2022-10-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Naturligtvis går specialeffekter som gick att göra 1979 och 1986 att göra med dagens teknik om bara viljan finns. Dock är väl risken att man inte bygger några mekaniska modeller utan bara litar på att CGI skall göra jobbet.

Tror inte heller att viljan finns. Jag tror dock inte man får till det lika bra utan mekaniska modeller. CGI är så suddigt när det rör sig tycker jag. Men CGI kan lura hjärnan när det går fort. Men snacka om vilken käftsmäll det blir när man ser den verkliga varan och ser detaljer.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-10-09 kl. 18:09.
Citera
2022-12-30, 20:30
Medlem
Både Alien och Aliens är filmer jag gillar väldigt mycket.
Aliens är förmodligen den filmen jag sett flest gånger av alla filmer.
Många i den här tråden kallar den "renodlad action" men jag skulle ju hellre kalla den
"sci-fi/action med skräck-element".
Alien och Aliens kompletterar varandra så bra mycket just för att dom bidrar med olika saker till samma bord.
Hade Aliens fortsatt helt samma spår som Alien är risken stor att den mest bara kännts som en sämre upprepning.

Alien 3 är det länge sen jag såg nu och jag ska helt klart se om den.
Alien: Resurrection minns jag har snygga effekter och Aliens men filmen är ju till stor del självparodi känns det som.

Jag gillade Prometheus.
Den var ingen perfekt film men jämför man med annan samtida sci-fi så är den rätt grym.
Den hade en rad minnesvärda scener som tex när Charlize Theron grillar någon med eldkastare(vill inte beskriva scenen närmare än så här pga spoiler isåfall).

Vissa saker i Alien Covenant var mycket bra men filmen kändes som två halvor ifrån två olika filmer som satts ihop.

Skulle absolut vilja få se att Ridley Scott gjorde en till film och avslutade sin prequel-trilogi.
Citera
2023-01-04, 03:38
Bannlyst
Jag har lite frågor som gäller Alienfilmerna.

1. Tycker ni att det tar tid innan ni får en fattning kring handlingen?

2. Vilken av det 4 filmerna tycker ni om mest? Ni kan även lista filmerna i ordningen som ni önskar att ha filmerna.

3. Tycker ni också att första filmen är väldigt mysig film med en härlig atmosfär, med korridorsscener och grym musik?

4. Kan du nämna en scen som är extra bra i filmen som skiljer sig stort från annat i quatrologin?
Citera
2023-01-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har lite frågor som gäller Alienfilmerna.

1. Tycker ni att det tar tid innan ni får en fattning kring handlingen?

2. Vilken av det 4 filmerna tycker ni om mest? Ni kan även lista filmerna i ordningen som ni önskar att ha filmerna.

3. Tycker ni också att första filmen är väldigt mysig film med en härlig atmosfär, med korridorsscener och grym musik?

4. Kan du nämna en scen som är extra bra i filmen som skiljer sig stort från annat i quatrologin?

1. Tycker handlingen är rätt så okomplicerad i alla Alien-filmerna.

2. Dom två jag tycker om mest är Alien och Aliens. Dom är så välgjorda och kompletterar varandra så bra.
Aliens är en film jag ofta kommer tillbaka på och tittar på medans Alien känns som den kräver mer av mig som tittare och kanske känns litegrann mer seg.

3. Undrar lite om denna frågan är ironisk?
Filmen är ju väldigt atmosfärisk men man känner ju inte direkt att man skulle vilja sitta fast i Nostromo nånstans där långt bort i rymden.

4. Nu vet jag inte om du menade en scen ifrån första filmen eller en valfri scen ifrån nån av de fyra filmerna.
Jag väljer hursomhelst scenen i Aliens där marinesen går in i The Hive dvs Alien-boet
och allt sedan bara går åt helvete.
Den scenen är sjukt spännande.
För mig så känns iofs Aliens nästan som en enda lång radda av minnesvärda scener.
I första filmen gillar jag scenen där Xenomorphen dödar två i besättningen.
Citera
2023-01-13, 16:24
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
1. Tycker handlingen är rätt så okomplicerad i alla Alien-filmerna.

2. Dom två jag tycker om mest är Alien och Aliens. Dom är så välgjorda och kompletterar varandra så bra.
Aliens är en film jag ofta kommer tillbaka på och tittar på medans Alien känns som den kräver mer av mig som tittare och kanske känns litegrann mer seg.

3. Undrar lite om denna frågan är ironisk?
Filmen är ju väldigt atmosfärisk men man känner ju inte direkt att man skulle vilja sitta fast i Nostromo nånstans där långt bort i rymden.

