2022-10-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Naturligtvis gr specialeffekter som gick att gra 1979 och 1986 att gra med dagens teknik om bara viljan finns. Dock r vl risken att man inte bygger ngra mekaniska modeller utan bara litar p att CGI skall gra jobbet.

Tror inte heller att viljan finns. Jag tror dock inte man fr till det lika bra utan mekaniska modeller. CGI r s suddigt nr det rr sig tycker jag. Men CGI kan lura hjrnan nr det gr fort. Men snacka om vilken kftsmll det blir nr man ser den verkliga varan och ser detaljer.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-10-09 kl. 18:09.
Citera
2022-12-30, 20:30
Medlem
Bde Alien och Aliens r filmer jag gillar vldigt mycket.
Aliens r frmodligen den filmen jag sett flest gnger av alla filmer.
Mnga i den hr trden kallar den "renodlad action" men jag skulle ju hellre kalla den
"sci-fi/action med skrck-element".
Alien och Aliens kompletterar varandra s bra mycket just fr att dom bidrar med olika saker till samma bord.
Hade Aliens fortsatt helt samma spr som Alien r risken stor att den mest bara knnts som en smre upprepning.

Alien 3 r det lnge sen jag sg nu och jag ska helt klart se om den.
Alien: Resurrection minns jag har snygga effekter och Aliens men filmen r ju till stor del sjlvparodi knns det som.

Jag gillade Prometheus.
Den var ingen perfekt film men jmfr man med annan samtida sci-fi s r den rtt grym.
Den hade en rad minnesvrda scener som tex nr Charlize Theron grillar ngon med eldkastare(vill inte beskriva scenen nrmare n s hr pga spoiler isfall).

Vissa saker i Alien Covenant var mycket bra men filmen kndes som tv halvor ifrn tv olika filmer som satts ihop.

Skulle absolut vilja f se att Ridley Scott gjorde en till film och avslutade sin prequel-trilogi.
Citera
2023-01-04, 03:38
Bannlyst
Jag har lite frgor som gller Alienfilmerna.

1. Tycker ni att det tar tid innan ni fr en fattning kring handlingen?

2. Vilken av det 4 filmerna tycker ni om mest? Ni kan ven lista filmerna i ordningen som ni nskar att ha filmerna.

3. Tycker ni ocks att frsta filmen r vldigt mysig film med en hrlig atmosfr, med korridorsscener och grym musik?

4. Kan du nmna en scen som r extra bra i filmen som skiljer sig stort frn annat i quatrologin?
Citera
2023-01-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har lite frgor som gller Alienfilmerna.

1. Tycker ni att det tar tid innan ni fr en fattning kring handlingen?

2. Vilken av det 4 filmerna tycker ni om mest? Ni kan ven lista filmerna i ordningen som ni nskar att ha filmerna.

3. Tycker ni ocks att frsta filmen r vldigt mysig film med en hrlig atmosfr, med korridorsscener och grym musik?

4. Kan du nmna en scen som r extra bra i filmen som skiljer sig stort frn annat i quatrologin?

1. Tycker handlingen r rtt s okomplicerad i alla Alien-filmerna.

2. Dom tv jag tycker om mest r Alien och Aliens. Dom r s vlgjorda och kompletterar varandra s bra.
Aliens r en film jag ofta kommer tillbaka p och tittar p medans Alien knns som den krver mer av mig som tittare och kanske knns litegrann mer seg.

3. Undrar lite om denna frgan r ironisk?
Filmen r ju vldigt atmosfrisk men man knner ju inte direkt att man skulle vilja sitta fast i Nostromo nnstans dr lngt bort i rymden.

4. Nu vet jag inte om du menade en scen ifrn frsta filmen eller en valfri scen ifrn nn av de fyra filmerna.
Jag vljer hursomhelst scenen i Aliens dr marinesen gr in i The Hive dvs Alien-boet
och allt sedan bara gr t helvete.
Den scenen r sjukt spnnande.
Fr mig s knns iofs Aliens nstan som en enda lng radda av minnesvrda scener.
I frsta filmen gillar jag scenen dr Xenomorphen ddar tv i besttningen.
Citera
2023-01-13, 16:24
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
1. Tycker handlingen r rtt s okomplicerad i alla Alien-filmerna.

2. Dom tv jag tycker om mest r Alien och Aliens. Dom r s vlgjorda och kompletterar varandra s bra.
Aliens r en film jag ofta kommer tillbaka p och tittar p medans Alien knns som den krver mer av mig som tittare och kanske knns litegrann mer seg.

3. Undrar lite om denna frgan r ironisk?
Filmen r ju vldigt atmosfrisk men man knner ju inte direkt att man skulle vilja sitta fast i Nostromo nnstans dr lngt bort i rymden.

