2022-10-05, 21:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nyligt inlägg av McGregor.
https://www.youtube.com/watch?v=EuVbdNpNu_k

Så här tänkte jag skriva först: Jag tror McGregor är en klok man, men han verkar väldigt biased och inte helt påläst. Han påstår i denna video att ryssarna aldrig "committat" mer än 20% av deras ground forces i Ukraina. Det kan inte stämma. Anta lågt räknat att ryssarna aldrig haft mer än 150 000 soldater i Ukraina. (jag tror de har haft mer). I så fall har Ryssland ground forces på 750 000 soldater. Det stämmer inte enligt wikipedia. Om ryssarna haft mer än 150 000 man inne i Ukraina är påståendet ännu mer felaktigt.

Sedan började jag räkna efter. Det kan faktiskt stämma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Ground_Forces (300 K soldater)
https://en.wikipedia.org/wiki/National_Guard_of_Russia (340 K soldater)
(andra markstyrkor finns säkert också; border guards och liknande skit).

Hur som helst verkar han nu hålla den position att Ukraina kommer förlora kriget, eftersom de har haft enorma förluster. (antar att han tänker att Ryssland nu vinner när de mobiliserar)

MacGregor hävdar en massa saker utan att backa upp detta med fakta. Ingen vet idag hur många som har stupat på respektive sida.

Jag inbillar mig dock att försvararna (Ukrainarna) har betydligt bättre motivering än Ryssarna, då Ukraina är deras land.
Jämför t.ex. Vietnams kamp mot det närmast oändligt mycket starkare USA.

Personligen tar jag MacGregors påståenden med stor grabbnäve salt.

Glöm inte: Det första offret i en väpnad konflikt är alltid sanningen.
Citera
2022-10-05, 21:43
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Naturligtvis kommer Ryssland vinna.

Som jag skrev innan så mobiliserar man nu, omgrupperar styrkor och håller på med logistik och transport av militär specialutrustning.
Av taktiska skäl väntar man alltså med den stora offensiven, det är planen.
När frosten kommer så är dags.
Hahaha! Det sa du i mars, april, maj, juni, juli, august och september också. Hur orkar du ha så mycket fel?

Är det gevären från sekelskiftet 1800/1900 och brist på ammunition som är den nya "specialutrustningen"?
Citera
2022-10-05, 21:46
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
MacGregor hävdar en massa saker utan att backa upp detta med fakta. Ingen vet idag hur många som har stupat på respektive sida.

Jag inbillar mig dock att försvararna (Ukrainarna) har betydligt bättre motivering än Ryssarna, då Ukraina är deras land.
Jämför t.ex. Vietnams kamp mot det närmast oändligt mycket starkare USA.

Personligen tar jag MacGregors påståenden med stor grabbnäve salt.

Glöm inte: Det första offret i en väpnad konflikt är alltid sanningen.
Det handlar inte bara om motivation, utan om att man helt enkelt är bättre organiserade. Ryssland har ALLTID varit usla på att kriga. Det enda man haft är högt manskap och vinter. Organisatoriskt har de alltid varit värdelösa och korruptionen som genomsyrar hela ryska statsapparaten (extra mycket i militären) gör knappast saken bättre.

Ryssland är ingen stormakt. Det är ett skitland med kärnvapen.
Citera
2022-10-05, 22:20
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det handlar inte bara om motivation, utan om att man helt enkelt är bättre organiserade. Ryssland har ALLTID varit usla på att kriga. Det enda man haft är högt manskap och vinter. Organisatoriskt har de alltid varit värdelösa och korruptionen som genomsyrar hela ryska statsapparaten (extra mycket i militären) gör knappast saken bättre.

Ryssland är ingen stormakt. Det är ett skitland med kärnvapen.

Just var hävdade jag att det endast bestod av motivation? (snygg halmgubbe)
Ryssland har varit och är fortfarande ett extremt hierarkiskt samhälle, där 'undermänniskors' liv inte är värd ett vitten.

Just denna syn, kan bilden av meniga soldater som undermänniskor tillsammans med dålig motivation, få helt andra konsekvenser i ett desperata läge med samma bild på meniga soldater, men med bra motivation (jmf t.ex. Tsar Nikolaj II under WW I och Stalin under WW II)
Både Tsar Nikolaj II samt Stalin skickade massvis av sin befolkning rakt i en grym slakt. Den avgörande skillnaden bestod i att en fallet bedrev man ett krig som ingen begrepp (dålig motivation), medan i andra fallet bestod kriget att rädda moder Ryssland (bra motivation).

Samma sak i Vietnam och USA. Motivation.

Med det sagt bygger inte allt på motivation. Jag vill dock hävda att 10 motiverade soldater har bättre förutsättningar än 100 omotiverade soldater som bara vill hem. Viljan bland de senare att slåss till sista man torde vara betydligt lägre än de förra.

Jag har inom mitt arbete/forskning umgåtts med många militärer. Jag minns framförallt en israelisk spaningssoldat från sjudagarskriget, som berättade en sedelärande historia för mig om hur egyptiska officerare vägrade bli tillfångatagna tillsammans med meniga. De ville inte ens vistas i närheten av de meniga, då de betraktade dem som patrask. När israeler tillfånga togs insisterade de att alla skulle till samma fångläger.
Min vän hävdade att detta sannolikt hade en mycket stor betydelse till att Israel hade så pass stora framgångar/få motgångar.

Just synen på underordnade tycks spela en mycket stor roll vad det gäller stridsförmåga, typ en kedja är aldrig starkare än den svagaste länken.

