2022-10-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det låter väldigt bra att du kan hålla borta alla skulder från Kronofogden. När du hamnar på Kronofogden då är det väldigt svårt. Är det så att du har försökt att förhandla med inkassobolagen? Eller är det så att du bara betalar och gillar läget? Problemet är att inkassobolagen känner till att du tjänar bra pengar och tycker att du sköter dina betalningar. Då innebär att inkassobolagen inte är intresserade av att skicka skulden till Kronofogden. Har du 100 % koll på alla dina skulder och hur mycket du betalar varje månad. Har du kommit på att skulden inte sjunker överhuvudtaget?

De sjunker men väldigt långsamt. De lån som inte gått till inkasso än sjunker inte eftersom jag inte betalar varje månad. Då läggs ny ränta på och jag ska betala mer för att det inte ska skickas vidare. Ibland får jag in extrapengar på olika sätt genom att låna av någon eller att jag får någon extra ersättning, skatteåterbäringen mm.

Jag tror att skatteåterbäringen kan rädda upp det lite grann men det är ju många månader kvar tills jag får den.

Jag har förhandlat med inkasso och ibland går de med på en lägre månadskostnad än de först ville ha men många gånger går det inte och jag måste betala det de kräver. Jag sköter också mina inkassoskulder. Det har tillkommit flera stycken senaste månaden eftersom jag har halkat efter i betalningarna så det har blivit tuffare att få ihop det varje månad. En del inkassoskulder är på 15.000 i totalskuld men jag har också inkassoskulder med totalskuld på omkring 200.000
Citera
2022-10-05, 16:40
Medlem
Citat:
Det låter väldigt bra att du kan hålla borta alla skulder från Kronofogden. När du hamnar på Kronofogden då är det väldigt svårt. Är det så att du har försökt att förhandla med inkassobolagen? Eller är det så att du bara betalar och gillar läget? Problemet är att inkassobolagen känner till att du tjänar bra pengar och tycker att du sköter dina betalningar. Då innebär att inkassobolagen inte är intresserade av att skicka skulden till Kronofogden. Har du 100 % koll på alla dina skulder och hur mycket du betalar varje månad. Har du kommit på att skulden inte sjunker överhuvudtaget?

De inkassoskulder som tillkommit senaste månaden gör att det kommer bli väldigt svårt att få det att gå ihop.

Inkasso för Ferratum vill ha 4700 i månaden men jag har kontakt med dem och försöker halvera den kostnaden.
Citera
2022-10-05, 16:43
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasC81
De sjunker men väldigt långsamt. De lån som inte gått till inkasso än sjunker inte eftersom jag inte betalar varje månad. Då läggs ny ränta på och jag ska betala mer för att det inte ska skickas vidare. Ibland får jag in extrapengar på olika sätt genom att låna av någon eller att jag får någon extra ersättning, skatteåterbäringen mm.

Jag tror att skatteåterbäringen kan rädda upp det lite grann men det är ju många månader kvar tills jag får den.

Jag har förhandlat med inkasso och ibland går de med på en lägre månadskostnad än de först ville ha men många gånger går det inte och jag måste betala det de kräver. Jag sköter också mina inkassoskulder. Det har tillkommit flera stycken senaste månaden eftersom jag har halkat efter i betalningarna så det har blivit tuffare att få ihop det varje månad. En del inkassoskulder är på 15.000 i totalskuld men jag har också inkassoskulder med totalskuld på omkring 200.000
Det känns ändå som att du har lite kontroll på läget. Det bästa är att du kommer att få slita fyra eller fem år för att bli av med allt. Vad har du för typ av arbete idag och hur många timmar jobbar du. Skulle du kunna tänka dig att jobba fyra timmar per dag.
Citera
2022-10-05, 16:45
Medlem
Citat:
Det känns ändå som att du har lite kontroll på läget. Det bästa är att du kommer att få slita fyra eller fem år för att bli av med allt. Vad har du för typ av arbete idag och hur många timmar jobbar du. Skulle du kunna tänka dig att jobba fyra timmar per dag.

