2022-10-10, 18:26
Medlem
Psykonaut-s avatar
Det olja jag skulle köpt sist är Pennasol som tillverkas i Tyskland av återvunnen spillolja.

Rustas flaggskepp.
https://www.rusta.com/globalassets/inriver/resources/150099-pen-sdb-super-pace-sae-5w-40-v4-se.pdf
Citera
2022-10-10, 18:46
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Skillnaden i friktion mellan olika motoroljor är helt omöjliga att känna när man kör.
Du kan omöjligt detektera några tiondelar hit eller dit i skillnad i acceleration. Och skillnaden i oljors friktion påverkar inte ens i den storleksordningen.
Biltemas olja går inte in i kategorin "olika oljor" som Mobile, Eurolub, eller andra märken. Alltså snackar du skit för att du pratar om skillnad mellan oljor av typiskt kvalitet.

Jag pratar om skillnaden mellan typiska oljar som kostar runt 100 kr litern och *UNDERMÅLIG* motorolja.
Det finns en anledning varför Biltema kan sälja sin olja billigare, och troligen har det med kvalitet och göra.

Så, nej, jag kan inte känna skillnaden mellan typ Mobile och Eurolub, men jag kan höra hur höga varvtal det krävs, och avgöra hur lång tid det tar att komma upp i 30-40 km/h mellan typisk olja, och undermålig.

Det ska upprepas, att problemet uppstog efter andra bytet till 'temas olja, och när Eurolub blev nya motoroljan blev den pigg igen.
Citera
2022-10-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Fel.
Billig olja smörjer sämre vilket ökar friktionen och värmen i motorn, vilket gör motorn segare.

Det visste inte du. Men ändå har du mage att kalla mig "praktexempel på inbillning".

Ok jag är maskiningenjör och vet vad jag pratar om. Men dröm vidare du ditt jävla psykfall. Om du på allvar tror att din sketna gamla volvo eller vanliga personbil motoreffekt påverkas det minsta om du kör med Castrol eller Biltema är du bara efterbliven, jävla sopa. Har du sportluftfilter också?
Citera
2022-10-10, 19:07
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Ok jag är maskiningenjör och vet vad jag pratar om. Men dröm vidare du ditt jävla psykfall. Om du på allvar tror att din sketna gamla volvo eller vanliga personbil motoreffekt påverkas det minsta om du kör med Castrol eller Biltema är du bara efterbliven, jävla sopa. Har du sportluftfilter också?

Bemöt argumentet istället.
Du har inte skrivit nånting om olja med sämre smörjande egenskaper, du bara grinar o svär. Väx upp istället för att var en barnrumpa.
Sen har du fortfarande inte fattat händelsernas sekvens, hur svårt ska det va!

fler källor:
"Cheap oil can…

Gum up and ‘fail’, increasing the friction and heat inside your engine instead of decreasing the friction.
Inadequately lubricate the parts inside your engine, leading to excess wear and tear on your engine.
Fail and contribute to ‘sludge’, a thick, dark substance that can damage or destroy your engine if left long enough.
Gum up around compression or oil rings, causing oil to enter the combustion chamber and burn there.
Increase your engine’s fuel consumption since the parts are working harder than they should.

Reduce your engine’s normal power levels."

ägd, whiny bitch
Senast redigerad av RickRozay 2022-10-10 kl. 19:25.
Citera
2022-10-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemla
Du märker, speciellt om du pressar maskinen lite. Kör du hoj dessutom så märker du ganska omgående på att oljan kan också få hojen att slira en del, tappa effekt, osv… Så visst märker man skillnad.

Nej det gör man absolut inte, märker skillnad på olika friktion på olika normala oljor. Enda chansen att man ska känna slirning på en hoj är om den har våtkoppling som har samma olja och då är den sannolikt defekt eller man har fel spec på oljan.

Subjektivt tyckande är inga bevis..
Citera
2022-10-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Det olja jag skulle köpt sist är Pennasol som tillverkas i Tyskland av återvunnen spillolja.

Rustas flaggskepp.
https://www.rusta.com/globalassets/inriver/resources/150099-pen-sdb-super-pace-sae-5w-40-v4-se.pdf

Det är faktiskt inte all ovanligt med återvunnen omraffinerad olja i t ex tung industri eller i fartygsmotorer. Faktum är att t o m stekoljor fritösoljor kan återvinnas renas och användas igen…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automotive_oil_recycling

http://www.fettatervinning.se/res/Default/Foretagsinformation.pdf
Citera
2022-10-10, 19:36
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Det är faktiskt inte all ovanligt med återvunnen omraffinerad olja i t ex tung industri eller i fartygsmotorer. Faktum är att t o m stekoljor fritösoljor kan återvinnas renas och användas igen…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automotive_oil_recycling

http://www.fettatervinning.se/res/Default/Foretagsinformation.pdf

Det visste jag att du skulle skriva redan när jag skrev inlägget. En messersmith kan man läsa på förhand.
Jo därfär skrev jag "Den olja jag skulle köpt sist är Pennasol".

Motoroljor är bättre över lag än vad folk tror.
Men den är sist på min lista, då den inte tilltalar mig.
Citera
2022-10-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Olja på fat? Är det någon verkstad som har det idag. De flesta bilmodeller och motoralternativ har specifika oljor, inte bara viskositet. Att lagerhålla alla dessa är en orimlighet. Verkstaden knappar in regnummer och typ av åtgärd, beställningen går ut till leverantören av produkten. Delarna kommer till verkstaden.
Om verkstaden skulle använda tid till att beställa manuellt från billigaste leverantören skulle kunden få betala för denna tid. Billigare delar men mer åtgång av arbetstid.

