2022-10-08, 16:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniper33
Inget fel på Biltemas olja. Min bil kräver A5 olja..5/30. Kört på Castros innan men den var skitigare än Biltemas vid byte...byter 2 ggr/år och nu funkar Biltemas bäst. Deras oljefilter är lika bra. Tog isär ett Bosch och ett Biltemas. Ajaj. Identiska men Bosch var ändå inte ett dugg bättre.
Att oljan blir skitig är en bra egenskap, en av dess uppgifter är att hålla motorn ren.
Citera
2022-10-08, 18:39
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det beror på vad man har för bil. Har man någon gammal jordbrukstraktor, typ någon gammal Volvo 700/900 fungerar Biltemas motorolja antagligen rätt bra. Å andra sidan hade det fungerat med Matolja från Willys också till dessa maskiner. Det betyder inte att de är lika bra.

Jag vet att det är skillnad mellan Biltemas sk motoroljor och en bra märkesolja från Castrol, Mobil, Valvoline etc. Är man lite smart köper man bra oljor från Tyskland till samma pris som blasket från Biltema.

Du är en av dom som gått på detta med oljor😂😂😂
Citera
2022-10-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför skriver de då inte det? Att oljan uppfyller kraven?

Att möta är inte samma sak som att uppfylla. Att möta betyder ungefär att sträva efter. Kan verka förvillande och jag är inte så säker på att det är en slump. Du kan ju prova att maila Biltema och fråga om deras oljor inte bara möter, utan faktiskt även uppfyller de angivna specifikationerna.

När möter du en bil? När du är 100m ifrån den eller när du passerar den?

Om man möter ett krav, så uppfyller man det. Har aldrig varit med om att man i något sammanhang menar "strävar mot" när man säger möter.

Oavsett har jag kört biltemas oljor i 25 år nu utan problem, när de har oljor som "möter" kraven för aktuellt fordon. Även i min sporthoj.
Citera
2022-10-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
När möter du en bil? När du är 100m ifrån den eller när du passerar den?

Om man möter ett krav, så uppfyller man det. Har aldrig varit med om att man i något sammanhang menar "strävar mot" när man säger möter.

Oavsett har jag kört biltemas oljor i 25 år nu utan problem, när de har oljor som "möter" kraven för aktuellt fordon. Även i min sporthoj.

Möter och uppfyller är två olika saker. Möter på olja är när oljetillverkaren själv säger att olja möter kraven.

Står det uppfyller så är oljan testad och man har även betalat en licens för att få ha specifikationen på sin olja.

Det kan även finns möter och uppfyller på samma olja som tex.

Uppfyller C3, VW 504/507
Möter kraven på GM LL-025-B

Då det första är på licens och testad och det andra är vad tillverkaren själv tycker. Är det en en världsledande producent av olja så kan man vara ganska säker på att Möter duger, dock inte för bilar under garanti då tillverkare kräver att olja ska uppfylla kraven.

Random olja som möter specifikationer skulle jag vara lite försiktig med då det inte finns några krav alls på att ha möter.
Citera
2022-10-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Möter och uppfyller är två olika saker. Möter på olja är när oljetillverkaren själv säger att olja möter kraven.

Står det uppfyller så är oljan testad och man har även betalat en licens för att få ha specifikationen på sin olja.

Uppfyller C3, VW 504/507

Då det första är på licens och testad och det andra är vad tillverkaren själv tycker. Är det en en världsledande producent av olja så kan man vara ganska säker på att Möter duger, dock inte för bilar under garanti då tillverkare kräver att olja ska uppfylla kraven.

Random olja som möter specifikationer skulle jag vara lite försiktig med då det inte finns några krav alls på att ha möter.

Tack, letade efter den infon för jag har läst det förut men hittade det inte nu.

