2022-10-10, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
19200 USD. För några år sedan vågade man knappt drömma om så högt pris. Nu är det ”dåligt”. Säger en del om vart det ska de närmsta åren. Upp, upp och upp.

Den låg ju runt den nivån 2018.
2022-10-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Så aldrig mer ath. Bitcoins framtid är död etc. Ner till noll blablabla. Helt förväntat av folk som spenderar flera timmar om dagen att berätta för andra vad de inte tror på. Det har funnits folk som er hela vägen de senaste tretton åren. Hoppas ni vågar vara kvar i nästa bull market. Än så länge har ni alla haft fel.

Hur menar du med ha fel? Bitcoin har förlorat mer än 72 % sitt ATH gentemot dollarn. Förstår inte vad du menar med "vågar vara kvar i nästa bull market": jag var kritisk under den förra Bull Market-perioden också.

Jag kommer fortsätta vara kritisk mot Bitcoin fram tills dess att användningsområdet faktiskt utökas och Bitcoin håller för att skalas upp. Tror, för övrigt, inte vi kommer få några direkta bull runs inom de närmsta åren om inget drastiskt händer rent teknologiskt kring Bitcoin. Bitcoin är lite yesterdays news och väldigt lite har egentligen hänt på senaste tiden.
2022-10-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Vad menar du med att ”överkonsumera” ”kapital?

Finansmarknaden är bara ett system som syftar till att möjliggöra produktion av varor och tjänster. Det är inte en ”grej” med ett egenvärde som kan ”konsumeras”.

Säg att jag lånar till att bygga ett hus och sen bygger ett hus. Huset står sedan kvar och kan användas. Helt oberoende av vad du tycker om ”överkonsumtion”.

Om jag lånar 1 MSEK och spenderar den idag så kommer jag att stimulera ekonomin idag, men behöver betala räkningen i framtiden. Jag har alltså använt morgondagens energi och resurser för att stimulera dagens ekonomi.

Framtida generationer kommer att få betala för det vi använder/lånar idag. Tex dom pengar som har tryckts upp under pandemin....

När det talas om klimatkris och fossilbränslen så är det självklart så att vi inte ska överkonsumera jordens resurser idag, och låta kommande generationer betala räkningen. Men när det gäller dagens ekonomiska system så är det precis samma situation, men det har bara inte uppmärksammats tillräckligt.

Var det inte Ford som sa att den dagen människor förstår hur pengar skapas kommer det att bli revolution?
2022-10-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hur menar du med ha fel? Bitcoin har förlorat mer än 72 % sitt ATH gentemot dollarn. Förstår inte vad du menar med "vågar vara kvar i nästa bull market": jag var kritisk under den förra Bull Market-perioden också.

Jag kommer fortsätta vara kritisk mot Bitcoin fram tills dess att användningsområdet faktiskt utökas och Bitcoin håller för att skalas upp. Tror, för övrigt, inte vi kommer få några direkta bull runs inom de närmsta åren om inget drastiskt händer rent teknologiskt kring Bitcoin. Bitcoin är lite yesterdays news och väldigt lite har egentligen hänt på senaste tiden.

Vi som har hängt här länge har noterat att så fort Bitcoin går in i en korrektion så dyker det upp en massa användare som förklarar hur dåligt Bitcoin är och att det kommer gå till noll. Men när det går bra för Bitcoin och den gör nya ATH så försvinner dessa användare konstigt nog från forumet, och säger inte ett knyst.
2022-10-11, 00:08
Medlem
Citat:

Så du menar att ETH kommer tokrusa i värde, eller vad är konsekvenserna av ditt resonemang?
2022-10-11, 00:29
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Typ som 70% av guldmarknaden då.

Ja precis.
2022-10-11, 00:36
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om jag lånar 1 MSEK och spenderar den idag så kommer jag att stimulera ekonomin idag, men behöver betala räkningen i framtiden. Jag har alltså använt morgondagens energi och resurser för att stimulera dagens ekonomi.

Framtida generationer kommer att få betala för det vi använder/lånar idag. Tex dom pengar som har tryckts upp under pandemin....

När det talas om klimatkris och fossilbränslen så är det självklart så att vi inte ska överkonsumera jordens resurser idag, och låta kommande generationer betala räkningen. Men när det gäller dagens ekonomiska system så är det precis samma situation, men det har bara inte uppmärksammats tillräckligt.

Var det inte Ford som sa att den dagen människor förstår hur pengar skapas kommer det att bli revolution?

Tror du är du använder ”framtidens” resurser om du lånar pengar? Pengar är ingen tidsmaskin.

Pengar är ett system för fördelning av resurser. Inte en resurs i sig.
2022-10-11, 02:19
Medlem
Citat:
Tror du är du använder ”framtidens” resurser om du lånar pengar? Pengar är ingen tidsmaskin.

Pengar är ett system för fördelning av resurser. Inte en resurs i sig.

Pengar har uppenbarligen har en funktion. The doubble coincidence of wants, tex. Pengar är därför en resurs.

