2022-10-05, 22:29
Avstängd
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men vad är det du inte förstår av domen? Man kan dömas för Mord utan att själv ha varit den som fysiskt utförde mordet. Det finns det ju massor med exempel på??

Fråga: Är du såhär drivande i frågan också när det handlar om ett gängmord i förorten, där man dömer "fyrtioelva" man för Mord, fast bara en person sköt?

Oj, när dömdes fyrtioelva man för mord, det var intressant ...

Kan du tala om hur Axelsson gjorde när han mördade, när han nu av somliga skall benämnas mördare, liggande i en bil skottskadad och Arklöv sköt poliserna?

Om du och jag är ute på stan och jag mördar någon så kan ju du dömas också för mord om du inte kan bevisa att du är oskyldig till samförstånd ... är det ok att kalla dig mördare då?
Citera
2022-10-05, 22:34
Avstängd
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fan ni är helt dumma i huvudet i lilla svenne land!!!!

Fanskapet är dömd för bla MORD!

Fattar ni!!! DÖMD!!!

Fan vet vi alla vem som gjorde vad. Enligt lagen är han en mödare.

Ska det vara så jävla svårt.

Han är en MÖDARE och förtjänar att dö en plågsam död!!!

Skicka han till oss här i Usa så ska han få smaka på ett riktigt fängelse straff. Och då menar jag inte tiden utan kukarna han skulle få smaka på varje dag!!! Mödaren axelsson ser feg och klen ut han hade blivit en bra fängelse bitch!😂

Så resonerar en förståndshandikappad byråkrat med vredesproblematik. Vem är du ilsk på egentligen? Mamma som inte ville låta dig suga på tutte efter du fyllde tio?
Citera
2022-10-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
Så resonerar en förståndshandikappad byråkrat med vredesproblematik. Vem är du ilsk på egentligen? Mamma som inte ville låta dig suga på tutte efter du fyllde tio?

Och hur resonerar ni svennar som släpper ut en polis mödare efter 23 år!
Citera
2022-10-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Varför hakar du upp dig på det ? Du vet om domstolarna använde den rubriceringen oftare skulle gängkriminaliteten i Sverige upphört redan för 10-15 år sedan . Organiserat i samråd och med tysta medgivanden ( man skulle kunna sy in hela gäng och släkter för en enda incident ) Det är genialiskt så gör vi och så tar vi bort rätten till överklagande efter andra instans

Haha nu finns det ju många gängmord där man dömt flera personer för ett enskilt mord, så jag förstår inte vad som får dig att tro att gängkriminaliteten skulle vara ett undantag här?

Det är också helt uppenbart att du inte har koll på juridiken när det gäller medgärningsmannaskap. Du snackar om "tysta medgivanden" och "att döma hela gäng/släkter". För att kunna dömas gemensamt och i samförstånd för t ex Mord så krävs det att man skall haft uppsåt att döda (eller uppsåt att personen skulle dö). Man skall alltså inte kunna klumpa ihop massa människor och utdöma någon slags kollektiv bestraffning. Rent bevismässigt behöver inte åklagaren kunna visa exakt vem/vilka som skjutit eller vem/vilka som utdelat det dödande våldet. MEN åklagaren skall i vart fall kunna bevisa på vilket slags sätt respektive person medverkat/främjat gärningen. Det kan du ju tänka på när du tror att det är så enkelt att döma för medgärningsmannaskap, så att man bara skall kunna klumpa ihop gäng/släkter och döma av dom för en och samma gärning!
Citera
2022-10-05, 22:43
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha nu finns det ju många gängmord där man dömt flera personer för ett enskilt mord, så jag förstår inte vad som får dig att tro att gängkriminaliteten skulle vara ett undantag här?

Det är också helt uppenbart att du inte har koll på juridiken när det gäller medgärningsmannaskap. Du snackar om "tysta medgivanden" och "att döma hela gäng/släkter". För att kunna dömas gemensamt och i samförstånd för t ex Mord så krävs det att man skall haft uppsåt att döda (eller uppsåt att personen skulle dö). Man skall alltså inte kunna klumpa ihop massa människor och utdöma någon slags kollektiv bestraffning. Rent bevismässigt behöver inte åklagaren kunna visa exakt vem/vilka som skjutit eller vem/vilka som utdelat det dödande våldet. MEN åklagaren skall i vart fall kunna bevisa på vilket slags sätt respektive person medverkat/främjat gärningen. Det kan du ju tänka på när du tror att det är så enkelt att döma för medgärningsmannaskap, så att man bara skall kunna klumpa ihop gäng/släkter och döma av dom för en och samma gärning!

