Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 15:27
  #337
Medlem
En gammal tråd som får ett återbesök med denna 'tribute' till rymdskeppet i Alienfilmerna.

https://youtu.be/ktn3a_71KJM

Bra coola skepp.
Citera
2018-07-15, 18:56
  #338
Medlem
Elementarts avatar
William Gibson’s var ju först ut med o skriva ett manus till Alien³ som aldrig blev av, men nu är det istället bestämt att hans manus ska bli serietidning istället. http://www.denofgeek.com/uk/movies/5...o-become-comic
Citera
2018-12-08, 02:16
  #339
Medlem
Geomeisters avatar
Det blir ofta bråk om Alien eller Aliens. Är det bara jag som gillar båda? Om sanningen ska fram gillar jag faktiskt alla fyra filmer. Även Prometheus. Dock ej Alien: Covenant.

Det var nästan tjugo år mellan första och fjärde filmen. Gissningsvis var det aldrig menat att någon skulle få en efterföljare. Samtliga har ganska många år emellan sig. Ändå så tycker jag dom lyckas med tillräckligt för att hålla ihop allt. Visst finns det negativa aspekter som dom daterade varelserna i Alien III eller det överdrivna sättet Ripley ständigt överlever efter varje film, men ändå. Tittar man verkligen på saker som Alien för den realistiska aspekten?

Prometheus har säkerligen en rad "what the fuck?"-moment, men överlag tycker jag ändå den var välgjord och fungerade som film. Alien: Covenant däremot? Den behöver ingen se.
Citera
2020-06-09, 23:13
  #340
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tänkte titta igenom filmerna men alien aliens och aliens 3 finns i olika varianter, vilken ska man välja för att få ut max antal scener? kvalité spelar ingen större roll
Citera
2020-06-10, 02:35
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tänkte titta igenom filmerna men alien aliens och aliens 3 finns i olika varianter, vilken ska man välja för att få ut max antal scener? kvalité spelar ingen större roll

Alien, 116 min, Director's Cut har förkortat några scener men några nya också.
Aliens, 154 min, (special edition).
Alien 3, 145 min, (2003 'Assembly Cut' Edition) - Min fulversion heter bara Alien 3 men den ska vara 144 minuter iaf. Tror Assembly Cut är standard med bluray och dvd.
Citera
2020-06-11, 07:26
  #342
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det blir ofta bråk om Alien eller Aliens. Är det bara jag som gillar båda? Om sanningen ska fram gillar jag faktiskt alla fyra filmer. Även Prometheus. Dock ej Alien: Covenant.

Det var nästan tjugo år mellan första och fjärde filmen. Gissningsvis var det aldrig menat att någon skulle få en efterföljare. Samtliga har ganska många år emellan sig. Ändå så tycker jag dom lyckas med tillräckligt för att hålla ihop allt. Visst finns det negativa aspekter som dom daterade varelserna i Alien III eller det överdrivna sättet Ripley ständigt överlever efter varje film, men ändå. Tittar man verkligen på saker som Alien för den realistiska aspekten?

Prometheus har säkerligen en rad "what the fuck?"-moment, men överlag tycker jag ändå den var välgjord och fungerade som film. Alien: Covenant däremot? Den behöver ingen se.

Jag gillar alla fyra. För mig slutar det där. De andra filmerna därefter drar nytta av Alien-monstret på olika sätt men det är inte "Alien-filmerna". Jag har inte sett dessa filmer.

Tvåan är ball med marinsoldaterna och Drottningen.
Trean är ball med en mindre Alien i den där fängelsemiljön.
Fyran är skitball på alla sätt. Fattar inte kritiken.
Ettan är väl bra antar jag men är inte min favorit vad jag vet.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2020-06-11 kl. 07:31.
Citera
2020-12-12, 13:33
  #343
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag gillar alla fyra. För mig slutar det där. De andra filmerna därefter drar nytta av Alien-monstret på olika sätt men det är inte "Alien-filmerna". Jag har inte sett dessa filmer.

Tvåan är ball med marinsoldaterna och Drottningen.
Trean är ball med en mindre Alien i den där fängelsemiljön.
Fyran är skitball på alla sätt. Fattar inte kritiken.
Ettan är väl bra antar jag men är inte min favorit vad jag vet.

