2022-10-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Ifrågasätter skarpt att du är "knegare" om du inte har råd med falukorv(43kr kg).
Jag är student som försörjer en gravid fru och mig själv på mina studiemedel och jag har snarare dragit in på Tonfisk, Lamm och finare nötkött.
Bra jobbat! När jag var student och levde på 9500 kr / månad sparade jag 1000 kr per månad. Det är ingen jävla mänsklig rättighet att äta på restaurang eller oxfilé varje dag. Eftersom att våra liv styrs av pengar kommer en ekonomisk kris vara det bästa sättet att lära sig något.
Citera
2022-10-06, 15:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Mat går iaf att odla själv nästan gratis.
Citera
2022-10-06, 15:13
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Konsekvensen kanske blir att folk äter mer vegetariskt. Min matkostnad är på 1500 kr i månanden och upplever inga sjukdomar.
Mm sen blir det insekter och lycka

Det är kanske dags för decentralisering av samhället nu och uppror? Praktisera lite direktdemokrati.
Citera
2022-10-06, 15:29
Medlem
Det är inte maten som har blivit dyrare, det är kronan som har blivit värdelös
Citera
2022-10-06, 16:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Tycker är nyckelordet...
Visst. Brukar man inte välja varor efter sina egna preferenser?
Citera
2022-10-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Börja baka eget bröd. Startade själv upp en surdegsgrund för en månad sedan, och nu kommer jag aldrig mer köpa bröd i butik. Godare och billigare.

Så är det. Om man har tid och orken ja.
Men nu påpekade jag bara ett exempel på hur inflationen gör sig påmind i vardagen.
Citera
2022-10-06, 16:40
Medlem
DrVonAnkas avatar
Man kan ju se det positivt också. Hur mycket värre kan det bli? Kronan har redan försvagats, kan (bör) inte bli mycket värre där. Elpriserna är redan höga, inte kan det dra iväg så ofantligt mycket mer? Även om det har ökat så är det inte katastrof och om det stannar här runtomkring så bör de förmodade något högre löneökningarna snart göra det någorlunda lika billigt som tidigare.
Citera
2022-10-06, 17:08
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Man kan ju se det positivt också. Hur mycket värre kan det bli?
Vad är det som talar för att det inte kan bli värre?
Citera
2022-10-06, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Visst. Brukar man inte välja varor efter sina egna preferenser?

Frågan är väl bara om du skulle känna skillnad just på "ekomjölk" och "Mjölk" i ett blindtest.
Jag tvivlar mycket starkt då man tom ser att folk har svårt att känna skillnad på rött och vitt vin...
Citera
2022-10-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpTower
Priserna på mat fortsätter att stiga. Sedan
årsskiftet har de ökat med nästan 14 procent.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/maten-blir-annu-dyrare

Konsekvenserna av denna prishysteri?

Bönderna lär nog inte få ett cent av vinsten från dom ökade priserna.

Jag har slutat bry mig var maten kommer utan går efter prislappen.

Jag har inte råd att köpa med samvetet längre.

Jag är en i raden av alla som följer samma mönste r och köper det som är billigast
Citera
2022-10-06, 19:00
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Priset på färdigrätter?

Nu kanske jag är helt ute och cyklar så någon får gärna rätta mig om jag har fel, iaf…

Att det blivit dyrare med livsmedel lär inte undgått någon, men så kallad micromat eller färdigrätter känns som att de kostar lika mycket eller lite (hur man nu ser på det) som åtminstone de senaste 5åren. Alltså lite drygt 30kr om det inte är något erbjudande om 4 eller 5rätter för en hundring.

Som sagt kan jag ha fel då jag sällan köper färdigrätter utan föredrar normalt egenlagad matlåda eller nån bra lunchrestaurang. Senaste tiden har det dock blivit mycket Dafgårds. Om min spaning nu är rätt, hur kommer det sig att priserna på dessa varor inte ökar på samma sätt som allt annat? Eller var de billigare för säg 5år sedan eller till och med 10år sedan? Var möjligtvis vanligare med 5pkt för en hundring, men exakt samma erbjudande går ju att hitta även idag även om det kanske är vanligare med 4pkt för en hundring. Köper man endast en rätt har väl priset under de senaste 10åren alltid legat på lite drygt 30kr?
Jag får det inte riktigt att gå ihop. Fattar inte heller dagens elpris, idag har det visserligen blåst rejält men igår påstods det att det blåst på ordentligt senaste veckorna och att det är därför 1kwh idag kostar 4,65öre jämfört med drygt 5kr för en månad sedan. Två helt olika frågor egentligen och kanske borde jag lagt denna tråd under konspirationsteorier men jag får fan inget att få ihop just nu.

