Citat:
Ursprungligen postat av
E.M.S.I.
Du har ju en del saker där du talar emot dig själv.. kvinnor som har haft många partners är fel, men själv var du inte några problem att knalla runt tydligen?
Generellt så tycker jag inte barn eller familj-frågan ska avgöra om någon är misslyckad eller inte.
Jag är kvinna. Sökte som alla andra efter en relation med ljus och lykta i många år. 20-årsåren kom och gick. Och med dem lärde jag mig att nej. Relation är inget för mig. Jag är inte misslyckad för det. Jag är bara en person som trivs med att vara chef i mitt eget liv. Över mig själv. Jag dömer inte andra för om de har barn, familj etc. En del väljer aktivt bort barn till förmån för karriär eller intresse. Andra kämpar i årtionden efter en relation eller en graviditet. Så länge man lever som man själv vill så är man inte misslyckad. Misslyckad tycker jag de är som jagar perfektion, ett visst utseende och sprutar i massa skit i kroppen för att se ut som en katt. Att aldrig tro på att man duger, att aldrig tro på att andra ser en som en värdig person.
F.ö. så är jag glad att som kvinna kunna lösa barnalstrandet själv. Utan att varesig ligga eller behöva skapa en relation med en person bara för att få barn.
Nja, det kan verka ädelt, men jag tror risken för att få missanpassade barn är ganska hög om man gör sådant med bravur.
Nu känner jag förstås både en och två missanpassade vuxna vars föräldrar fortfarande är gifta, och varit det hela deras liv.
Men jag tycker mig se ett mönster i att folk som inte har (vettiga) pappor närvarande oftare blir rätt så knepiga på ett eller annat sätt, mig själv inkluderat.
Ångest och taskig impulskontroll tenderar att vara vanligt.
Sedan finns det förstås pappor som bara stoppar skit i barnens huvuden också, sådana kan man klara sig utan.
Men man bör tänka på att saker som t.ex. våldbenägethet har starka genetiska korrelationer, så att helt enkelt skita i att ha pappan närvarand elöser inte nödvändigtvis alla de problemen.
Tvärtom så är det mycket större chans att du löser just de problemen genom att ingå ett stadigt äktenskap med en stadig människa, om det ska göras barn alls.
Nu tog jag den enkla vägen ut och steriliserade mig efter att ha gift mig med frun som redan hade ett gäng barn.
Jag kan yrka på ett litet mått av ansvarafrihet, och så kan jag definitivt klappa mig på axeln att jag inte bringade en till stackare med anlag för missbruk och ilska till världen, bara för att jag ville ha en accessoar till mitt eget liv.
Helt ärligt så tycker jag alla borde sterilisera sig.
Eller bli steriliserade, åtminstone.