Som du skriver så kan man nog utan oro lita på de stora kända oljedrakarna när de skriver ”möter”, men kanske ha saltkaret till hands om det handlar om udda mer okända märken i t ex lågpriskedjor, i synnerhet om man har en mer dyrbar bil eller en som är under garantitid.
Citera
2022-10-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Nu ljuger du. Jag har kört Biltemas icke-long life olja två gånger. Första gången var resultatet bra, märkte inga konstigheter.

När det var dags att byta nästa gång, med samma olja uppstod problemen. Motorn blev skitseg från stillastående, var tvungen att ge mer gas än vanligt för att starta, hela motorn blev mindre pigg.

Det blev att jag fick köpa olja igen, Eurolub från oljemagasinet för ett okej pris., Tröttheten från motorn försvann, och piggheten kom tillbaks.

Väljer aldrig den där skitojlan igen.

Här har vi ett praktexempel på "Placebo" eller inbillning. Eftersom oljan inte på något sätt ingår i förbränningscykeln utan endast smörjer motorn så är detta helt omöjligt. Visst, har du kassa kolvringar så kan ju oljan gå upp i cylindern och förbrännas, men då har du duktigt med blårök och har helt andra problem än billig olja i tråget
Citera
2022-10-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish

Uppfyller C3, VW 504/507

Ok, det är faktiskt ett nytt användande av begreppet möter kraven som jag inte noterat tidigare.

Nåväl, det är fritt land om man köper den olja man sover bäst med. I mitt fall biltema i bruksbilarna, dyrare märke i sommarbilen, men då har å andra didan biltema ingen olja i den klassningen, men hade nog kört den dyra ändå, även om det egentligen inte finns någon logik i det mer än huvudkudden.
Citera
2022-10-10, 17:49
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Eftersom oljan inte på något sätt ingår i förbränningscykeln utan endast smörjer motorn så är detta helt omöjligt.
Fel.
Billig olja smörjer sämre vilket ökar friktionen och värmen i motorn, vilket gör motorn segare.

Det visste inte du. Men ändå har du mage att kalla mig "praktexempel på inbillning".

Senast redigerad av RickRozay 2022-10-10 kl. 17:55.
Citera
2022-10-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Fel.
Billig olja smörjer sämre vilket ökar friktionen och värmen i motorn, vilket gör motorn segare.

Det visste inte du. Men ändå har du mage att kalla mig "praktexempel på inbillning".

Skillnaden i friktion mellan olika motoroljor är helt omöjliga att känna när man kör.
Du kan omöjligt detektera några tiondelar hit eller dit i skillnad i acceleration. Och skillnaden i oljors friktion påverkar inte ens i den storleksordningen.
Citera
2022-10-10, 18:08
Medlem
När jag köper olja till min Audi kostar den ca 150kr litern på mekonomen. varför bry sig om lite dyrare på en verkstad ???? man byter väl inte olja stup i kvarten ??
Citera
2022-10-10, 18:15
Medlem
vemlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Skillnaden i friktion mellan olika motoroljor är helt omöjliga att känna när man kör.
Du kan omöjligt detektera några tiondelar hit eller dit i skillnad i acceleration. Och skillnaden i oljors friktion påverkar inte ens i den storleksordningen.
Du märker, speciellt om du pressar maskinen lite. Kör du hoj dessutom så märker du ganska omgående på att oljan kan också få hojen att slira en del, tappa effekt, osv… Så visst märker man skillnad.
Citera
2022-10-10, 18:21
Medlem
Toolmans avatar
Olja på fat? Är det någon verkstad som har det idag. De flesta bilmodeller och motoralternativ har specifika oljor, inte bara viskositet. Att lagerhålla alla dessa är en orimlighet. Verkstaden knappar in regnummer och typ av åtgärd, beställningen går ut till leverantören av produkten. Delarna kommer till verkstaden.
Om verkstaden skulle använda tid till att beställa manuellt från billigaste leverantören skulle kunden få betala för denna tid. Billigare delar men mer åtgång av arbetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in