Mig veterligen debiterar företaget jag jobbar på våra kunder på ett ungefär lika mycket som för ett år sedan, därav tjänar jag på ett ungefär lika mycket som alltid beaktat årliga lönehöjningar. Samma lär väl gälla de som jobbar på Skogaholms känns det som trots att priset på en skogaholmslimpa lätt ökat med 50% de senaste månaderna. Brödhyllorna gapar inte tomma och visst fattar jag att produktionen blivit dyrare men vart fan tar pengarna vägen i slutänden? I någons ficka hamnar de garanterat men inte hos de som producerar på golvet.

Hamnar allt hos första producenten i ledet eller vad? Elen var väl ett ganska dåligt exempel då det där är tydligt att elbolagen tjänar multum just nu tack vare vårt medlemskap i EU men vad fan? Vart hamnar pengarna? Än sålänge har vi ju inte sett varsel om uppsägningar så som annars är brukligt vid inflationer, det kanske kommer…

I min värld känns inflationen mest påhittad, produkterna finns uppenbart trots påstådd brist.

Sen för att knyta ihop säcken… Varför kostar inte en skomakarlåda från Dafgårds 49,90kr?

Sorry för en spretig trådstart….
Citera
2022-10-06, 19:04
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu kanske jag är helt ute och cyklar så någon får gärna rätta mig om jag har fel, iaf…

Att det blivit dyrare med livsmedel lär inte undgått någon, men så kallad micromat eller färdigrätter känns som att de kostar lika mycket eller lite (hur man nu ser på det) som åtminstone de senaste 5åren. Alltså lite drygt 30kr om det inte är något erbjudande om 4 eller 5rätter för en hundring.

Som sagt kan jag ha fel då jag sällan köper färdigrätter utan föredrar normalt egenlagad matlåda eller nån bra lunchrestaurang. Senaste tiden har det dock blivit mycket Dafgårds. Om min spaning nu är rätt, hur kommer det sig att priserna på dessa varor inte ökar på samma sätt som allt annat? Eller var de billigare för säg 5år sedan eller till och med 10år sedan? Var möjligtvis vanligare med 5pkt för en hundring, men exakt samma erbjudande går ju att hitta även idag även om det kanske är vanligare med 4pkt för en hundring. Köper man endast en rätt har väl priset under de senaste 10åren alltid legat på lite drygt 30kr?
Jag får det inte riktigt att gå ihop. Fattar inte heller dagens elpris, idag har det visserligen blåst rejält men igår påstods det att det blåst på ordentligt senaste veckorna och att det är därför 1kwh idag kostar 4,65öre jämfört med drygt 5kr för en månad sedan. Två helt olika frågor egentligen och kanske borde jag lagt denna tråd under konspirationsteorier men jag får fan inget att få ihop just nu.

Mig veterligen debiterar företaget jag jobbar på våra kunder på ett ungefär lika mycket som för ett år sedan, därav tjänar jag på ett ungefär lika mycket som alltid beaktat årliga lönehöjningar. Samma lär väl gälla de som jobbar på Skogaholms känns det som trots att priset på en skogaholmslimpa lätt ökat med 50% de senaste månaderna. Brödhyllorna gapar inte tomma och visst fattar jag att produktionen blivit dyrare men vart fan tar pengarna vägen i slutänden? I någons ficka hamnar de garanterat men inte hos de som producerar på golvet.

Hamnar allt hos första producenten i ledet eller vad? Elen var väl ett ganska dåligt exempel då det där är tydligt att elbolagen tjänar multum just nu tack vare vårt medlemskap i EU men vad fan? Vart hamnar pengarna? Än sålänge har vi ju inte sett varsel om uppsägningar så som annars är brukligt vid inflationer, det kanske kommer…

I min värld känns inflationen mest påhittad, produkterna finns uppenbart trots påstådd brist.

Sen för att knyta ihop säcken… Varför kostar inte en skomakarlåda från Dafgårds 49,90kr?

Sorry för en spretig trådstart….
På Willys så sänkte dom oväntat priset på Billys pan pizza från 13,50 till 12,40
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in