2022-10-04, 22:04
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad sägs som att hålla sig till saken?
Ja och saken var att alla här tyckte det var orättvist att han blir släppt efter 20 år.

Finns gängkriminella mördare, torpeder, pedofiler och psykon som inte ens får halva hans straff.
På deras straff så gnäller ingen. Senaste polismördaren, Ja han var bara 17 stackarn..behöver ju napp och blöja så liten som han är. Han behöver få en fin kriminalvård på 5 år.
Citera
2022-10-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ja och saken var att alla här tyckte det var orättvist att han blir släppt efter 20 år.

Finns gängkriminella mördare, torpeder, pedofiler och psykon som inte ens får halva hans straff.
På deras straff så gnäller ingen. Senaste polismördaren, Ja han var bara 17 stackarn..behöver ju napp och blöja så liten som han är. Han behöver få en fin kriminalvård på 5 år
.
När man är 17 ska man fan vara redo för rejäla straff. Han borde fått livstid för att ha mördat en polis som ville ställa upp för att göra samhället tryggare.
Citera
2022-10-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern

På deras straff så gnäller ingen. Senaste polismördaren, Ja han var bara 17 stackarn..behöver ju napp och blöja så liten som han är. Han behöver få en fin kriminalvård på 5 år.

Om man ser till att snitt-livstidsstraffet ligger på 16 år - och att han fick 20 år för två polismord (och Försök till mord och Grovt rån) så ligger det ju ändå hyfsat i samma härader.

Sedan så är det ju inte primärt själva brottet man prövar vid frågan om tidsbestämt straff, även om det på sätt och vis spelar in. Utan vid ansökan om tidsbestämt straff skall man kunna visa att det inte finns konkret risk för återfall - Och då handlar det om frågor som hur man sammantaget skött sin anstaltsvistelse, om man "arbetat med sig själv" och bidragit till sin egen rehabilitering, om man deltagit i arbete och/eller studier under anstaltstiden, om man ordnat ett jobb när han kommer ut, hur det socialt skyddsnätet ser ut på utsidan osv.

Du behöver inte vara orolig. Just torpeder brukar få väldigt långa straff....och beträffande "gängkriminella mördare" så är det för tidigt att säga hur långa deras livstidsstraff generellt kommer se ut, eftersom vi är "mitt i denna utvecklingen" - och några sådana livstidsstraff har inte löpt ut än.
Citera
2022-10-05, 00:09
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Vet någon om han bytt frisyr? Den var väldigt inne 1999. Men det är klart, alla klär sig ju som om det vore 80-/90-tal nu i samhället så han kanske har behållit den?
Citera
2022-10-05, 01:02
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distraktion
Tony Olsson (Byström) är själva sinnebilden av en yrkeskriminell. Han kommer inte att sluta begå brott. Har mycket svårt att tro att vi sett det sista av honom på våra anstalter efter att han kommer ut 2023.
Det går naturligtvis aldrig att veta helt säkert men jag tror tvärtom att han kommer att sköta sig när han kommer ut. Det baserar jag på att jag träffat honom och även om vi mest pratade skit hade vi en del djupare samtal om mer personliga grejer. Inte så att vi var bästisar men vi snackade med varandra nästan dagligen under lång tid. Vad jag vet var det länge sedan Tony var stökig och han sågs som trevlig, skötsam och pålitlig både av intagna och personal när jag lärde känna honom. Jag är ingen fanboy och jag försvarar absolut inte hans tidigare kriminalitet, men på insidan är alla där av en anledning så jag dömer honom inte heller. Hur som helst tror inte jag att han kommer att återfalla i kriminalitet. Han är trött på det livet.

Axelsson vet jag inget om mer än vad jag läst men jag gissar att han också kommer att sköta sig. Man klarar inte resan från livstid till utslussning om man inte visar att man vill och kan leva laglydigt
Citera
2022-10-05, 01:49
Medlem
Fint land där man kan mörda poliser och sitta inne bara 20 år!
Citera
2022-10-05, 01:52
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Personal och kunder som var inne på banken .. räknas inte de?
Inte utsatta för brott. Och ersättning ska försäkringar täcka.
Citera
2022-10-05, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det går naturligtvis aldrig att veta helt säkert men jag tror tvärtom att han kommer att sköta sig när han kommer ut. Det baserar jag på att jag träffat honom och även om vi mest pratade skit hade vi en del djupare samtal om mer personliga grejer. Inte så att vi var bästisar men vi snackade med varandra nästan dagligen under lång tid. Vad jag vet var det länge sedan Tony var stökig och han sågs som trevlig, skötsam och pålitlig både av intagna och personal när jag lärde känna honom. Jag är ingen fanboy och jag försvarar absolut inte hans tidigare kriminalitet, men på insidan är alla där av en anledning så jag dömer honom inte heller. Hur som helst tror inte jag att han kommer att återfalla i kriminalitet. Han är trött på det livet.

Axelsson vet jag inget om mer än vad jag läst men jag gissar att han också kommer att sköta sig. Man klarar inte resan från livstid till utslussning om man inte visar att man vill och kan leva laglydigt

Jag undrar ifall han lyckas få ett jobb, jag menar företag brukar ju vara rädda om sitt rykte för att inte förlora kunder, kan tänka mig att det företaget förlorar kunder med tanke på vad Axelsson är dömd för?
Citera
2022-10-05, 03:41
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Jag undrar ifall han lyckas få ett jobb, jag menar företag brukar ju vara rädda om sitt rykte för att inte förlora kunder, kan tänka mig att det företaget förlorar kunder med tanke på vad Axelsson är dömd för?

Det finns väl företag som ser till vad han faktiskt gjort och inte till vad han är dömd för.
Citera
2022-10-05, 06:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fint land där man kan mörda poliser och sitta inne bara 20 år!

20 år av en människas liv är inte ”bara”. Det är väldigt lång tid. Ungefär 1/3 av en vuxen människas liv.
Citera
2022-10-05, 07:49
Bannlyst
Varför kunde samhället hålla honom inlåst i 30 år till. Det är sjukt att man släpper ut såna monster på gatorna. Särskilt alla forskare är överens längre straff, tryggare samhälle för oss som sköter.

Fängelserna måste dock få en tajtare budget, så man inte vräker så mycket lyx över dom kriminella elementen.
Citera
2022-10-05, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
När man är 17 ska man fan vara redo för rejäla straff. Han borde fått livstid för att ha mördat en polis som ville ställa upp för att göra samhället tryggare.

Han skulle blivit utvisad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in