4. Nu vet jag inte om du menade en scen ifrån första filmen eller en valfri scen ifrån nån av de fyra filmerna.
Jag väljer hursomhelst scenen i Aliens där marinesen går in i The Hive dvs Alien-boet
och allt sedan bara går åt helvete.
Den scenen är sjukt spännande.
För mig så känns iofs Aliens nästan som en enda lång radda av minnesvärda scener.
I första filmen gillar jag scenen där Xenomorphen dödar två i besättningen.

Tycker också tvåan är bäst, den som är "lättast" att se om. Håller med om scenen där allt brakar åt helvete (kiiiiil meeee). Fast finns så många Powerloader scenen, striden där aliens kryper i ventilationen osv osv. Blev sugen på se om den nu bara för det .
Citera
2023-01-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tycker också tvåan är bäst, den som är "lättast" att se om. Håller med om scenen där allt brakar åt helvete (kiiiiil meeee). Fast finns så många Powerloader scenen, striden där aliens kryper i ventilationen osv osv. Blev sugen på se om den nu bara för det .

SPOILER-VARNING!!!

Ja scenen med Ripley i Powerloadern vs Alien Queen känns som årtusendets catfight.
"Get away from her you bitch!"
Sen scenen där Burke släppt lös två face huggers, Ripleys mardröm i början på filmen osv ja som du säger "det finns så många".

Tycker allting är så bra klippt och regisserat i den där scenen där marinesen går in i The Hive och Ripley och dom andra samtidigt ser alltihop via kamerorna soldaterna har på sin utrustning. Action-film blir inte bättre än det där.
Citera
2023-01-13, 19:07
Medlem
Dorniers avatar
Den första Alien är överskattad, seg (som nån redan skrev i tråden) och när alien-varelsen kommer ut ur bröstet på första gubben är oavsiktligt komiskt i denna film. Den tittar sig omkring och springer sedan iväg över matbordet.

Aliens är mycket bättre på alla sätt.
Citera
2023-01-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Den första Alien är överskattad, seg (som nån redan skrev i tråden) och när alien-varelsen kommer ut ur bröstet på första gubben är oavsiktligt komiskt i denna film. Den tittar sig omkring och springer sedan iväg över matbordet.

Jag tycker iofs Alien är lite seg på ett sätt som funkar.
Har aldrig stört mig på det.
Tycker segheten ger känslan av ett tidsförlopp på ett bra sätt.

Håller med om scenen där varelsen kommer ut ur Kanes bröst och tittar sig omkring på ett sätt som ser lite komiskt ut.
Det finns dock en annan grej i filmen jag stör mig på mer och det är sättet varelsen sticker ut armarna när dom hittar den i luftschakten.
Citera
2023-01-13, 23:52
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tycker också tvåan är bäst

Värt att nämna är ju att det finns theatrical-versionen och den senare directors cut. Theatrical är bättre anser jag.

Bill Paxtons rollfigur är minnesvärd och kul.

Häftigt när de åker ner till planeten med dropship-farkosten och Paxton säger "express elevator to hell".

Aliens - Combat Drop
Citera
2023-01-14, 00:07
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Värt att nämna är ju att det finns theatrical-versionen och den senare directors cut. Theatrical är bättre anser jag.

Häftigt när de åker ner till planeten med dropship-farkosten och Paxton säger "express elevator to hell".

Aliens - Combat Drop

Har för mig man får se mer av kolonisatörerna och de rörelsestyrda maskingevären ingen längre versionen.

Ja Paxton är grym, enda människan som blivit dödar av en Alien, terminator och predator 😁
Citera
2023-01-14, 00:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Kommer ihåg när jag såg den som "tuff tonåring" någon gång på 80-talet. Hade bara sett några Bond-filmer innan. Sögs in i miljön så att omgivningen upphörde. Ville titta bort men blicken var fastnaglad i TV-skärmen. En klump växte i halsen.

Känslan var att, nej nu vill jag inte vara med längre.

Kommer något att kunna upprepa något liknande? Det var en inblick i något svindlande.

På den tiden fick man ingen förförståelse via skvaller på nätet. Varelsen var inte vevad 1000 gånger.

Att se den i en biograf 1979 måste ha varit rent outhärdligt.
Citera
2023-01-14, 00:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Aliens - Combat Drop

Folk citerar fortfarande Paxtons repliker. Kallas inte det för memes idag?

Ja, bioversionen är mycket bättre. Mer effektiv och intensiv.

Det är en alldeles för långdragen förhistoria, som sänker tempot, på den där planeten i directors cut.

Men Cameron låg inte bakom den. En marknadsföringsgrej?

Less is more!

(Tänk om man kunde välja scener i Hobbit-rullarna och klippa efter behag. Kunde bli bra!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in