Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Det är ju din sak vi diskuterar här.
Och jag frågar dig bara hur du kommer fram till att det finns något bortom det vi upplever.
Det är allt. Jag säger inte att det är på det ena eller andra sättet, det är det ju du som gör.
Och tvärsäkert dessutom.
Ja, jag är rätt säker på det jag säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Sedan avslöjar du att du redan sett till att skaffa dig de svar som ska göra dig immun mot kritik.
Det är exakt så fanatiker gör för att skydda sina trosföreställningar.
De svåraste frågorna undviker du på olika sätt.
Vilket nonsens, skärp dig. Jag har diskuterat det här med andra tidigare. Fanatiker, är du riktig. Det här är inte tro utan vetenskap. Det är som att säga att någon är fanatiker för att han har diskuterat relativitetsteorin tidigare.
Vilka frågor undviker jag? Trosföreställningar? I så fall är det korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Här är en svår fråga; om allt vi varseblir är en bild av verkligheten, är inte då även huvudet, i vilken bilden sägs upplevas, även det en bild av verkligheten?
Vad är ditt svar?
Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Du måste utveckla det.
Allt vi varseblir är inte en bild av verkligheten. Det är därför man mäter, för att se att våran bild av verkligheten är en bild av verkligheten och inte en illusion. Utifrån det kan vi säga om vår upplevelse är en bild av verkligheten. Med erfarenhet och kunskap om verkligheten kan vi bättre avgöra vad som är verkligt eller inte. Mätningen är till för visa om det är fysiska objekt, då alla fysiska objekt är mätbara. En definition av vad som är verkligt.