2022-10-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
"Consistently buy an S&P 500 low-cost index fund," Buffett said in 2017. "Keep buying it through thick and thin, and especially through thin."

Klart du har mer koll än Buffet dock! Han är ju bara en vanlig småsparare.

Hitta ett uttalande från ett år tillbaka där han säger att du borde köpa för allt du äger. Inte exakt samma marknadsförhållanden idag som 2017. 🤣

Har du hört uttrycket "Do as I say, not as I do"? Hade han tyckt det varit bra så hade ju Berkshire inte suttit och sålt och haft en enorm cash position.

Försök tänk ett steg längre, så kommer du tjäna mer pengar på börsen.
Citera
2022-10-07, 10:47
Medlem
Barentss avatar
Vi är mitt inne i alla bubblors moder. Det går inte att köpa någonting, än. Låg pengarna ligga i ett år. Kanske på ett låst räntekonto som ger 2-4% ränta = förlust eftersom inflationen är 10%

I övrigt, inklusive ovanstående, så vet jag att "Ingen vet" så du ska inte lyssna till något alls på FB, bara utvärdera råden.

Här min egen nästa investering, USD faller och guld går upp. Men ingen som vet, eller åtminstone inte När.
(FB) US dollar kommer att rasa och jag vill tjäna pengar på det, säkraste sättet? 10Mkr
Citera
2022-10-07, 15:02
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxotentra
Hej!

Köpte på mig lite fonder i juni som fick en flygande start för att sen droppa ner till inköp. Jag sålde, igår… med knapp förlust.

Nu har jag alltså 1.500.000 som återigen ligger och inte gör någon nytta.

Seriösa tips.

Spartid: 5-10 år

Mvh
Skulle placera 5-6% i bitcoin och lite etherium
Sedan Teknikfonder 50%
Vänta lite mer ras och börja sedan snitta in dig i några fina fastighetsbolag
Kanske några stabila varumärken typ Coca Cola 10-15%
Sedan några tillväxtbolag men där skulle jag invänta till 2023 innan jag går in.
Citera
2022-10-08, 02:49
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Sedan Teknikfonder 50%
Sedan några tillväxtbolag men där skulle jag invänta till 2023 innan jag går in.
Varför inte Telia istället för Cola? Telia ger bättre direktavkastning och hoppar stabilt mellan 32-40
Senast redigerad av Free12 2022-10-08 kl. 02:58.
Citera
2022-10-08, 03:14
Medlem
Free12s avatar
Hoppas att du inte lyssnar på GengusKhan.

Han har inte en aning om vad han snackar om men försöker få det att se ut som det genom att använda "aktiesnack". Om du går in på Avanza och sen trycker på "lär dig mer" så kan du se att han försöker använda orden han lärt sig därifrån.

Bara för att han och vissa andra stolpskott tror att dom kan tajma marknaden efter att ha lyckats en gång så vet alla ändå att det är rena självmordet.

1,5 miljoner har han aldrig investerat och det är en jävla skillnad jämför med att investera några tusen.

Det var inte ett råd från mig att köpa fonder just nu men om man redan äger fonder och har sparhorisont på 5-10 år så säljer man inte direkt dom går någon % minus.

Om jag var dig så hade jag köpt Telia för 32-34 bara för att få 6% avkastning till dess att du känner/tror att marknaden kommer vända igen. Telia är skittråkiga men är också den bästa utdelningsaktien och köper du dom för 32-34 så kommer du alltid få pengarna tillbaka som sämst!
Senast redigerad av Free12 2022-10-08 kl. 03:23.
Citera
2022-10-08, 08:52
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Varför inte Telia istället för Cola? Telia ger bättre direktavkastning och hoppar stabilt mellan 32-40
Jo jag har lite telia själv och som du skriver har de fin avkastning men jag har ändå känslan att telia hela tiden är döende. Tror de kommer dala på sikt..eller ja de känns iallafall inte som något framtidsbolag.
Citera
2022-10-08, 10:38
Medlem
Att låta pengar ligga på lönekontot hade sparat mig 1,5 miljoner på 1 år. Så investera är inte alltid så bra.
Citera
2022-10-08, 13:25
Medlem
Lägg några hundratusen i Sinch och BICO!
Citera
2022-10-08, 13:42
Medlem
(FB) Ordna sig en årslön med Unlimited Turbo.
Har löst problemet åt dig.
Varför krångla till nåt som är enkelt?
Citera
2022-10-08, 15:12
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxotentra
Hej!

Köpte på mig lite fonder i juni som fick en flygande start för att sen droppa ner till inköp. Jag sålde, igår… med knapp förlust.

Nu har jag alltså 1.500.000 som återigen ligger och inte gör någon nytta.

Seriösa tips.

Spartid: 5-10 år

Mvh
Vänta tills FED dragit ned på ränteökningarna, vilket betyder att börsen svänger (kan dröja eftersom gårdagens arbetslöshetssiffror var positiva, vilket betyder att FED kommer fortsätta med ränteökningarna)
Investera i indexfond, förslagsvis en med inriktning på tekniska aktier, typ NASDAQ100, vilket ger bra avkastning, men dock lite mer volatil än andra branscher.
Det är iaf min plan.

Ser många skriver om Bitcoin. Visst det är ett alternativ, men Bitcoin är mer volatilt, det ligger utanför den normala marknaden, det är inte ett värde på ett företag som producerar en produkt eller tjänst utan helt spekulativ.
Dessutom så är Bitcoin blivit så mainstream att den nu följer börsen, så då kan man lika gärna spekulera på börsen om du frågar mig.
Men kan vara kul att ha som krydda med några procent, why not.
Senast redigerad av kato85 2022-10-08 kl. 15:16.
Citera
2022-10-08, 15:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Sedan Teknikfonder 50%
Låter som en bra strategi.
Citera
2022-10-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Låter som en bra strategi.

Att lägga 50% i teknikfonder, den mest övervärderade sektorn, anser du är en bra strategi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in