• 1
  • 2
2022-10-01, 16:26
Medlem
Barentss avatar
US dollar har nu krossat alla värderingsrekord mot övriga valutor. Jag tänker tjäna pengar på nergången som kommer.

Här diagram 1973-2019 (det senaste årets jätteuppgång är alltså inte med) mot andra valutor:
https://www.macrotrends.net/1329/us-...storical-chart

Som man kan se vandrar USD-kursen ständigt antingen upp eller ner i långa cykler och det finns nästan inte en period sedan 1973 när den hållit samma värde en längre period. Efter varje topp vid varje världskris när folk varit rädda och köpt USD, 1985 2002 2009, så har USD när den väl bytt riktning neråt rasat oavbrutet och nått bottennivåer.

Detta kommer att hända igen. Neråt-potentialen är 30-50% mot SEK på några år, en bra utveckling som skulle slå de flesta börsuppgångar. Det går inte att veta när raset börjar, men värdet är redan nu så uppumpat att stora länder som Japan och England har panik. Så vi är bra nära toppen.

Jag har 10Mkr att satsa. Finns det något som är lika säkert som att ha USD cash men som tvärtom går upp lika mycket som USD går ner? En inverterad ränte-fond i USD, inverterade Bonds med yieald, aktie-kortning i USA? Jag kan låsa pengarna i tre år om det behövs.

Jag vill ha 100% säkerhet att investeringen finns kvar om 3 år och att den följer USDs nergång. Det måste alltså finnas en koppling till USA, staten, stora USA-banker eller liknande.

Låna 10Mkr i USD och köpa någon svensk Bond i SEK som ger 3% i avkastning om jag låser i 3 år? Den ränteinkomsten täcker nästan lånekostnaden.

Jag har avanza och vill inte köpa något utanför avanza.
Senast redigerad av Barents 2022-10-01 kl. 16:36.
Citera
2022-10-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
US dollar har nu krossat alla värderingsrekord mot övriga valutor. Jag tänker tjäna pengar på nergången som kommer.

Här diagram 1973-2019 (det senaste årets jätteuppgång är alltså inte med) mot andra valutor:

Som man kan se vandrar USD-kursen ständigt antingen upp eller ner i långa cykler och det finns nästan inte en period sedan 1973 när den hållit samma värde en längre period. Efter varje topp vid varje världskris när folk varit rädda och köpt USD, 1985 2002 2009, så har USD när den väl bytt riktning neråt rasat oavbrutet och nått bottennivåer.

Detta kommer att hända igen. Neråt-potentialen är 30-50% mot SEK på några år, en bra utveckling som skulle slå de flesta börsuppgångar. Det går inte att veta när raset börjar, men värdet är redan nu så uppumpat att stora länder som Japan och England har panik. Så vi är bra nära toppen.

Jag har 10Mkr att satsa. Finns det något som är lika säkert som att ha USD cash men som tvärtom går upp lika mycket som USD går ner? En inverterad ränte-fond i USD, inverterade Bonds med yieald, aktie-kortning i USA? Jag kan låsa pengarna i tre år om det behövs.

Jag vill ha 100% säkerhet att investeringen finns kvar om 3 år och att den följer USDs nergång. Det måste alltså finnas en koppling till USA, staten, stora USA-banker eller liknande.

Låna 10Mkr i USD och köpa någon svensk Bond i SEK som ger 3% i avkastning om jag låser i 3 år? Den ränteinkomsten täcker nästan lånekostnaden.

Bear usdsek x10 AV där har du en hävstång oxå,
Förlåt såg nu att du vill ha säkert sparande
Senast redigerad av shallfin 2022-10-01 kl. 18:55.
Citera
2022-10-01, 18:12
Medlem
Henriksss avatar
Har du 10 miljoner att använda så bör inte Flashback vara forumet att fråga i.
Jag tycker du ska gå all in i korträntefonder bundna till usd.
Bra råd? Vem vet?
Citera
2022-10-01, 18:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Bra råd? Vem vet?
Jag är erfaren, jag kommer inte att göra som råden säger, jag kommer att kolla upp det som råden säger.

Berätta om några korträntefonder bundna till USD. Kan man veta vilken som är säkrast? Första som kom upp om jag googlade: SEB Korträntefond C USD?

Ska slå en signal till avanza, jag har Private banking-konto.
Senast redigerad av Barents 2022-10-01 kl. 18:19.
Citera
2022-10-01, 18:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Bra råd? Vem vet?
Jag tänkte inte till innan jag kommenterade. En korträntefond i USD går ner oerhört när USD går ner. Det är motsatsen jag söker.
Citera
2022-10-01, 18:29
Bannlyst
Citat:
Jag tänkte inte till innan jag kommenterade. En korträntefond i USD går ner oerhört när USD går ner. Det är motsatsen jag söker.

Yuan är framtidens världsvaluta. Investera i den med dina 10 miljoner matador pengar!
Senast redigerad av jagbajsarvarjedag 2022-10-01 kl. 18:32.
Citera
2022-10-01, 18:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
Yuan är framtidens världsvaluta. Investera i den med dina 10 miljoner matador pengar!
Tråden handlar tvärtom om att hitta en valuta som ska sjunka.

Yuan har sitt lägsta värde mot USD på länge. Och Kina kommer att kollapsa ekonomiskt, men det är ett stort land och det tar tid. Här en informativ film som visar deras bostadsmarknad som kommer att sjunka ca 75% de kommande åren:
https://www.youtube.com/watch?v=jNRt...nel=CNAInsider
Senast redigerad av Barents 2022-10-01 kl. 18:37.
Citera
2022-10-01, 19:15
Medlem
Citat:

Om du tror att usd ska sjunka köpa guld.

Du kan köpa säg 20 bolag 5 procent i varje...eller ännu lättare några etf:er som följer guld priset

När usd går ner går guld priset upp.
Citera
2022-10-01, 21:57
Medlem
Citat:
Bra råd? Vem vet?

Varför inte? Kollar man trådar i ekonomiforum-delen verkar genomsnittliga fb-brukaren vara ekonomiprofessor/MSc. Alla har miljoner på banken, skuldfri villa, bundet elavtal, kör elbil och skrattar åt dom som tycker diesel är dyrt.
Citera
2022-10-01, 22:04
Avstängd
Odagans avatar
Låter som en god plan. TS har ofta vettiga idéer men hur står det till med tajmingen? -Ja, det är hopplöst svårt att tajma rätt.
Citera
2022-10-01, 22:07
Medlem
Det lilla jag vet om valutor är att spekulera i valutor anses vara det mest svårbedömda som finns
Citera
2022-10-01, 22:15
Medlem
smoerreboms avatar
Guldtackor

Utifrån de angivna förutsättningarna skulle jag undvika all valutarisk.
Senast redigerad av smoerrebom 2022-10-01 kl. 22:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in