2022-10-10, 10:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Du har helt rätt i att tomat-liknelsen hade den fundamentala brisen att en enskild tomat blir helt värdelös ganska snabbt.

Jag tror att en priskollaps är det stora hotet. Bitcoin bygger fortfarande på förhoppningar om framtida användning. Det finns inget som hindrar priset att gå till noll (till skillnad från tomaterna som går att äta och alltid kommer att vara värda något - bara inte samma tomat).
Priset kan gå till 0 på en aktie också.
Det är således inte en invändning som bara gäller Bitcoin.

Det intressanta är inte att diskutera OM något kan gå till 0 eller inte, utan det intressanta är att diskutera om det är TROLIGT att det går mot 0 eller inte.

Jag är inte så intresserad att höra vad folk har för personliga åsikter, utan jag är mer intresserad av VARFÖR dom har dessa åsikter. Gemensamt för många Bitcoin skeptiker på Flashback, är att dom inte riktigt klarar av att förklara VARFÖR -delen.
Så därför tar lägger jag mer vikt vid vad centralbankschefer och politiker säger i frågan. Är inte det en vettig strategi tycker du?
Senast redigerad av Leaston 2022-10-10 kl. 10:35.
2022-10-10, 10:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, i grund och botten finns ett litet samlarvärde. Några entusiaster vill ha en eller flera bitcoin, oavsett pris.
Kan du skilja en bitcoin som du inspekterar i datorn från en annan bitcoin som är t ex från en annan blockkedja? Eller kanske en helt annan valuta?
2022-10-10, 11:09
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att tomat-liknelsen hade den fundamentala brisen att en enskild tomat blir helt värdelös ganska snabbt.

Jag tror att en priskollaps är det stora hotet. Bitcoin bygger fortfarande på förhoppningar om framtida användning. Det finns inget som hindrar priset att gå till noll (till skillnad från tomaterna som går att äta och alltid kommer att vara värda något - bara inte samma tomat).

Och fiat-systemet bygger fortfarande på att människan intecknar framtida penningsströmmar (skulder + ränta) genom att överkonsumera kapital som kan användas redan idag.

Skuldkrisen försvann aldrig 2008, utan har bara legat under radarn och väntat på att komma tillbaka, starkare än någonsin.

Det är ett destruktivt och ohållbart system som kommer att kollapsa. Skuldsiffrorna är så stora att de känns astronomiska, och kommer aldrig gå att betala tillbaka.
2022-10-10, 11:37
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Att vi har en bättre lösning.

Du gör ju precis samma fel som folk gjort med teknologi vid varenda trappsteg, tittar bakåt istället för framåt, och funderar på om vi ska kliva bakåt igen. Såvida vi inte ska ha ett armageddon-scenario går utvecklingen framåt, inte bakåt.

Vad menar du med att jag funderar på att ”kliva bakåt”?

Jag är helt övertygad om att utvecklingen måste gå framåt! Det är väl egentligen min mest fundamentala invändning mot Bitcoin; att det bygger på en (enligt min åsikt) förlegad syn på ”pengar”.
2022-10-10, 11:38
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Priset kan gå till 0 på en aktie också.
Det är således inte en invändning som bara gäller Bitcoin.

Det intressanta är inte att diskutera OM något kan gå till 0 eller inte, utan det intressanta är att diskutera om det är TROLIGT att det går mot 0 eller inte.

Jag är inte så intresserad att höra vad folk har för personliga åsikter, utan jag är mer intresserad av VARFÖR dom har dessa åsikter. Gemensamt för många Bitcoin skeptiker på Flashback, är att dom inte riktigt klarar av att förklara VARFÖR -delen.
Så därför tar lägger jag mer vikt vid vad centralbankschefer och politiker säger i frågan. Är inte det en vettig strategi tycker du?

En aktie är en ägarandel i en affärsverksamhet. Den kan gå till noll om affärsverksamheten upphör. Bitcoin är ingen ”verksamhet” utan en post i i databas med transaktioner.
2022-10-10, 11:54
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Och fiat-systemet bygger fortfarande på att människan intecknar framtida penningsströmmar (skulder + ränta) genom att överkonsumera kapital som kan användas redan idag.

Skuldkrisen försvann aldrig 2008, utan har bara legat under radarn och väntat på att komma tillbaka, starkare än någonsin.

Det är ett destruktivt och ohållbart system som kommer att kollapsa. Skuldsiffrorna är så stora att de känns astronomiska, och kommer aldrig gå att betala tillbaka.

Vad menar du med att ”överkonsumera” ”kapital?

Finansmarknaden är bara ett system som syftar till att möjliggöra produktion av varor och tjänster. Det är inte en ”grej” med ett egenvärde som kan ”konsumeras”.

Säg att jag lånar till att bygga ett hus och sen bygger ett hus. Huset står sedan kvar och kan användas. Helt oberoende av vad du tycker om ”överkonsumtion”.
2022-10-10, 11:57
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, i grund och botten finns ett litet samlarvärde. Några entusiaster vill ha en eller flera bitcoin, oavsett pris.

Håller med. Risken är väl bara att ingen upprätthåller systemet längre. Det får ju inte att samla på Bitcoin när de inte längre finns.
2022-10-10, 12:01
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Här kan du läsa vad. Centralbankernas centralbank skriver om Bitcoin: https://www.bis.org/search/index.htm?globalset_q=Bitcoin
2022-10-10, 12:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
En aktie är en ägarandel i en affärsverksamhet. Den kan gå till noll om affärsverksamheten upphör. Bitcoin är ingen ”verksamhet” utan en post i i databas med transaktioner.
Poängen var att klargöra att inte bara Bitcoin kan gå mot 0, som du först fick det att låta.
Företag går i konkurs hela tiden.

Återigen, det viktiga är inte OM någonting är möjligt, utan är det TROLIGT?
Senast redigerad av Leaston 2022-10-10 kl. 12:40.
2022-10-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Kan du skilja en bitcoin som du inspekterar i datorn från en annan bitcoin som är t ex från en annan blockkedja? Eller kanske en helt annan valuta?

Ja, det är en av fördelarna med bitcoin gentemot guld. Äkthetskontrollen är trivial och ofelbar.
2022-10-10, 12:59
Medlem
Citat:
Håller med. Risken är väl bara att ingen upprätthåller systemet längre. Det får ju inte att samla på Bitcoin när de inte längre finns.

Till och med om blockkedjan skulle sluta upprätthållas, dvs. att inga fler block skulle genereras, så tror jag att tidigare verifierade bitcoin skulle ha ett litet samlarvärde. Bitcoin är oavsett vad som händer en stor upptäckt för mänskligheten, den första förekomsten av digital och absolut knapphet.
2022-10-10, 13:28
Medlem
Citat:
Jag ser absolut inget som helst skäl till varför Bitcoin inte lika gärna skulle kunna gå till noll.

Troligen kommer bitcoin alltid ha åtminstone ett litet samlarvärde, som sagt.

Citat:
När kraschen väl kommer så kommer många att vilja sälja samtidigt vilket kommer att driva upp transaktionspriset (eftersom transaktionsvolymen är för liten). Det kommer i sin tur ge folk ännu mer panik. Osv.

Detta resonemang förstår jag inte alls. Den mesta handeln sker ju på centraliserade börser, så den påverkas inte av transaktionspriset på blockkedjan. Det som kan skapa panik är snarare om börserna havererar, vilket brukade hända vid tidigare krascher. Till exempel låg den helt dominerande börsen MtGox nere när priset kraschade 2013. Detta bidrog förstås till panik, men bitcoin dog inte för den skull. Under kraschen 2017 var det extremt höga transaktionspriser och långa transaktionstider, men bitcoin dog inte av det heller.

Citat:
Alla som sitter på fonder/ETFer etc som följer Bitcoin kommer att tappa precis allt eftersom utfärderna skyddar sig i avtalen mot situationer där de inte kan sälja av i tid.

Ja, detta slags investering innebär att man får ta riskerna från båda världar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in