Vi har 3 olika oljor på fat sedan 10-11 andra oljor på 20 liters. Olja beställer man inte från någon sida på nätet utan man har oljeavtal som är betydligt bättre pris än vad man hittar på nätet. Förr kunde du ha 3-4 fat så täckte man hela marknaden men idag finns det olja som bara är till för en viss motor så allt tar ju mycket mer plats idag.
Citera
2022-10-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Biltemas olja går inte in i kategorin "olika oljor" som Mobile, Eurolub, eller andra märken. Alltså snackar du skit för att du pratar om skillnad mellan oljor av typiskt kvalitet.

Jag pratar om skillnaden mellan typiska oljar som kostar runt 100 kr litern och *UNDERMÅLIG* motorolja.
Det finns en anledning varför Biltema kan sälja sin olja billigare, och troligen har det med kvalitet och göra.

Så, nej, jag kan inte känna skillnaden mellan typ Mobile och Eurolub, men jag kan höra hur höga varvtal det krävs, och avgöra hur lång tid det tar att komma upp i 30-40 km/h mellan typisk olja, och undermålig.

Det ska upprepas, att problemet uppstog efter andra bytet till 'temas olja, och när Eurolub blev nya motoroljan blev den pigg igen.

Sorry, du har noll koll och dagdrömmer friskt…

Jag har personligen deltagit i avancerade cellprover på motorer, alltså i testbänk för ett antal miljoner. Där vi testat olika motoroljor för att se vilken skillnad de kan ge, skillnaden i friktionskoefficient mellan olika oljor är så satans extremt liten, oavsett billigaste skitoljan till superduperdyraste oljan, att du INTE har en enda chans i helvetet att kunna detektera denna skillnad själv utan extremt känsliga instrument som du inte ens har råd att köpa för ett par årslöner eller så.

Skillnaden är så extremt liten att den drunknar totalt i en mängd andra påverkade faktorer.

Det vi när vi körde STCC gjorde var att gå ner till en 0w-10 eller 0w-20 olja, så den hade lägre viskositet än t ex 0w-30 till 40, vilket jag vill minnas gav ca 1-1,5Hk ökad effekt p g a att den gav mindre motstånd i oljepumpen etc. På det tjänade vi i bästa fall nån ynka tiondel, per varv på banan….

Tror du i din vildaste fantasi att du skulle kunna skillnad på nån tiondel på ett varv på nån km lång bana…?

Skulle det bli sådan stor skillnad i friktion som du inbillar dig så skulle det resultera i överhettade lager och haveri….

Så, sluta dröm nu, det finns kunskap i tråden som dina fantasier inte rår på…
Citera
2022-10-10, 19:44
Medlem
Någon nämnde att det var allmänt vedertaget att Biltemas olja är värdelös. Skulle snarare påstå att de som har någon kunskap inom området skulle hävda det motsatta. Det är allmänt vedertaget att Biltemas oljor uppfyller den kravspecifikation som klassningen visar.
Citera
2022-10-10, 19:47
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Sorry, du har noll koll och dagdrömmer friskt…

Jag har personligen deltagit i avancerade cellprover på motorer, alltså i testbänk för ett antal miljoner. Där vi testat olika motoroljor för att se vilken skillnad de kan ge, skillnaden i friktionskoefficient mellan olika oljor är så satans extremt liten, oavsett billigaste skitoljan till superduperdyraste oljan, att du INTE har en enda chans i helvetet att kunna detektera denna skillnad själv utan extremt känsliga instrument som du inte ens har råd att köpa för ett par årslöner eller så.

Skillnaden är så extremt liten att den drunknar totalt i en mängd andra påverkade faktorer.

Det vi när vi körde STCC gjorde var att gå ner till en 0w-10 eller 0w-20 olja, så den hade lägre viskositet än t ex 0w-30 till 40, vilket jag vill minnas gav ca 1-1,5Hk ökad effekt p g a att den gav mindre motstånd i oljepumpen etc. På det tjänade vi i bästa fall nån ynka tiondel, per varv på banan….

Tror du i din vildaste fantasi att du skulle kunna skillnad på nån tiondel på ett varv på nån km lång bana…?

Skulle det bli sådan stor skillnad i friktion som du inbillar dig så skulle det resultera i överhettade lager och haveri….

Så, sluta dröm nu, det finns kunskap i tråden som dina fantasier inte rår på…

Körde ni ett långtidsprov på 6 månder till ett år?
Undersökte ni skillnaden i smörjningsförmåga mellan billigaste och bra olja efter 1000 mil?
Bra, men var poängen med experimentet att simulera skillnad på performance, eller livslängd, det är lite mer det jag är intresserad av.
Sludge-bildning till exempel.
Och andra faktorer som spelar med som jag inte känner itll.
Senast redigerad av RickRozay 2022-10-10 kl. 19:50.
Citera
2022-10-10, 19:48
Medlem
Det finns tusentals av korkade drönare där ute som aldrig kommer att byta olja på bilen själv trots att det är enkelt.
Dessa drönare jobbar med något låtsasjobb och tjänar rätt så bra med pengar. Det vet verkstäderna om och dom kommer att profitera på dem när tillfälle ges, den som inser att priset är en blåsning kan byta själv och bli nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in