• 1
  • 2
2022-10-05, 14:58
Medlem
Har totala skulder på totalt ca 1 miljon. Räntor gör att jag inte kan betala ner mina skulder och jag sitter i en rävsax och är rädd att jag ska behöva ha det såhär resten av livet.

Jag vet att det finns skuldsanering men det är inget alternativ för mig. Jag har funderat på att släppa allt och söka skuldsanering men det går inte. Jag skriver detta för att klargöra att skuldsanering inte är en lösning av viss anledning för att undvika diskussion om det.

Jag har provat samlingslån men jag blir nekad. Har ansökt hos nstart.se De skriver att man får ha många ansökningar, dålig kreditvärdighet, betalningsanmärkningar osv men när jag ansöker blir jag nekad då de anser att jag har för höga skulder. Saken är den att jag skulle kunna lösa min situation genom samlingslån. Då får jag ner mina månadskostnader avsevärt och får pengar över varje månad. Jag har 33.000 efter skatt men mina utgifter överstiger det så jag får kämpa varenda månad för att få ihop det.

Jag har avslutat kontraktet på min leasingbil i förtid och blev då av med en utgift om 4500 per månad. Problemet är att det tog lång tid innan jag slutligen fick lämna tillbaka den så skulder som jag struntat i att betala för att jag inte kan har gått vidare till inkasso och situationen är därför densamma även efter jag fick återlämna bilen. Jag har pratat mycket med kredit och långivare för att förklara att jag inte kan betala. De har kommit med förslag men många gånger har de även sagt att de inte kan göra något utan att jag måste betala och följa min betalningsplan. När pengar inte funnits så har jag inte kunnat betala.

Vad finns det annars för bolag jag kan söka samlingslån hos? Jag har provat alla jag vet utom svea som har något liknande som nstart.se Går det inte med dem så vet jag inte. Finns det någon mer som jag missat.

En annan fundering jag har är om man kunde hitta någon som kan låna ut 1 miljon med risk för att det kan ta årtionden att få tillbaka pengarna. Planen skulle isåfall vara att betala tillbaka pengarna på 5 år och sedan mer uttöver det som extra pengar som tack för hjälpen. Men jag vet att det är en väldigt långsökt lösning men vill ändå skriva här att det är något jag funderat på. Det skulle vara en investering för jag betalar gärna tillbaka 1,5 miljoner på 10 år men självklart är det ju en risk men det är det ju med andra investeringar också.

Som sagt är det en konstig sak att skriva och det tar emot att behöva skriva det men situationen är sådan att jag ändå känner att jag måste höra mig för. Det är också med risk för att folk tycker jag är helt dum i huvudet men jag tar den risken.

Mitt liv är ett helvete pga detta och jag vet inte hur fan jag ska göra.
Senast redigerad av AndreasC81 2022-10-05 kl. 15:13.
Citera
2022-10-05, 15:15
Medlem
KittenLittles avatar
Hur pass bunden är du till ditt liv nu? Har du möjlighet att ta något välbetalt jobb där boende och mat ingår och på så sätt betala av alla skulder? Exempelvis på en båt eller ta jobb i någon industri som ligger avlägset?

Anis Don Demina berättade i någon artikel om att han jobbade som telefonförsäljare i Dubai där det inte är någon skatt. Det kanske hade varit ett alternativ under en period. Samtidigt få inkomst genom att hyra ut ditt nuvarande boende.

Har du testat att boka möte med kommunens skuldrådgivare?
Citera
2022-10-05, 15:16
Medlem
MrMadoffs avatar
Så här är det: Du är inte ensam ♥️
Det blir fler som dig mycket snabbt just nu och det ekonomiska systemet genomgår en rekonstruktion så även hur tungt det än känns så kommer du komma ut bättre och skuldfri på andra sidan. Låt det ta sin tid bara!

För att hjälpa dig så tycker jag att du snarast borde kontakta en skuld och budgetrådgivare hos kommunen. Det är gratis och dom kommer hjälpa dig mycket professionellt så länge du är lika ärlig som här!
Citera
2022-10-05, 15:22
Medlem
discofunks avatar
Hmm jag skulle nog boka ett möte på en vanlig bank med kontor och förklara läget för dem.
Du har ju en bra inkomst, så det kan nog tänka sig att det skulle kunna gå vägen.

Givetvis ska du lyfta fram att du avslutat leasingen på bilen och sänkt alla dina kostnader så mkt det gått.
Och såklart påpeka att du har ändrat ditt beteende och aldrig kommer leva över dina tillgångar.

Har du möjlighet att ha en familjemedlem som medlåntagare? Det är verkligen en sådan sak som kan göra stor skillnad.

Jag kan verkligen relatera, jag hade 320tkr i blancoskulder, på en mkt mindre lön än dig, det höll på att gå åt skogen.
Det som räddade mig var ett arv och en toalett kursändring i mitt beteende.
Citera
2022-10-05, 15:26
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasC81
Har totala skulder på totalt ca 1 miljon. Räntor gör att jag inte kan betala ner mina skulder och jag sitter i en rävsax och är rädd att jag ska behöva ha det såhär resten av livet.

Jag vet att det finns skuldsanering men det är inget alternativ för mig. Jag har funderat på att släppa allt och söka skuldsanering men det går inte. Jag skriver detta för att klargöra att skuldsanering inte är en lösning av viss anledning för att undvika diskussion om det.

Jag har provat samlingslån men jag blir nekad. Har ansökt hos nstart.se De skriver att man får ha många ansökningar, dålig kreditvärdighet, betalningsanmärkningar osv men när jag ansöker blir jag nekad då de anser att jag har för höga skulder. Saken är den att jag skulle kunna lösa min situation genom samlingslån. Då får jag ner mina månadskostnader avsevärt och får pengar över varje månad. Jag har 33.000 efter skatt men mina utgifter överstiger det så jag får kämpa varenda månad för att få ihop det.

Jag har avslutat kontraktet på min leasingbil i förtid och blev då av med en utgift om 4500 per månad. Problemet är att det tog lång tid innan jag slutligen fick lämna tillbaka den så skulder som jag struntat i att betala för att jag inte kan har gått vidare till inkasso och situationen är därför densamma även efter jag fick återlämna bilen. Jag har pratat mycket med kredit och långivare för att förklara att jag inte kan betala. De har kommit med förslag men många gånger har de även sagt att de inte kan göra något utan att jag måste betala och följa min betalningsplan. När pengar inte funnits så har jag inte kunnat betala.

Vad finns det annars för bolag jag kan söka samlingslån hos? Jag har provat alla jag vet utom svea som har något liknande som nstart.se Går det inte med dem så vet jag inte. Finns det någon mer som jag missat.

En annan fundering jag har är om man kunde hitta någon som kan låna ut 1 miljon med risk för att det kan ta årtionden att få tillbaka pengarna. Planen skulle isåfall vara att betala tillbaka pengarna på 5 år och sedan mer uttöver det som extra pengar som tack för hjälpen. Men jag vet att det är en väldigt långsökt lösning men vill ändå skriva här att det är något jag funderat på. Det skulle vara en investering för jag betalar gärna tillbaka 1,5 miljoner på 10 år men självklart är det ju en risk men det är det ju med andra investeringar också.

Som sagt är det en konstig sak att skriva och det tar emot att behöva skriva det men situationen är sådan att jag ändå känner att jag måste höra mig för.

Mitt liv är ett helvete pga detta och jag vet inte hur fan jag ska göra.

Jag tror tyvärr att ett samlingslån kan bli svårt med så pass mycket lån och krediter men alltid värt att ringa runt till alla du kan hitta. Jag har tyvärr dålig koll på dessa då jag har en ordnad ekonomi. Bluestep är väl iallafall en som kan vara ett tips.

Mitt råd är att helt enkelt göra en "Lyxfällan", börja med att rensa alla utgifter mer än de viktigaste såsom boende, mat, el och liknande. Äta gör man hemma så du kan glömma lunch eller middag ute under närmaste tiden. Röker, snusar eller dricker du så lägg ner allt sånt. Sälj av saker du äger och börja betala av lånen, alltid det med högst ränta först. Kontakta alla långivare och se om de kan frysa din ränta eller helt enkelt kanske dra ner på skulden. Allt är viktigt i detta fall.
Du har en helt ok inkomst men kan du på något sätt öka den genom att ta extrajobb eller liknande så är det inte heller helt fel? Ofta lättare att höja inkomsten än att sänka utgifterna.
Kan du hitta ett billigare boende?

Kan du få någon förälder, kompis eller liknande att stå med på lånet så kanske chansen för ett samlingslån ökar. Chansen att någon nappar här på FB är nog minimal men helt rätt att försöka.

Gå igenom ditt hem om du har något av värde. Tänk elektronik, kläder, spel och mycket annat. Kanske har du en snygg soffa som går att sälja och istället köpa någon billig på blocket. Går att hitta mycket fynd om man vill. Här ska du absolut inte göra som på Lyxfällan och ringa någon uppköpare då de betalar skit och ingenting för prylarna.

Kolla på minst fem avsnitt av lyxfällan då de faktiskt har en hel del bra idéer vad du kan göra och hur du ska tänka.

Lycka till och hoppas att du får ordning på ditt liv för det låter verkligen som du vill det.
Citera
2022-10-05, 15:34
Medlem
sebastian66s avatar
Skulder på 1 mille dålig kreditvärdighet betalningsanmärkningar. Om du ansöker på 100 banker så kommer troligen 101 av dom säga nej pga ingen litar på dig idag.
Det enda du kan göra är att satsa på skuldsanering rådfråga på kommunen om bästa möjliga hjälp.
Ingen privatperson lånar ut 10,000 ens så att låna en mille finns inte i stjärnorna liksom.
Jag misstänker att du inte har saker i värde annars kanske din lägenhet hus kan borga för att ta lån på äckliga bluestep. men betalningsanmärkningar är ristat i bergväggen.
Citera
2022-10-05, 15:36
Medlem
Tack för alla tips. Jag vill inget hellre än att få ordning på detta och har tänkt om totalt. Har levt i en förnekelse och inte förstått vad jag hållit på med. Har levt på kredit sedan jag var 20 och är nu 41. Det behövde tydligen bli såhär för att jag skulle fatta.

Vet också att jag inte är ensam och när man är mitt i det så känns det hopplöst.

Jag kämpar vidare med detta och ska kolla över alla tips från er.

Stort tack.
Citera
2022-10-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Hmm jag skulle nog boka ett möte på en vanlig bank med kontor och förklara läget för dem.
Det som räddade mig var ett arv och en toalett kursändring i mitt beteende.

Började du skita på tvären då istället?

För TS har jag några förslag.

Har du ett extrarum där du bor? Hyr ut rummet. Får du in 3-4000 extra varje månad så kan dessa pengar betala av med på det lånet som har högst ränta.

Annars har du väl avbetalningsplan på alla lån. Med tiden går väl dina lån då ner genom att en del av betalningarna varje månad är amortering?

Jobba mer eller ta ett extrajobb. Kanske kan du jobba lite helger och så vidare med något så kan du kanske få in 8-10 000extra per månad. Finns ju mycket du kan söka. Kan vara både trist eller roligt med något annat ett par helger per månad.
Citera
2022-10-05, 15:46
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag är såklart lite nyfiken på varför skuldsanering inte är ett alternativ för dig. Kan kännas som ett tungt alternativ, men är ändå det bästa alternativet för många. Själv sökte jag kontakt med Skuld och Budgetrådgivningen på Socialtjänsten i min kommun. Där kan man få hjälp med vilka alternativ man har, de hjälper en reda i vad som är viktigast att betala först osv. Du behöver inte följa deras råd och de kan inte bestämma över dig, men hjälper dig få ordning, koll och stöd i dina alternativ.
Citera
2022-10-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Började du skita på tvären då istället?

För TS har jag några förslag.

Har du ett extrarum där du bor? Hyr ut rummet. Får du in 3-4000 extra varje månad så kan dessa pengar betala av med på det lånet som har högst ränta.

Annars har du väl avbetalningsplan på alla lån. Med tiden går väl dina lån då ner genom att en del av betalningarna varje månad är amortering?

Jobba mer eller ta ett extrajobb. Kanske kan du jobba lite helger och så vidare med något så kan du kanske få in 8-10 000extra per månad. Finns ju mycket du kan söka. Kan vara både trist eller roligt med något annat ett par helger per månad.

Extrajobb är ett alternativ. Söker olika jobb. Kollar lagerjobb bl.a i helgerna.
Citera
2022-10-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag är såklart lite nyfiken på varför skuldsanering inte är ett alternativ för dig. Kan kännas som ett tungt alternativ, men är ändå det bästa alternativet för många. Själv sökte jag kontakt med Skuld och Budgetrådgivningen på Socialtjänsten i min kommun. Där kan man få hjälp med vilka alternativ man har, de hjälper en reda i vad som är viktigast att betala först osv. Du behöver inte följa deras råd och de kan inte bestämma över dig, men hjälper dig få ordning, koll och stöd i dina alternativ.

Jag betalar 4000 i månaden till mina föräldrar för lån som de står på. De kan inte betala dem själva. De hamnar också hos kronofogden om jag inte kan betala. De står som medsökande också på ett annat lån och får jag skuldsanering så går de på dem också. De har också skog som de äger. De blir av med den vid skuldsanering.
Citera
2022-10-05, 15:52
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasC81
Jag betalar 4000 i månaden till mina föräldrar för lån som de står på. De kan inte betala dem själva. De hamnar också hos kronofogden om jag inte kan betala. De står som medsökande också på ett annat lån och får jag skuldsanering så går de på dem också.

Ok. Men tipset att kontakta kommunen kvarstår, där kan du som sagt få hjälp med alternativ och är inte tvingad att följa deras råd, men de är superduktiga på att sammanställa och organisera dina skulder för att kunna ge dig de bästa möjligheterna att ordna upp det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in