Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Måste du tugga upp det i varje mening.
Den objektiva verkligheten säger du, utan att ha en definition av vad som är en objektivt verkligt.
Det har jag ju eftersom du besvarat den frågan. Att det går att mäta och att vi är överens om resultatet.
Citat:
Jag säger att verkligheten består av fysiska objekt och är därmed mätbar. Jag har en mer specifik definition.
Så är det för mig också. Jag lever i en verklighet av sensationer av vilka vissa är såna som vi kallar fysiska objekt.
Är vi överens om att dessa sensationer är representationer av en underliggande struktur som är mer fundamental än de fysiska objekten?
Citat:
Vad mannen på gatan säger är förstås ointressant i den här frågan. Det finns inget som säger att det mannen på gatan anser stämmer.
Men på Flashback, där är det minsann annorlunda …
Citat:
Nu ansåg väl även Platon att verkligheten faktiskt existerade, men inte hur. Enligt han var väl även en bild av verkligheten, inte verkligheten själv, utan en förfalskning. Allt stämmer med vad jag säger.
Jag vet, och eftersom det erbjuder mig viss begreppeförvirring så frågar jag.
Följden därav blir att det du mäter är inte verkligheten själv, utan en förfalskning. En envis och konsekvent sådan, men en förfalskning.
Men inte anser väl vi att verkligheten är en förfalskning? Verkligheten är verkligheten. Är inte det det allra enklaste antagandet?
Citat:
Avläsningen av mätning sker i vårat inre, men om alla mäter samma sak, kan det inte vara subjektivt, utan objektivt. Alla kommer till samma slutsats. Då måste du visa att det inte stämmer för alla(utan att dumma dig).
Ja, mätningen är objektiv då. Då är sinnevärlden den objektiva verkligheten? Ty det är via den vi mäter.
Citat:
Varför skulle det vara skenbilder. Bilder, javisst. Menar du att alla som mäter har fel på ögonen eller är drogade?
Eller menar du att de inte läser av mätskalan utan bara anser att det står något där.
Ok, låt oss kalla det bilder bara. Men det implicerar ändå en relation till något "äkta".
Citat:
Alla mätbara fysiska objekt har inneboende egenskaper som är mätbara. Man kan även koppla mätningarna till den bild som skapas i ditt huvud.
Kan du utveckla det? Vad menas med "en inneboende egenskap hos ett fysiskt objekt"?
Citat:
Nä, varför skulle de bli det. Kan du mäta de sakerna. Kan du visa att det du ser ens är kopplat till den mätbara verkligheten. Däremot kan man mäta om du drömmer eller inte och därmed visa att du gör det. Nu börjar det bli rundgång.
Om definitionen av "verklig" är kopplad till "tillförlitliga mätningar" så följer att alla sytem inom vilket detta kan göras är en verklighet i sig. Det kan vara en drömverklighet, en tv-spelvärld eller den ordning som vi själva kallar verklighet. Vi pratar om olika abstraktionsnivåer här.
Man skulle kunna säga att när du pratar om verkligheten så syftar du på en specifik abstraktionsnivå där sådant som människor och mätinstrument existerar. Men det finns ju bevisligen andra abstraktionsnivåer. Kvantfysiken är en annan.
Citat:
Repetition. Förklarat ovan. Nu påstår du att du inte är vaken. Ja, men då är det väl natt fortfarande och du ligger och sover i din säng. Eller ska vi behöva definiera vaken också.
Eller menar du att du kommit fram till någon korrekt slutsats, utan att läst mina svar.
"Vaken" ska ju förstås i kontexten som att "lämna en abstraktionsnivå".
Vad vaken och dröm betyder rent vardagligt behöver vi inte orda om.
Citat:
Que? Total missuppfattning, avsiktlig eller oavsiktlig. Det är du som påstod något. Jag drog bara konsekvenserna av ditt påstående. Vilka "skenbilder" menar du håller med dig, om man ska ta till sig ditt perspektiv?
Om du med mitt perspektiv menar att jag ställer nyfikna frågor om saker vi tar för givet i en filosofisk diskussion så tycker jag att det är något bra.
Att vara tvärsäker leder inte till något intressant tycker jag.