2022-10-10, 14:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Detta lät helknasigt, måste jag säga!
Varför? Du kan skapa valfritt antal instanser av blockkedjor som kör bitcoin-protokollet och som är helt fristående från varandra.
2022-10-10, 15:05
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jag vill inte fördjupa mig mer i denna hypotetiska situation. Ni måste tänka lite själva också. Du kan säkert komma på något sätt att sälja den privata nyckeln, om du tänker efter.

Den senaste versionen av blockkedjan kan man ha sparad på sin egen dator. Den lär även finnas tillgänglig på Internet. Så inga problem där.

Men det praktiska och monetära värdet av bitcoin vore som sagt i stort sett obefintligt i ett sådant scenario.

Så, nu får ni tänka själva!

Vad är värdet av en privat nyckel som någon annan också har?

Självklart är ”samlarvärdet” helt ointressant, men jag tycker att det här säger en del om föreställningen att Bitcoin kommer att överleva kärnvapenkrig och annat. Det verkar inte stämma?
2022-10-10, 15:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Vad menar du med ”OM termer”?
Vad som kan hända är ointressant. Vad som är troligt är desto intressantare. Att Bitcoin går mot 0 ser jag som ett väldigt otroligt scenario. Tror någon något annat så ville jag höra varför detta scenario är rent av troligt, så får vi se om jag håller med.
2022-10-10, 15:14
Medlem
Citat:
Vad är värdet av en privat nyckel som någon annan också har?

Man kan t.ex. skriva ett köpekontrakt.

Citat:
Självklart är ”samlarvärdet” helt ointressant, men jag tycker att det här säger en del om föreställningen att Bitcoin kommer att överleva kärnvapenkrig och annat. Det verkar inte stämma?

Bitcoin kommer att kunna överleva det mesta, till och med (ett begränsat) kärnvapenkrig. Blockkedjan kommer att fortsätta ticka på med ett block ungefär var tionde minut.

(Tankeexperimentet med en död blockkedja var ett sidospår för att resonera om ett grundläggande samlarvärde hos bitcoin, som gör att den aldrig når ner till noll.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-10 kl. 15:17.
2022-10-10, 15:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad som kan hända är ointressant. Vad som är troligt är desto intressantare. Att Bitcoin går mot 0 ser jag som ett väldigt otroligt scenario. Tror någon något annat så ville jag höra varför detta scenario är rent av troligt, så får vi se om jag håller med.
Allt du skriver är ju i termer av "om".

Du har bara under förmiddagen idag fått många bra förklaringar till varför det är troligt.
2022-10-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Bitcoin är både digitalisering och decentralisering av pengar (eller av tillit eller avtal eller hur du nu vill rama in det), vilket gör att systemet som det ersätter nu är extremt legacy och väntar på att försvinna. Just decentraliseringen är en typ av paradigm-skifte som inte händer så ofta - det är rent av svårt att hitta på motsvarigheter bortom själva decentraliseringen av information (www osv). Folk brukar gilla liknelsen häst och vagn -> bil av någon anledning, men detta är en mycket mer fundamental förändring. Hästar är långsamma men de kan utföra motsvarande funktion som en bil, det är alltså "bara" en iterativ förbättring.

Sen menar vissa att hela begreppet pengar spelat ut sin roll osv. Jag vet inte, det är inget jag ser. Men det står desto mer klart att Bitcoin ersätter det vi har, såvida inte nästa steg ersätter Bitcoin innan det spelat ut.

Just nu har vi ETH som driver en turing-komplett variant av det Bitcoin gör. Så en väg är att ETH blir pengar på indirekt/organisk väg, på grund av att dess värde förankras som ett unikt bränsle till decentraliserat sammarbete. En annan väg är att vi hittar på något annat vi inte har sett ännu. En tredje väg är att pengar som vi ser det idag spelat ut sin roll - jag har tex funderat på huruvida robotar bryr sig om pengar eller inte. Robotar kanske kan sammarbeta på andra sätt.

Men det finns noll vägar tillbaka till fiat som vi känner den (för jag tror knappast USD skulle överleva nuclear winter osv).

Så länge olika resurser är begränsade, så tror jag det kommer att behövas pengar för en effektiv organisation. Utan fungerande pengar och prissättning, såsom i en planekonomi eller en fiatekonomi, blir felinvesteringarna till slut så svåra att samhället drabbas av svält eller energibrist eller fullständigt haveri.
2022-10-10, 16:16
Medlem
Leastons avatar
12000 företag bara i Brasilien håller Bitcoin.

Avd. ”Ingen använder ju Bitcoin…”

https://cointelegraph.com/news/over-12-000-brazil-companies-declare-crypto-holdings-in-record-high
2022-10-10, 16:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

https://cointelegraph.com/news/over-12-000-brazil-companies-declare-crypto-holdings-in-record-high

Så de spekulerar i prisuppgång? Är det att "använda" bitcoin?

Det står för övrigt "crypto" och inte bitcoin.

Sedan räknas väl också företag som säljer krypto till slutkunder eller erbjuder olika custodial-tjänster mot betalning.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-10-10 kl. 16:20.
2022-10-10, 16:28
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

För att det saknar praktiskt användningsområde.
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2022-10-10 kl. 16:53.
2022-10-10, 16:28
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

De har nog köpt något derivat.
2022-10-10, 16:30
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Man kan t.ex. skriva ett köpekontrakt.

Mm. Men vad skulle hindra en från att sälja samma publika nyckel till flera andra ”köpare”?
2022-10-10, 16:45
Medlem
Citat:
Mm. Men vad skulle hindra en från att sälja samma publika nyckel till flera andra ”köpare”?

Inget utom kontraktet och lagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in