Du verkar vara lite förvirrad och i avsaknad av god smak, det finns bara två Alien-filmer. Resterande alster är bara skamlösa försök att kräma ur ett par extra dollar ur en kultförklarad story.
Citera
2022-08-28, 08:46
  #344
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ettan är ju lätt en av de bästa sci-fi-skräckfilmer någonsin. Men några saker gillar jag inte:
1. Hur kan den lilla alien som kommer först växa så snabbt utan mat?
2. Hur kan "Mother" ha fått order av företaget att de ska hämta en alien innan de ens visste vad signalen var för något?
3. Varför "regnar" det inne i skeppet när den där mekanikern går och letar efter katten?
Citera
2022-08-28, 14:04
  #345
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ettan är ju lätt en av de bästa sci-fi-skräckfilmer någonsin. Men några saker gillar jag inte:
1. Hur kan den lilla alien som kommer först växa så snabbt utan mat?
2. Hur kan "Mother" ha fått order av företaget att de ska hämta en alien innan de ens visste vad signalen var för något?
3. Varför "regnar" det inne i skeppet när den där mekanikern går och letar efter katten?
1. Antingen har den hittat till proviantförrådet eller också så bygger den upp sig på något annat sätt t ex fotosyntes. Måste dock ha haft extrem ämnesomsättning för att växa till sig så snabbt.
2. Företaget måste nog ha avkodat signalen långt innan Nostromo ens skickades ut på resan. ”Företaget” visste nog vad som fanns där redan efter händelserna i Prometeus och Alien Covenant som utspelade sig långt före Alien.
Det konstiga är ju dock att dom inte skickade ut ett eget skepp efter händelserna i Alien utan lät vänta i 57 år tills kapseln med Ripley i hypersömn hittades?
3. Någon form av kondens?
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2022-08-28 kl. 14:17.
Citera
2022-09-04, 09:47
  #346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det blir ofta bråk om Alien eller Aliens. Är det bara jag som gillar båda? Om sanningen ska fram gillar jag faktiskt alla fyra filmer. Även Prometheus. Dock ej Alien: Covenant.

Det var nästan tjugo år mellan första och fjärde filmen. Gissningsvis var det aldrig menat att någon skulle få en efterföljare. Samtliga har ganska många år emellan sig. Ändå så tycker jag dom lyckas med tillräckligt för att hålla ihop allt. Visst finns det negativa aspekter som dom daterade varelserna i Alien III eller det överdrivna sättet Ripley ständigt överlever efter varje film, men ändå. Tittar man verkligen på saker som Alien för den realistiska aspekten?

Prometheus har säkerligen en rad "what the fuck?"-moment, men överlag tycker jag ändå den var välgjord och fungerade som film. Alien: Covenant däremot? Den behöver ingen se.

Får nog säga att jag tycker att både 1an och 3an är fina efter att nyligen sett dem på bio. Hade bara sett dem på tjock-tv innan dess och då kom de inte till sin rätt för min del och jag var nog lite för liten på den tiden också vilket bidrog mycket. 2an och 4an har jag alltid gillat väldigt mycket. 1,2 och 3 är jättebra i mitt tycke och 4an är mer en actionfilm och saknar stämningen från de tidigare filmerna.

Vill inte kommentera de nyare alien filmerna. Men jag ser fram emot en Alien 5. Men jag vet inte om någon i branschen kan göra sådana effekter som de använde i de första filmerna. Om de kunde få ihop ett liknande gäng både bakom och framför kameran som de hade i Alien 2 så hade det kunnat bli riktigt bra. Men frågan är om det ens är möjligt idag även om viljan hade funnits.
Citera
2022-10-08, 21:42
  #347
Medlem
Första delen är riktigt läskig. Mycket smygande och härligt att sitta som på nålar. Underbart med känslan att faran lurar runt hörnet.

2an är inte så pjåkig heller. Mindre skräck och mer action. Tycker att det är bra så att det inte blir en ren upprepning.
Citera
2022-10-09, 16:26
  #348
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Får nog säga att jag tycker att både 1an och 3an är fina efter att nyligen sett dem på bio. Hade bara sett dem på tjock-tv innan dess och då kom de inte till sin rätt för min del och jag var nog lite för liten på den tiden också vilket bidrog mycket. 2an och 4an har jag alltid gillat väldigt mycket. 1,2 och 3 är jättebra i mitt tycke och 4an är mer en actionfilm och saknar stämningen från de tidigare filmerna.

Vill inte kommentera de nyare alien filmerna. Men jag ser fram emot en Alien 5. Men jag vet inte om någon i branschen kan göra sådana effekter som de använde i de första filmerna. Om de kunde få ihop ett liknande gäng både bakom och framför kameran som de hade i Alien 2 så hade det kunnat bli riktigt bra. Men frågan är om det ens är möjligt idag även om viljan hade funnits.
Naturligtvis går specialeffekter som gick att göra 1979 och 1986 att göra med dagens teknik om bara viljan finns. Dock är väl risken att man inte bygger några mekaniska modeller utan bara litar på att CGI skall göra jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback