Citat:
Det låter väldigt bra att du kan hålla borta alla skulder från Kronofogden. När du hamnar på Kronofogden då är det väldigt svårt. Är det så att du har försökt att förhandla med inkassobolagen? Eller är det så att du bara betalar och gillar läget? Problemet är att inkassobolagen känner till att du tjänar bra pengar och tycker att du sköter dina betalningar. Då innebär att inkassobolagen inte är intresserade av att skicka skulden till Kronofogden. Har du 100 % koll på alla dina skulder och hur mycket du betalar varje månad. Har du kommit på att skulden inte sjunker överhuvudtaget?
De sjunker men väldigt långsamt. De lån som inte gått till inkasso än sjunker inte eftersom jag inte betalar varje månad. Då läggs ny ränta på och jag ska betala mer för att det inte ska skickas vidare. Ibland får jag in extrapengar på olika sätt genom att låna av någon eller att jag får någon extra ersättning, skatteåterbäringen mm.
Jag tror att skatteåterbäringen kan rädda upp det lite grann men det är ju många månader kvar tills jag får den.
Jag har förhandlat med inkasso och ibland går de med på en lägre månadskostnad än de först ville ha men många gånger går det inte och jag måste betala det de kräver. Jag sköter också mina inkassoskulder. Det har tillkommit flera stycken senaste månaden eftersom jag har halkat efter i betalningarna så det har blivit tuffare att få ihop det varje månad. En del inkassoskulder är på 15.000 i totalskuld men jag har också inkassoskulder med totalskuld på omkring 200.000