2022-10-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det hade väl varit lite mer bevisvärde om röret gått över en sjö. ...

Ditt resonemang utgår från att vatten är platt. Och det vet vi ju alla att det inte är.

Men för att svara på sakfrågan så nej. Bevisvärdet ligger i att vi faktiskt kan mäta upp rakt och platt.
Citera
2022-10-07, 23:05
Medlem
Citat:
Observation av himlen bevisar alltså jordklotet.

Ja, en hel del observationer ger stöd för klotet.

Citat:
.... Men observationer av marken bevisar ingenting. ....

Jo självklart gör de det. Att vi kan mäta upp att marken inte är platt är i sammanhanget inte betydelselöst.
Citera
2022-10-08, 10:21
Medlem
Citat:
Observation av himlen bevisar alltså jordklotet. Men observationer av marken bevisar ingenting. Jaha, svårt att komma nån vart med den diskussionen.

Oavsett jordens form kan man inte se New York från Bergen pg.a att det finns för mycket luft emellan som är i vägen. Ungefär som att man inte kan se hur långt som helst under vatten.

För mycket luft emellan?
Vad gör då att jag ser längre ju högre upp min siktpunkt befinner sig? Då är det ju ännu mer luft emellan och jag borde enligt din felaktiga teori fortfarande se lika långt och inte längre.
Om du backar i tråden så har detta tagits upp väldigt många gånger...
Citera
2022-10-08, 13:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Observation av himlen bevisar alltså jordklotet. Men observationer av marken bevisar ingenting. Jaha, svårt att komma nån vart med den diskussionen.

Oavsett jordens form kan man inte se New York från Bergen pg.a att det finns för mycket luft emellan som är i vägen. Ungefär som att man inte kan se hur långt som helst under vatten.

Suck. En ”ny” person som ska dra upp samma dravel igen.

Berätta med egna ord vad som döljer nedre delen av Turning Torso: https://flatearth.ws/wp-content/uploads/2022/03/turning-torso.jpg

Det har inget med perspektiv att göra, enbart idiotier eller totalt outbildade individer tar upp det. Perspektiv kan inte dölja eller böja ljus.

Det har inget med någon ”lins-effekt” att göra. För hade det varit så hade inte enbart den absolut nedersta delen ständigt påverkats berodde avståndet.

Det har inget med refraktion att göra, det gör enbart att du kan se längre än vad du borde göra. Alltså, tvärt om det vi ser här.

Är det inte märkligt att det som döljs av vatten i förhållandet till avståndet mellan betraktaren och TT stämmer på pricken hur det fungerar med ett klot. Samt att det stämmer på pricken på jordens diameter. Är det bara en slump menar du?
Citera
2022-10-08, 16:40
Medlem
Den här LIGO-anläggningen, är påståendet att det behövts byggas någon sorts "ramp" åt de helt raka rören för att motarbeta jordens kurvatur?
Citera
2022-10-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Den här LIGO-anläggningen, är påståendet att det behövts byggas någon sorts "ramp" åt de helt raka rören för att motarbeta jordens kurvatur?

Nånting sånt. Men resonemanget förutsätter liksom att jorden är slät som en biljardboll och höjdskillnader inte existerar. För det är bara decimetrar hit och dit som vi snackar om.
Citera
2022-10-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Suck. En ”ny” person som ska dra upp samma dravel igen.

Berätta med egna ord vad som döljer nedre delen av Turning Torso: https://flatearth.ws/wp-content/uploads/2022/03/turning-torso.jpg

Det har inget med perspektiv att göra, enbart idiotier eller totalt outbildade individer tar upp det. Perspektiv kan inte dölja eller böja ljus.

Det har inget med någon ”lins-effekt” att göra. För hade det varit så hade inte enbart den absolut nedersta delen ständigt påverkats berodde avståndet.

Det har inget med refraktion att göra, det gör enbart att du kan se längre än vad du borde göra. Alltså, tvärt om det vi ser här.

Är det inte märkligt att det som döljs av vatten i förhållandet till avståndet mellan betraktaren och TT stämmer på pricken hur det fungerar med ett klot. Samt att det stämmer på pricken på jordens diameter. Är det bara en slump menar du?