Sedan kan jag inte annat än hålla med om att om man utnämner sin cronies till höga militära befattningar påverkar detta förtroendet för underlydande menligt.

Min grundläggande tes är att desto bättre sammansvetsad en militär enhet är, eller mer precist: välutbildade, välförsedda, motiverade, med samma målbild, en platt ledarstruktur, desto bättre effekt har den.
Ryssland tycks sakna precis alla dessa kvalitéer medan Ukraina tycks ha, vad jag inbillar mig, hyfsat höga poäng i alla avseenden.
Citera
2022-10-05, 22:30
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Just var hävdade jag att det endast bestod av motivation? (snygg halmgubbe)
Ryssland har varit och är fortfarande ett extremt hierarkiskt samhälle, där 'undermänniskors' liv inte är värd ett vitten.

Just denna syn, kan bilden av meniga soldater som undermänniskor tillsammans med dålig motivation, få helt andra konsekvenser i ett desperata läge med samma bild på meniga soldater, men med bra motivation (jmf t.ex. Tsar Nikolaj II under WW I och Stalin under WW II)
Både Tsar Nikolaj II samt Stalin skickade massvis av sin befolkning rakt i en grym slakt. Den avgörande skillnaden bestod i att en fallet bedrev man ett krig som ingen begrepp (dålig motivation), medan i andra fallet bestod kriget att rädda moder Ryssland (bra motivation).

Samma sak i Vietnam och USA. Motivation.

Med det sagt bygger inte allt på motivation. Jag vill dock hävda att 10 motiverade soldater har bättre förutsättningar än 100 omotiverade soldater som bara vill hem. Viljan bland de senare att slåss till sista man torde vara betydligt lägre än de förra.

Jag har inom mitt arbete/forskning umgåtts med många militärer. Jag minns framförallt en israelisk spaningssoldat från sjudagarskriget, som berättade en sedelärande historia för mig om hur egyptiska officerare vägrade bli tillfångatagna tillsammans med meniga. De ville inte ens vistas i närheten av de meniga, då de betraktade dem som patrask. När israeler tillfånga togs insisterade de att alla skulle till samma fångläger.
Min vän hävdade att detta sannolikt hade en mycket stor betydelse till att Israel hade så pass stora framgångar/få motgångar.

Just synen på underordnade tycks spela en mycket stor roll vad det gäller stridsförmåga, typ en kedja är aldrig starkare än den svagaste länken.

Sedan kan jag inte annat än hålla med om att om man utnämner sin cronies till höga militära befattningar påverkar detta förtroendet för underlydande menligt.

Min grundläggande tes är att desto bättre sammansvetsad en militär enhet är, eller mer precist: välutbildade, välförsedda, motiverade, med samma målbild, en platt ledarstruktur, desto bättre effekt har den.
Ryssland tycks sakna precis alla dessa kvalitéer medan Ukraina tycks ha, vad jag inbillar mig, hyfsat höga poäng i alla avseenden.
Mitt inlägg var inte en invändning mot ditt, utan en komplettering.
Citera
2022-10-05, 22:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Mitt inlägg var inte en invändning mot ditt, utan en komplettering.

Mea Culpa
Citera
2022-10-05, 22:35
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Mea Culpa
Sånt som händer! Vi får helt enkelt bara konstatera att vi är eniga!
Citera
2022-10-05, 22:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Sånt som händer! Vi får helt enkelt bara konstatera att vi är eniga!

Kan vara trevligt det också!
Citera
2022-10-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Tror du Ryssen kommer förlora denna konflikt?
Tror och tror. Jag ser vad som sker och det är att Ryssland förlorar både mark och trupper i stor omfattning och har bara sämre att fylla på med.
Och det kommer från båda sidorna. Det är bara just rysstrollen som av någon anledning måste envisas med att skriva att det går toppen för Ryssland eller att de kommer att vinna i alla fall för: "De har så mycket folk, de mobiliserar så många, Ukraina har snart slut på soldater". Allt detta är felaktigt. Inte ens ryska källor påstår sånt.

Min fråga återstår därför: Hur känns det, handen på hjärtat, att behöva säga, så som MacGregor, att det går toppen för ryska armén när de har fått smaka på flera brakförluster och förvandlas allt mer till ett skämt?
Citera
2022-10-05, 22:57
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Tror och tror. Jag ser vad som sker och det är att Ryssland förlorar både mark och trupper i stor omfattning och har bara sämre att fylla på med.
Och det kommer från båda sidorna. Det är bara just rysstrollen som av någon anledning måste envisas med att skriva att det går toppen för Ryssland eller att de kommer att vinna i alla fall för: "De har så mycket folk, de mobiliserar så många, Ukraina har snart slut på soldater". Allt detta är felaktigt. Inte ens ryska källor påstår sånt.

Min fråga återstår därför: Hur känns det, handen på hjärtat, att behöva säga, så som MacGregor, att det går toppen för ryska armén när de har fått smaka på flera brakförluster och förvandlas allt mer till ett skämt?

Okej
Citera
2022-10-05, 22:57
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Är detta det senaste ifrån översten? https://youtu.be/6ZSfz4N9GMM

Eller finns det något färskare?
Citera
2022-10-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Okej
Och tror ni på MacGregors genialiska analyser?

Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Är detta det senaste ifrån översten? https://youtu.be/6ZSfz4N9GMM

Eller finns det något färskare?

Det är det vi har diskuterat ja. Det var sex dagar sedan. Rappakalja hela vägen. Vore intressant att höra honom nu efter Kherson. Om det var 25.000 välbeväpnade ukrainare som tog Lyman enligt honom, hur många var det då vid Kherson?
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-10-05 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in