US dollar har nu krossat alla värderingsrekord mot övriga valutor. Jag tänker tjäna pengar på nergången som kommer.
Här diagram 1973-2019 (det senaste årets jätteuppgång är alltså inte med) mot andra valutor:
https://www.macrotrends.net/1329/us-...storical-chart
Som man kan se vandrar USD-kursen ständigt antingen upp eller ner i långa cykler och det finns nästan inte en period sedan 1973 när den hållit samma värde en längre period. Efter varje topp vid varje världskris när folk varit rädda och köpt USD, 1985 2002 2009, så har USD när den väl bytt riktning neråt rasat oavbrutet och nått bottennivåer.
Detta kommer att hända igen. Neråt-potentialen är 30-50% mot SEK på några år, en bra utveckling som skulle slå de flesta börsuppgångar. Det går inte att veta när raset börjar, men värdet är redan nu så uppumpat att stora länder som Japan och England har panik. Så vi är bra nära toppen.
Jag har 10Mkr att satsa. Finns det något som är lika säkert som att ha USD cash men som tvärtom går upp lika mycket som USD går ner? En inverterad ränte-fond i USD, inverterade Bonds med yieald, aktie-kortning i USA? Jag kan låsa pengarna i tre år om det behövs.
Jag vill ha 100% säkerhet att investeringen finns kvar om 3 år och att den följer USDs nergång. Det måste alltså finnas en koppling till USA, staten, stora USA-banker eller liknande.
Låna 10Mkr i USD och köpa någon svensk Bond i SEK som ger 3% i avkastning om jag låser i 3 år? Den ränteinkomsten täcker nästan lånekostnaden.
Jag har avanza och vill inte köpa något utanför avanza.