Bilder med höga byggnader(eller berg eller vad som helst) där nedre delen är dold bevisar alltså kurvatur. Men om nedre delen syns trots att den inte borde så är det en hägring. Frågan är vem som cherrypickar här. Generellt är det väl mer lätt hänt tror jag, att nånting döljs bakom nånting annat, som dyningar på havet, än att grejer som borde vara osynliga plötsligt trollas fram.
Citera
2022-10-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
För mycket luft emellan?
Vad gör då att jag ser längre ju högre upp min siktpunkt befinner sig? Då är det ju ännu mer luft emellan och jag borde enligt din felaktiga teori fortfarande se lika långt och inte längre.
Om du backar i tråden så har detta tagits upp väldigt många gånger...

Om du kikar under vattnet i en hyfsat stor sjö, kan du se till andra ändan av sjön? Om inte, varför?

(Jag skulle säga alldeles för mycket vatten emellan.)
Citera
2022-10-08, 18:19
Medlem
Eastwings avatar
Vad finns på undersidan av jorden om den nu är som ni säger platt?
Är det asfalt?
Öknar?
Eller fullt med Aliens som går upp och ner?
Citera
2022-10-08, 18:20
Medlem
Citat:
Bilder med höga byggnader(eller berg eller vad som helst) där nedre delen är dold bevisar alltså kurvatur. Men om nedre delen syns trots att den inte borde så är det en hägring. Frågan är vem som cherrypickar här. Generellt är det väl mer lätt hänt tror jag, att nånting döljs bakom nånting annat, som dyningar på havet, än att grejer som borde vara osynliga plötsligt trollas fram.
Om du är tillräckligt långt bort från Turning Torso ser du bara de övre våningarna. Vad döljer resten? Finns det så stora vågor i Kategat i lugnt väder? I så fall måste de vara otroligt stora. Jag kan lova att det inte finns så stora. Vad svarar du då? Om du är en riktig plattis har du tre alternativ:
1. Jag vet inte. Vi har inte lika mycket resurser som NASA, men vi jobbar på saken.
2. Det finns säkert en anledning, men i alla fall inte att jorden är rund.
3. Det måste va perspektiv. Jag vet inte hur det fungerar, men vi jobbar på det.

Ett alternativ är att försvinna i några veckor tills du tror att vi har glömt problemet.
Citera
2022-10-08, 18:27
Medlem
Citat:
Att människor i hela Sverige kan se Lasse Kronér samtidigt betyder inte nödvändigtvis att det finns massvis av Lasse Kronérs som rent fysiskt finns inne i tv-apparaterna.

Men för den som inte har en aning om vad tv-apparater är eller vad som finns inuti måste det ju givetvis räknas som en möjlighet.

Men det vore fel att sluta sig till nånting när det finns så mycket man inte vet

Och eftersom vi( anser jag) inte har en aning om vad himlen är för nånting blir det väldigt vanskligt att uttala sig om vad som borde och inte borde synas där.
Om vi ​​(eller egentligen du) inte har någon aning om vad himlen är så ser vi fortfarande Sydkorset direkt i söder, och eftersom flera miljoner människor ser det måste vi anta att det är en realitet, vad det än är. Och det är fortfarande precis i söder, och det finns bara en, och den kommer inte att röra sig. Dessa är verkligheter och inte magi. Förklaringen är ganska enkel, och du har inget alternativ. Får det dig inte att reflektera åtminstone lite?
Citera
2022-10-08, 19:58
Medlem
Citat:
Om du kikar under vattnet i en hyfsat stor sjö, kan du se till andra ändan av sjön? Om inte, varför?

(Jag skulle säga alldeles för mycket vatten emellan.)

Som vanligt svarade du absolut inte på frågan.
Gör om, gör rätt.

Inte ens en tok som du kan missat så många lektioner i skolan att du inte förstår att vatten och luft har olika optiska egenskaper till en början.
Men håll dig till frågan och sök gärna i forumet innan du hetsar upp dig med fingrarna på tangenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in