Citat:
Ursprungligen postat av
Ultramax3000
Dumbom. Dessutom sker ju uppföljningen under endast tre år, så det gäller alltså att både hinna mörda någon samt bli dömd inom tre år efter frisläppandet.
Samt att uppklarningsprocenten inte direkt är 100% för grova brott såsom mord.
F.ö. ingår mord och dråp i kategorin Brott mot liv och hälsa när det redovisas av Brå.
Är det någon som vet om eller var det går att hitta dödligt våld särredovisat är jag tacksam för länk!
1. Jag säger ju att jag knappt kan hitta ett enda fall. Oavsett om detta skulle skett 3 år eller 33 år efter det första mordet!?
2. SVT:s siffror från 2018 utgick ifrån Mord och hade ett längre tidsperspektiv än 3 år.
3. Personer som dömts för Dråp och sedan återfallit i Mord, har jag kunnat hitta EN och det är Martin Jonsson, som fälldes för Dråp 2004 och sedan för mordet på Lotta Rudberg 2016.
4. Nej, såklart klaras inte alla mord upp. Men HUR skall man kunna mäta detta om man inte utgår ifrån fällande domar?
Men jag säger det igen: Fram med dom här återfallen i Mord då, det kan väl inte vara så svårt om det finns så många? Och fram med såååå många återfall i Mord, så att man borde ifrågasätta att dom släpps ut efter 2/3delar av straffet och/eller beviljas tidsbestämt straff - För det var nämligen
det diskussionen handlade om från början!