Sevärt klipp: https://www.youtube.com/watch?v=VTbiFqqlN_g

När du lånar pengar så kommer du att omvandla framtida intäkter som du kommer att betala i amorteringar och ränta till ett kapital som du kan använda idag. Så ja, du får tillgång till pengar från framtiden, men du gör det genom att komma överrens med långivaren om förpliktelser som du måste följa.
Senast redigerad av bagge1 2022-10-11 kl. 02:24.
2022-10-11, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Så du menar att ETH kommer tokrusa i värde, eller vad är konsekvenserna av ditt resonemang?

Ja, jag har på flera ställen i tråden angett att jag tror att ett av de största hoten mot Bitcoin är konkurrens från annan krypto med fler relevanta användningsområden (eller som kan skalas upp på ett bättre sätt).

Jag har, däremot, inte funderat så mkt kring om det är Ethereum eller någon annan kryptovaluta som kommer att kannibalisera på Bitcoin. Tror nämligen att det finns en viss sannolikhet att investeringsströmmarna kommer delas upp mellan ett flertal olika Kryptovalutor (till exempel ännu ej existerande kryptovalutor).

Således behöver inte någon särskild annan kryptovaluta tokrusa i värde som konsekvens av mitt resonemang, många olika kryptovalutor skulle var och en för sig kunna få del av mer investeringar på Bitcoins bekostnad.

Sedan finns det självfallet andra scenarier där helt enkelt andra teknologiska språng gör (nuvarande) kryptovalutor obsoleta. Kvantdatorer, exempelvis.
2022-10-11, 07:48
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
När du lånar pengar så kommer du att omvandla framtida intäkter som du kommer att betala i amorteringar och ränta till ett kapital som du kan använda idag. Så ja, du får tillgång till pengar från framtiden, men du gör det genom att komma överrens med långivaren om förpliktelser som du måste följa.

Exakt!!

Så man kan ha ett boende, en bil, osv innan man har jobbat ihop till det.

Det är ju helt fantastiskt.
2022-10-11, 07:53
Medlem
Citat:
Ja, jag har på flera ställen i tråden angett att jag tror att ett av de största hoten mot Bitcoin är konkurrens från annan krypto med fler relevanta användningsområden (eller som kan skalas upp på ett bättre sätt).

Jag har, däremot, inte funderat så mkt kring om det är Ethereum eller någon annan kryptovaluta som kommer att kannibalisera på Bitcoin. Tror nämligen att det finns en viss sannolikhet att investeringsströmmarna kommer delas upp mellan ett flertal olika Kryptovalutor (till exempel ännu ej existerande kryptovalutor).

Således behöver inte någon särskild annan kryptovaluta tokrusa i värde som konsekvens av mitt resonemang, många olika kryptovalutor skulle var och en för sig kunna få del av mer investeringar på Bitcoins bekostnad.

Runt 2017 föreföll detta som ett reellt hot, åtminstone skenbart. Även jag drogs med i viss mån. I dag ter sig hotet avlägset. De drygt tjugo tusen alternativen tävlar snarare med varandra än med bitcoin.

Olika stablecoins har blivit väldigt stora och blir kanske ett tag större än bitcoin i totalt värde, men dessa ser jag inte som långsiktigt hållbara, eftersom de är direktkopplade till en döende fiatvaluta.

Citat:
Sedan finns det självfallet andra scenarier där helt enkelt andra teknologiska språng gör (nuvarande) kryptovalutor obsoleta. Kvantdatorer, exempelvis.

Kvantdatorer verkar inte vara någon bitcoindödare, hör t.ex. följande resonemang: https://soundcloud.com/proofofbeats/quantum-badger
2022-10-11, 07:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
12 000 motsvarar alltså mindre än 3/1000 av alla Brasiliens företag.

Tycker du att det är mycket?
Tror vi kan räkna bort många enmansföretag och vilande förtag från totalen.
Sedan skall det ju ställas i proportion hur många företag som är exponerade mot guldet tex. Visste du det?

Citat:
Om vi leker med tanken att bara de 12 000 företagen alla skulle använda Bitcoin så skulle de kunna göra 7 betalningar per sekund tillsammans. Hur skulle det funka tror du?

Låt oss räkna! 1/3 av företagen är ”retail” (kolla länken). Det är alltså 4000 företag. Hur många kassor har de i snitt tror du? Vissa är som Åhléns/Elgiganten osv och har kanske 1000-10 000 kassor i ett land som Brasilien. Medan andra är en kiosk och har en kassa.

Vi säger 5 kassor per företag i snitt. Det blir 20 000 kassor.

20 000/7 är 2800 ungefär. Det skulle fungera om det gick 46 minuter mellan varje köp per kassa!

Ett köp per 46 minuter/kassa som mest!
Oj vad du fortfarande inte har förstått det här med att använda Bitcoin... Det handlar om att fly landets inflation genom att undvika att ligga i fiat. Det handlar INTE om att göra några 7 transaktioner per sekund.

Citat:
De har nog köpt något derivat.
Föresten hade du något bevis på det, eller vad det bara vad du ville skulle vara sant?

Jag har inte hört talas om att det finns några derivat produkter i Brasilien ens. Jag tror dom räknat Bitcoins, och att eventuella derivat ligger utanför (med tanke på artikeln).
Senast redigerad av Leaston 2022-10-11 kl. 08:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in