Det var en vacker dröm och smidig lösning föreställ dig släkten Ali Khan samlade på samma ställe ett helt eget litet fängelse och vatten och bröd
Citera
2022-10-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
Oj, när dömdes fyrtioelva man för mord, det var intressant ...

Kan du tala om hur Axelsson gjorde när han mördade, när han nu av somliga skall benämnas mördare, liggande i en bil skottskadad och Arklöv sköt poliserna?

Om du och jag är ute på stan och jag mördar någon så kan ju du dömas också för mord om du inte kan bevisa att du är oskyldig till samförstånd ... är det ok att kalla dig mördare då?

Även om jag varit väldigt insatt i detta fallet, så kan jag inte påstå att jag på rak arm kommer ihåg alla detaljerna. Men jag kan iallafall berätta hur/varför han fälldes för Mord gemensamt och i samförstånd:

1. Han fanns trots allt fanns med både före, under och efter morden. Det har heller inte förekommit något avträdande/frånträdande/avståndstagande av Axelsson innan han skottskadades.

2. Han var beväpnad med skarpladdat vapen vid såväl rånet som den efterföljande flykten.

3. Han kastade en handgranat mot en av poliserna mm.

4. Vid det första stoppet agerade han, tillsammans med det de två övriga, oerhört hänsynslöst genom att man avlossade massa skott mot polisbilen.

5. Gällande det andra stoppet så gavs både Arklöv, Olsson och Axelsson berättelser stöd för att alla tre avlossat skott i riktning mot polisbilen.

6. Den tekniska utredningen visade att skotten avlossats med tre olika vapen (bortsett från polisernas egna vapen) och utifrån hur situationen sett ut så är det inte sannolikt att endast EN av dessa tre personer använt tre olika vapen.

/SLUTLIGEN: Jag har inte ingått i diskussionen om att kalla honom mördare eller ej. Jag tycker det är helt ointressant att diskutera! Jag nöjer mig med att säga att det inte finns några rätt eller fel, eftersom det är en blandning av juridik och semantik.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-10-05 kl. 23:06.
Citera
2022-10-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Det finns väl företag som ser till vad han faktiskt gjort och inte till vad han är dömd för.

Jo fast är inte det tillräckligt?
Men sedan kommer ju nästa fråga, vill Axelsson arbeta?, jag menar han har ju med all säkerhet ett stort skadestånd att betala som har växt med ränta på ränta under 20 års tid.

Att gå upp och arbeta varje dag men ändå få leva på existensminimum borde få de flesta till att skita i och arbeta?
Citera
2022-10-05, 23:34
Avslutad
Rättspatos verkar vara en bristvara inom rättsväsendet i Svedala.
Varför går personen på gatorna ?
Citera
2022-10-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fan ni är helt dumma i huvudet i lilla svenne land!!!!

Fanskapet är dömd för bla MORD!

Fattar ni!!! DÖMD!!!

Fan vet vi alla vem som gjorde vad. Enligt lagen är han en mödare.

Ska det vara så jävla svårt.

Han är en MÖDARE och förtjänar att dö en plågsam död!!!

Skicka han till oss här i Usa så ska han få smaka på ett riktigt fängelse straff. Och då menar jag inte tiden utan kukarna han skulle få smaka på varje dag!!! Mödaren axelsson ser feg och klen ut han hade blivit en bra fängelse bitch!😂

Ja!!!! Aaaahhh!! USA!!!!!!!
Citera
2022-10-06, 00:30
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Rättspatos verkar vara en bristvara inom rättsväsendet i Svedala.
Varför går personen på gatorna ?
Inte så ovanligt tyvärr. T ex Gärningsmännen som brände inne 63 ungdomar i Göteborg 1998(Diskoteksbranden/Backabranden) är ute sen länge och har inte betalat ett öre i skadestånd.
Citera
2022-10-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Inte så ovanligt tyvärr. T ex Gärningsmännen som brände inne 63 ungdomar i Göteborg 1998(Diskoteksbranden/Backabranden) är ute sen länge och har inte betalat ett öre i skadestånd.

Det blir bara värre och värre. Jag trodde att det inte kunde bli ett värre exempel på den korta strafftiden i sverige med polis morden.

Döda 63 ungdomar och vara ute sedan “länge”. Helt sjukt.
Citera
2022-10-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Ja!!!! Aaaahhh!! USA!!!!!!!

Precis Usa. Landet där man kan bli dömd för ALLA brott man begår. Dödar man 2, ja då kan det bli 2 livstidsstraff. Varje brott har betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in