
Nä precis, det är viktiga frågor som folk inte ens vill ta på allvar. Samma sak med vilket trossystem som helst, de mest troende vägrar ta vissa frågor på allvar, ibland genom att direkt ignorera dom och ibland genom att ge något halvdant svar och tro ännu hårdare på det.
Jag undrar vad det egentligen är som "krävs" för att man ska vilja ta sig ur sin tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Eller är det så att Marios och Luigis värld faktiskt har en motsvarande objektiv verklighet, nämligen spelkonsolen? Ty utan den hade de inte kunnat mäta.
Grundproblemet är just att det inte finns något facit för vad spelkonsolen är.
Om man vill hävda att svampriket får sin verklighet från vår värld så är det likvärdigt med att vår värld får sin verklighet från en yttre och mer verklig värld, vilket innebär att den här världen inte skiljer sig på nåt fundamentalt sätt från svampriket.
(Vid varje steg av den här typen av fundering så är problemet att simulering säger att vi inte kan skilja på verkligt och simulerat, vilket förstås även gäller fantasin om "den yttersta grundverkligheten som är verklig på riktigt, jag lovar.")
Min personliga erfarenhet är att det inte är någon skillnad alls på verklighetsgraden vare sig man drömmer eller drogar eller bara är som vanligt (i statistisk bemärkelse). Innehållet är annorlunda, men inte mer eller mindre verkligt.