4. Nu vet jag inte om du menade en scen ifrn frsta filmen eller en valfri scen ifrn nn av de fyra filmerna.
Jag vljer hursomhelst scenen i Aliens dr marinesen gr in i The Hive dvs Alien-boet
och allt sedan bara gr t helvete.
Den scenen r sjukt spnnande.
Fr mig s knns iofs Aliens nstan som en enda lng radda av minnesvrda scener.
I frsta filmen gillar jag scenen dr Xenomorphen ddar tv i besttningen.

Tycker ocks tvan r bst, den som r "lttast" att se om. Hller med om scenen dr allt brakar t helvete (kiiiiil meeee). Fast finns s mnga Powerloader scenen, striden dr aliens kryper i ventilationen osv osv. Blev sugen p se om den nu bara fr det .
Citera
2023-01-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tycker ocks tvan r bst, den som r "lttast" att se om. Hller med om scenen dr allt brakar t helvete (kiiiiil meeee). Fast finns s mnga Powerloader scenen, striden dr aliens kryper i ventilationen osv osv. Blev sugen p se om den nu bara fr det .

SPOILER-VARNING!!!

Ja scenen med Ripley i Powerloadern vs Alien Queen knns som rtusendets catfight.
"Get away from her you bitch!"
Sen scenen dr Burke slppt ls tv face huggers, Ripleys mardrm i brjan p filmen osv ja som du sger "det finns s mnga".

Tycker allting r s bra klippt och regisserat i den dr scenen dr marinesen gr in i The Hive och Ripley och dom andra samtidigt ser alltihop via kamerorna soldaterna har p sin utrustning. Action-film blir inte bttre n det dr.
Citera
2023-01-13, 19:07
Medlem
Dorniers avatar
Den frsta Alien r verskattad, seg (som nn redan skrev i trden) och nr alien-varelsen kommer ut ur brstet p frsta gubben r oavsiktligt komiskt i denna film. Den tittar sig omkring och springer sedan ivg ver matbordet.

Aliens r mycket bttre p alla stt.
Citera
2023-01-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Den frsta Alien r verskattad, seg (som nn redan skrev i trden) och nr alien-varelsen kommer ut ur brstet p frsta gubben r oavsiktligt komiskt i denna film. Den tittar sig omkring och springer sedan ivg ver matbordet.

Jag tycker iofs Alien r lite seg p ett stt som funkar.
Har aldrig strt mig p det.
Tycker segheten ger knslan av ett tidsfrlopp p ett bra stt.

Hller med om scenen dr varelsen kommer ut ur Kanes brst och tittar sig omkring p ett stt som ser lite komiskt ut.
Det finns dock en annan grej i filmen jag str mig p mer och det r sttet varelsen sticker ut armarna nr dom hittar den i luftschakten.
Citera
2023-01-13, 23:52
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tycker ocks tvan r bst

Vrt att nmna r ju att det finns theatrical-versionen och den senare directors cut. Theatrical r bttre anser jag.

Bill Paxtons rollfigur r minnesvrd och kul.

Hftigt nr de ker ner till planeten med dropship-farkosten och Paxton sger "express elevator to hell".

Aliens - Combat Drop
Citera
2023-01-14, 00:07
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Vrt att nmna r ju att det finns theatrical-versionen och den senare directors cut. Theatrical r bttre anser jag.

Hftigt nr de ker ner till planeten med dropship-farkosten och Paxton sger "express elevator to hell".

Aliens - Combat Drop

Har fr mig man fr se mer av kolonisatrerna och de rrelsestyrda maskingevren ingen lngre versionen.

Ja Paxton r grym, enda mnniskan som blivit ddar av en Alien, terminator och predator 😁
Citera
2023-01-14, 00:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Kommer ihg nr jag sg den som "tuff tonring" ngon gng p 80-talet. Hade bara sett ngra Bond-filmer innan. Sgs in i miljn s att omgivningen upphrde. Ville titta bort men blicken var fastnaglad i TV-skrmen. En klump vxte i halsen.

Knslan var att, nej nu vill jag inte vara med lngre.

Kommer ngot att kunna upprepa ngot liknande? Det var en inblick i ngot svindlande.

P den tiden fick man ingen frfrstelse via skvaller p ntet. Varelsen var inte vevad 1000 gnger.

Att se den i en biograf 1979 mste ha varit rent outhrdligt.
Citera
2023-01-14, 00:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Aliens - Combat Drop

Folk citerar fortfarande Paxtons repliker. Kallas inte det fr memes idag?

Ja, bioversionen r mycket bttre. Mer effektiv och intensiv.

Det r en alldeles fr lngdragen frhistoria, som snker tempot, p den dr planeten i directors cut.

Men Cameron lg inte bakom den. En marknadsfringsgrej?

Less is more!

(Tnk om man kunde vlja scener i Hobbit-rullarna och klippa efter behag. Kunde bli bra!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in