Citat:
Borde det inte heta "Primum inter pares" i så fall? Det brode väl vara Gretas blinkning mot icke-binära. Bara för att man är aktivist eller närstående en aktivist så får man inte per automatik absolution från att slarva med språket. Jag tycks mig minnas någon "inspiratoer" som brukar påpeka detta för oss vanliga dödliga som varken har hans språkliga förmåga eller djupgående kontakt med Greta.
Jaaaa, nu börjar vi komma på intressanta (och kanske smaskiga?) detaljer. Kan du måhända delge oss på vilket sätt du är binär och utveckla lite kring detta? Jag trodde - i min enfald - att tråden handlade om Greta som klimataktivist, men tydligen handlar det även om inspiratoerens sexuella läggning. Någon av oss två måste ha missförstått trådens huvudsakliga ämne. :-)
Jaaaa, nu börjar vi komma på intressanta (och kanske smaskiga?) detaljer. Kan du måhända delge oss på vilket sätt du är binär och utveckla lite kring detta? Jag trodde - i min enfald - att tråden handlade om Greta som klimataktivist, men tydligen handlar det även om inspiratoerens sexuella läggning. Någon av oss två måste ha missförstått trådens huvudsakliga ämne. :-)
Ja, jag tror du har rätt om ordformen. Men eftersom Greta tycker att grammatiken i gymnasiekursen i spanska är svår, så är det förstås ursäktligt om hon inte får kläm på de latinska kongruensböjningarna. Inte heller har hon 1-2 privatsekreterare som kan lotsa henne rätt. (Med hennes orimliga arbetsbörda hade hon ändå inte haft tid att kolla upp det.)
Men olyckligt eftersom hon nu pådyvlats en patriarkal benämning. Eller kanske det var EU-kommissionen som trampade i klaveret den här gången?
(Måste säga att om min unga dotter hade blivit ivrigt uppvaktad av en kanske 3x äldre man som lovprisade hennes utseende och glatt förklarade sin könsidentitet så hade jag nog blivit lite orolig. Fast å andra sidan hade jag inte heller tillåtit att hon hade dragits med i destruktiv undergångspropaganda som hon utan skrupler dessutom prackar på andra.)
Citat:
Det kanske inte blir läge för någon mer klimatflicka (även om många garanterat vill kämpa för det). I tider av snabbt stigande mat- och energipriser och oro för bl.a elbrist och ökande arbetslöshet - till och med för krig - kan det nog vara svårt att locka folk till att ”Uproot the system”, vilket bara skulle göra livet ännu svårare och fattigare för dem själva.
Hur det går med bokförsäljningen framöver kanske talar sitt tydliga språk. Om Gretas kommande storlanseringar inte blir några kassasuccéer så kanske hon åker ut bakvägen från förlagen. Cyniskt eller ej, men det är marknadskrafter som styr.
Undrar om SVT fortsätter att mala filmerna om henne, och om i så fall massor av människor sitter bänkade på dagarna för att titta på dem?
Citat:
Det är så det funkar med kvällstidningar farbror. Ibland skriver de mycket när det är en rådande pandemi. Eller ett krig i vårat närområdet med globala konsekvenser.
Det skulle vara konstigt om de hade Greta på första sidan varje dag.
Klimatkrisen är dock kvar och resultat av den ser vi varje dag på nyheterna.
Det skulle vara konstigt om de hade Greta på första sidan varje dag.
Klimatkrisen är dock kvar och resultat av den ser vi varje dag på nyheterna.
Läs din sista mening. Just det, klimatet ältas till förbannelse på nyheterna, varje dag. Både på tv och radio.
Men uppenbarligen Sk-ter gemene man i det. Vilket bland annat visade sig i valresultatet. Verkar snarare som om folk har tröttnat på att få klimathetsandet nertryckt i halsen hela tiden.
Och den där ”klimatkrisen” består av separata väderhändelser varvat med worst case-scenarier från datorsimuleringar 80 år fram i tiden, presenterat av lidande kvinnliga journalister med miljöpartistisk bakgrund.
Men ni, med Greta i täten, sväljer tydligen vad som helst.