2022-10-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så din blockkedja är totalt osäker och hur enkel som helst att förvränga pga nätverket består av en (1) nod?

Du kan redan idag starta en blockkedja och äga 21 miljoner bitcoins på endast din lokala dator

Du verkar gilla att sola dig i din egen okunnighet.

Det är fortfarande enkelt att verifiera att blockkedjan är korrekt. Kräver inte ens särskilt mycket datorkapacitet.

Det kräver mycket datorkraft för att gräva fram ett block och fästa det vid blockkedjan, men det kräver bara minimal kapacitet att verifiera att alla block i kedjan är korrekt framtagna från det första blocket av den 3 januari 2009.

Det är så SHA256 fungerar. Jättesvårt i ena riktningen. Busenkelt i den andra.
2022-10-10, 17:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du verkar gilla att sola dig i din egen okunnighet.

Det är fortfarande enkelt att verifiera att blockkedjan är korrekt. Kräver inte ens särskilt mycket datorkapacitet.

Det kräver mycket datorkraft för att gräva fram ett block och fästa det vid blockkedjan, men det kräver bara minimal kapacitet att verifiera att alla block i kedjan är korrekt framtagna från det första blocket av den 3 januari 2009.

Det är så SHA256 fungerar. Jättesvårt i ena riktningen. Busenkelt i den andra.
Jag har full koll på SHA256 (förmodligen bättre koll än övriga skribenter kombinerat).

Men vem och varför skulle man upprätthålla blockkedjan om den inte längre är i bruk? Och om den drivs av en handfull noder så kan nästan vem som helst "ta över" den och lägga till godtyckliga egna block. Dvs dina "samlarobjekt" blir meningslösa.
2022-10-10, 18:04
Medlem
Citat:
Jag har full koll på SHA256 (förmodligen bättre koll än övriga skribenter kombinerat).

Men vem och varför skulle man upprätthålla blockkedjan om den inte längre är i bruk? Och om den drivs av en handfull noder så kan nästan vem som helst "ta över" den och lägga till godtyckliga egna block. Dvs dina "samlarobjekt" blir meningslösa.

Nej, nu räcker det för mig. Du får försöka tänka efter själv, om du vill.

Blockkedjan kommer för övrigt aldrig att dö, så tankeexperimentet är inte särskilt intressant.

(Och nej, du har inte bevisat något i denna diskussion, och vi är inte överens.)
2022-10-10, 18:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, nu räcker det för mig. Du får försöka tänka efter själv, om du vill.

Blockkedjan kommer för övrigt aldrig att dö, så tankeexperimentet är inte särskilt intressant.

(Och nej, du har inte bevisat något i denna diskussion, och vi är inte överens.)

Det räcker för dig när du inser att du har tänkt fel?

Blockkedjans integritet försvinner när hashkraften består en enstaka eller en handfull små datorer. Därmed är den instansen av kedjan meningslös och alla coins som hör till den är också meningslösa. Dvs, de blir inga samlarobjekt.
2022-10-10, 18:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
De har nog köpt något derivat.
Typ som 70% av guldmarknaden då.
2022-10-10, 18:43
Medlem
johnthedickholmess avatar
Vad ligger Bitcoin priset på nu?
2022-10-10, 20:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Vad ligger Bitcoin priset på nu?
19200 USD. För några år sedan vågade man knappt drömma om så högt pris. Nu är det ”dåligt”. Säger en del om vart det ska de närmsta åren. Upp, upp och upp.
2022-10-10, 21:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Säger en del om vart det ska de närmsta åren. Upp, upp och upp.
Kan man applicera samma resonemang på t ex Fingerprint cards aktie under 2016?
2022-10-10, 21:06
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
19200 USD. För några år sedan vågade man knappt drömma om så högt pris. Nu är det ”dåligt”. Säger en del om vart det ska de närmsta åren. Upp, upp och upp.

ha ha, tja endera rasar det vidare ner till runt en tia eller knölar sig vidare uppåt sakta. Vad tror de stora analyshusen ute i världen? Vad talar för- respektive emot? Hur har coinsen rört sig under krisen nu 2022?
2022-10-10, 21:20
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Kan man applicera samma resonemang på t ex Fingerprint cards aktie under 2016?

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
ha ha, tja endera rasar det vidare ner till runt en tia eller knölar sig vidare uppåt sakta. Vad tror de stora analyshusen ute i världen? Vad talar för- respektive emot? Hur har coinsen rört sig under krisen nu 2022?
Hade det här varit bitcoins första ”kris” hade jag varit orolig. Nu följer den istället exakt samma mönster som de tre tidigare gångerna. Bara att rida ut stormen och sen göra para. Det är vad jag tror på. Andra får tycka annorlunda men jag är trygg i min position ändå.
2022-10-10, 21:21
Medlem
Citat:

Dåligt? Jämfört med vad och varför?

Förstår inte heller argumentationen: om Bitcoin ligger på ett pris man för något år sedan bara vågade drömma om så låter det ju snarare som om marknaden fortfarande är övervärderad.

Hur som helst, spontant känns det som om Bitcoin för tillfället har ganska ordentlig pyspunka. Frågan är om vad som kan vända den trenden? Är också nyfiken på vad pyspunkan beror på. Kan det i bakgrunden vara så att ett antal större entiteter långsamt försöker sälja av sina tillgångar utan att riskera att hela marknaden havererar?

Det enda jag kan se som skulle kunna vända trenden är ett snabbt krigsslut och rejält lägre energipriser. Tror dock bara det skulle leda till ett tillfälligt skutt följt av ny pyspunka, bara från lite högre nivåer.
2022-10-10, 21:29
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Dåligt? Jämfört med vad och varför?

Förstår inte heller argumentationen: om Bitcoin ligger på ett pris man för något år sedan bara vågade drömma om så låter det ju snarare som om marknaden fortfarande är övervärderad.

Hur som helst, spontant känns det som om Bitcoin för tillfället har ganska ordentlig pyspunka. Frågan är om vad som kan vända den trenden? Är också nyfiken på vad pyspunkan beror på. Kan det i bakgrunden vara så att ett antal större entiteter långsamt försöker sälja av sina tillgångar utan att riskera att hela marknaden havererar?

Det enda jag kan se som skulle kunna vända trenden är ett snabbt krigsslut och rejält lägre energipriser. Tror dock bara det skulle leda till ett tillfälligt skutt följt av ny pyspunka, bara från lite högre nivåer.
Så aldrig mer ath. Bitcoins framtid är död etc. Ner till noll blablabla. Helt förväntat av folk som spenderar flera timmar om dagen att berätta för andra vad de inte tror på. Det har funnits folk som er hela vägen de senaste tretton åren. Hoppas ni vågar vara kvar i nästa bull market. Än så länge har ni alla haft fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in