Jo jag försöker ju för att hålla mina föräldrar på det säkra. Annars hade jag nog släppt det och ansökt om skuldsanering men vill ju undvika det tills det inte finns några andra alternativ.

Jag jobbar som resande elektriker 40 timmar per vecka. Jobbar in fredagarna. Helger jobbar jag gärna extra och kollar runt efter extrajobb.

Jag har egentligen 25.000 efter skatt men får ut ca 33.000 då jag har traktamente och reseersättningar.
Senast redigerad av AndreasC81 2022-10-05 kl. 16:48.
Citera
2022-10-05, 16:49
Medlem
Citat:

Du kan ansöka om skattejämkning nu, då kommer du att betala mindre skatt resten av året. Har du inte begärt skattejämkning på de lån du har? Det är ju väldigt dumt i så fall för då får du mer pengar varje månad att använda för att minska skulderna istället för att vänta till april på återbäring
Citera
2022-10-05, 16:51
Medlem
Citat:
Tack för alla tips. Jag vill inget hellre än att få ordning på detta och har tänkt om totalt. Har levt i en förnekelse och inte förstått vad jag hållit på med. Har levt på kredit sedan jag var 20 och är nu 41. Det behövde tydligen bli såhär för att jag skulle fatta.

Vet också att jag inte är ensam och när man är mitt i det så känns det hopplöst.

Jag kämpar vidare med detta och ska kolla över alla tips från er.

Stort tack.

Vad har du använt den lånade miljonen till?
Citera
2022-10-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vad har du använt den lånade miljonen till?

Har inte lånat en miljon på ett bräde. Många små lån, att jag har levt på kredit, tagit banklån för att handla aktier mm har skapat en total skuld på 1 miljon.
Citera
2022-10-05, 16:56
Medlem
Har du funderat över vad införda o stundande räntehöjningar kommer att medföra för dig?
Citera
2022-10-05, 16:58
Medlem
Citat:
Har inte lånat en miljon på ett bräde. Många små lån, att jag har levt på kredit, tagit banklån för att handla aktier mm har skapat en total skuld på 1 miljon.

Hur många olika kreditgivare?
Citera
2022-10-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Började du skita på tvären då istället?

För TS har jag några förslag.

Har du ett extrarum där du bor? Hyr ut rummet. Får du in 3-4000 extra varje månad så kan dessa pengar betala av med på det lånet som har högst ränta.

Annars har du väl avbetalningsplan på alla lån. Med tiden går väl dina lån då ner genom att en del av betalningarna varje månad är amortering?

Jobba mer eller ta ett extrajobb. Kanske kan du jobba lite helger och så vidare med något så kan du kanske få in 8-10 000extra per månad. Finns ju mycket du kan söka. Kan vara både trist eller roligt med något annat ett par helger per månad.
Jobba lite helger för att få in runt 10 000 extra i månaden. Då får personen lägga ner nästan 80 timmar, dvs ca 10 timmar om dagen på helgen, men med tur kan det så klart gå ner till 50 bara ifall det är jobb med dubbel OB. Bara sex av åtta dagar extra om helgen med åttatimmarspass. Människan kommer dö inom fem år med den belastningen. Men extrajobb brukar så klart kunna hjälpa på en del och det går ju att anpassa efter förmåga!
Citera
2022-10-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Du måste öka dina inkomster. Byta jobb, utbillda dig. Investera, jobba, slita.
Ja, sänk inkomsten med att börja utbilda sig i detta läge. Tänkte du ens innan du kommenterade. Jag kan lägga till ett tips, vinn pengar, ärv pengar eller låt det bara trilla ner med regnbågen!
Citera
2022-10-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hur många olika kreditgivare?

Har 14 stycken olika att betala till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto