2022-10-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Borde det inte heta "Primum inter pares" i så fall? Det brode väl vara Gretas blinkning mot icke-binära. Bara för att man är aktivist eller närstående en aktivist så får man inte per automatik absolution från att slarva med språket. Jag tycks mig minnas någon "inspiratoer" som brukar påpeka detta för oss vanliga dödliga som varken har hans språkliga förmåga eller djupgående kontakt med Greta.

Jaaaa, nu börjar vi komma på intressanta (och kanske smaskiga?) detaljer. Kan du måhända delge oss på vilket sätt du är binär och utveckla lite kring detta? Jag trodde - i min enfald - att tråden handlade om Greta som klimataktivist, men tydligen handlar det även om inspiratoerens sexuella läggning. Någon av oss två måste ha missförstått trådens huvudsakliga ämne. :-)

Ja, jag tror du har rätt om ordformen. Men eftersom Greta tycker att grammatiken i gymnasiekursen i spanska är svår, så är det förstås ursäktligt om hon inte får kläm på de latinska kongruensböjningarna. Inte heller har hon 1-2 privatsekreterare som kan lotsa henne rätt. (Med hennes orimliga arbetsbörda hade hon ändå inte haft tid att kolla upp det.)

Men olyckligt eftersom hon nu pådyvlats en patriarkal benämning. Eller kanske det var EU-kommissionen som trampade i klaveret den här gången?

(Måste säga att om min unga dotter hade blivit ivrigt uppvaktad av en kanske 3x äldre man som lovprisade hennes utseende och glatt förklarade sin könsidentitet så hade jag nog blivit lite orolig. Fast å andra sidan hade jag inte heller tillåtit att hon hade dragits med i destruktiv undergångspropaganda som hon utan skrupler dessutom prackar på andra.)

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Deltagarantalet och mediebevakningen av Greta™:s "klimatstrejker" har imploderat. Vi andra förstår vad det innebär. Greta™ är slut. Dags att invänta nästa klimatflicka.

Det kanske inte blir läge för någon mer klimatflicka (även om många garanterat vill kämpa för det). I tider av snabbt stigande mat- och energipriser och oro för bl.a elbrist och ökande arbetslöshet - till och med för krig - kan det nog vara svårt att locka folk till att ”Uproot the system”, vilket bara skulle göra livet ännu svårare och fattigare för dem själva.

Hur det går med bokförsäljningen framöver kanske talar sitt tydliga språk. Om Gretas kommande storlanseringar inte blir några kassasuccéer så kanske hon åker ut bakvägen från förlagen. Cyniskt eller ej, men det är marknadskrafter som styr.

Undrar om SVT fortsätter att mala filmerna om henne, och om i så fall massor av människor sitter bänkade på dagarna för att titta på dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är så det funkar med kvällstidningar farbror. Ibland skriver de mycket när det är en rådande pandemi. Eller ett krig i vårat närområdet med globala konsekvenser.
Det skulle vara konstigt om de hade Greta på första sidan varje dag.
Klimatkrisen är dock kvar och resultat av den ser vi varje dag på nyheterna.

Läs din sista mening. Just det, klimatet ältas till förbannelse på nyheterna, varje dag. Både på tv och radio.

Men uppenbarligen Sk-ter gemene man i det. Vilket bland annat visade sig i valresultatet. Verkar snarare som om folk har tröttnat på att få klimathetsandet nertryckt i halsen hela tiden.

Och den där ”klimatkrisen” består av separata väderhändelser varvat med worst case-scenarier från datorsimuleringar 80 år fram i tiden, presenterat av lidande kvinnliga journalister med miljöpartistisk bakgrund.

Men ni, med Greta i täten, sväljer tydligen vad som helst.
2022-10-04, 23:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Och ändå vill nästan ingen delta i Greta™:s klimatdemos? Varför inte? Det kan väl inte vara så att folk börjat misstro Greta™ och hennes budskap om att huset brinner?
Media och övriga makthavare har ju redan snappat upp det här. Så Greta har ju gjort en påverkan.
2022-10-04, 23:25
Medlem
Många här tycks mest skriva för varandra. Både Greta och andra aktiva tittar dock ibland in i kritikertrådar. Vad gäller skämtsamma skyltförslag, är det väl känt att Greta och jag har haft kontakt med varandra.

Själv föredrar jag saklig kritik, där man hjälper den andre att utvecklas, vilket vad jag har uppfattat även Greta föredrar. Det blir lätt misstag när man skriver om ickebinära, det var inget illa menat från min sida!

Oavsett böjningsformerna, som gör att latin är erkänt som ett svårt språk, så är det viktiga att Greta är kluven inför sin roll som representant. Hon ville ju inte tala under Stockholms nya miljökonferens, då hon tyckte att de drabbade bäst talade själva. Kompromissen som Greta avvisade var att hon och en annan aktivist skulle tala tillsammans. Följden blev ju, att det blev inga tal alls och därmed betydligt mindre uppmärksamhet för F4F.

Greta hade kunnat valt, att i sitt tal återge mycket av vad de andra aktivisterna ville få fram, och angett vem som hade bidragit med råd och tips i sitt tal. Det sista är ett bra sätt, att som talare ge god credit åt dem, som hjälpt till med talet. Ingen skriver helt ensam, de flesta större tal är i praktiken grupparbeten med olika talskrivare.

Det angavs att det var lite märkligt att EU-kommissionen angav eller jämställde Greta, som den främsta bland jämlikar. Detta var dock förutsättningen för att Greta alls så vänligt skulle släppas in på EU:s toppmöten, och att utomstående släpps in på dem var och är mycket ovanligt. Greta fick en sällsynt möjlighet till personlig påverkan och dialog med EU:s främsta representanter.

Greta är kluven både inför sin roll som personlig representant och inför toppmötena. Hon säger, att de innebär väldigt mycket gröntvätt, men säger även att de är vårt enda alternativ! Hon har alltså både hopp och misströstan.

I EU, Canada och USA är ofta Gretas egen medverkan förutsättningen för att det ska bli mera drag i mötet. Greta laddas upp av ett större möte, .men det omvända gäller även, deltagarna laddas även upp av Greta, när hon är i form, är väl förberedd och är glad.

Tror att det är dags för Greta att igen åka till Berlin och till Paris, men bara om hon känner för detta. Samma sak gäller för en möjlig resa till Trondheim, som rätt utformat kan bli en bra dialog i ekoteologi. Är ju beredd att här hjälpa till.

Greta väljer dock rätt väg för henne själv, där aktivt lyssnande av henne är viktigt. Även som talare ska man lyssna dubbelt så mycket som man talar, och i en ömsesidig demokratisk dialog med god respekt!

Sedan behövs det ordnas med mer pengar. Att vi har svårigheter hänger i hög grad ihop med ekonomiska svårigheter. Dialog med Gulbenkian om nytt ekonomiskt stöd från deras stiftelse är alltså viktigt för Greta. På lämpligt sätt bör frågan om ett tal på plats av Greta kunna lösas.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-04 kl. 23:50.
2022-10-04, 23:44
Medlem
Citat:
Media och övriga makthavare har ju redan snappat upp det här. Så Greta har ju gjort en påverkan.
Om du hade lyft blicken från David Crosby och Patti Smith m fl avdankade popstjärnor, så hade du lagt märke till att media kört propagandan på full volym sedan innan Greta™ ens var född. Greta™ var bara ännu en i raden av klimatflickor. Det kommer en ny, var så säker. Men nu är Greta™ förbrukad. Visst, den som kan locka 0,2 promille av Paris befolkning till en demo är inte helt bortglömd. Men nästan.
2022-10-04, 23:53
Medlem
Greta kanske inte påpekade EU-kommissionens lilla språkmisstag, då hon var glad åt att hon alls släpptes in på toppmötena!? Greta accepterar ofta lite småfel, då hon vill lägga uppmärksamheten på de verkligt viktiga frågorna! Svante har hela tiden varit vänlig mot mig. Gretas föräldrar delar vad jag kan förstå Gretas vänliga inställning om att gilla olika!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-04 kl. 23:57.
2022-10-05, 00:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Om du hade lyft blicken från David Crosby och Patti Smith m fl avdankade popstjärnor, så hade du lagt märke till att media kört propagandan på full volym sedan innan Greta™ ens var född. Greta™ var bara ännu en i raden av klimatflickor. Det kommer en ny, var så säker. Men nu är Greta™ förbrukad. Visst, den som kan locka 0,2 promille av Paris befolkning till en demo är inte helt bortglömd. Men nästan.
Eftersom i princip samtlig respektabel media har klimatagendan på sina löp när vi möts av extremväder med katastrofer i princip dagligen. Så anser jag att utan Greta så hade rapporteringen sett helt annorlunda ut. Och folk bryr sig, många har upplevt historiska väderfenomen världen över på kort tid. Alla hajjar att det är något som inte stämmer.
2022-10-05, 00:05
Medlem
Citat:
Greta kan komma starkt igen! Hennes frågor är inte bara dagsaktuella utan aktuella för hela vår framtid. I tider av kris blir dock den egna överlevnaden viktigast.

Greta har den stora fördelen av att väldigt många vet vem hon är och kan då betydligt lättare få stor uppmärksamhet återigen. Hon konstaterar själv, att hon har en större plattform, som hon dock vill generöst dela med sig av.

Greta var i somras på ett räddningsfartyg i Medelhavet. Där hann hon även koppla av och skickade vänliga bilder och videos av när hon solade på båten och hade det skönt.

Kommendören har betonat även till Greta, att man som ledare måste koppla av mellan varven, så man är i form när det verkligen gäller!
2022-10-05, 00:16
Medlem
Citat:
Eftersom i princip samtlig respektabel media har klimatagendan på sina löp när vi möts av extremväder med katastrofer i princip dagligen. Så anser jag att utan Greta så hade rapporteringen sett helt annorlunda ut. Och folk bryr sig, många har upplevt historiska väderfenomen världen över på kort tid. Alla hajjar att det är något som inte stämmer.
Ja, folk bryr sig om att det blivit dyrt att tanka bilen, betala elräkningen, köpa mat, samt betala bostadslånet. Folk verkar däremot inte bry sig mycket om vad Greta™ har att säga. Oavsett vad "respektabel" media har på sina löp.

Greta™ är en dinosaurie. Hon finns inte längre.
2022-10-05, 00:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ja, folk bryr sig om att det blivit dyrt att tanka bilen, betala elräkningen, köpa mat, samt betala bostadslånet. Folk verkar däremot inte bry sig mycket om vad Greta™ har att säga. Oavsett vad "respektabel" media har på sina löp.

Greta™ är en dinosaurie. Hon finns inte längre.
Det var det jag var inne på förut att Ukrainakriget med dess medöljande kriser har fått folk att oroa sig för närliggande kriser, vad som kan ske nästa redan vecka och så. Då tappar man perspektiv på långsammare cykler.
Men klimatkrisen är kvar och har lyfts upp på agendan hos media, näringsliv och politiker. Som det borde ha varit för länge sedan.
Och det är tack vare Greta.

Om vi låter klimatkriserna eskalera okontrollerat så kommer Ukrainakrisen att vara en fjärt i vinden, så det kanske är bra att vi får ett smakprov på vad vi har vänta. Inga kärnkraftverk i världen som kommer kunna hjälpa oss mot det.
2022-10-05, 01:00
Medlem
Annars så tror jag att Greta behöver lära sig att ibland koppla av även under toppmötena och ibland då ta en paus och spela på sitt keyboard.

Hon har ofta ansträngt sig maximalt på toppmötena och då blir det lätt obehagskänslor inför tanken, att gå på ett nytt sådant och anstränga sig igen maximalt, så man får blodsmak i munnen.

Det gäller att hålla länge och inte bara för stunden för Greta! Sedan tror jag fortfarande, att UD:s ettåriga kurs för blivande diplomater skulle vara mycket värdefull för Greta. Kunskap är så klart en lätt börda även för henne!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-05 kl. 01:02.
2022-10-05, 01:03
Medlem
Giant Squids avatar
Kollade in en samlingssite för bookmakers angående favoriter inför Nobels fredspris.
Greta har andra bästa chansen. Bäst chans gissar man WHO.

https://www.bookmakers.bet/betting-events/nobel-peace-prize-betting-tips/
2022-10-05, 06:22
Medlem
Citat:

Farbror lever kvar år 2019. Då var det en hype runt Greta, det ska villigt erkännas. Den lilla, lilla flickan mot det stora, stora riksdagshuset var så gripande och många drogs med.

Sen var det mycket snack om klimatkompensation och koldioxidbudgetar och alla politiker med självaktning gick från att låtsas att de var flyktingvurmare till att de skämdes ögonen ur sig varje gång de klev in i ett flygplan.

Sen kom coronakrisen, tätt följd av Ukrainakriget. Nu vet alla som har något vett i kroppen att energifrågan måste lösas. Nu öppnar Tyskland kolkraftverk igen och Sverige har inga problem med att elda olja för fullt.

I en krisande värld kan det än en gång hända att en ”stark man” stiger fram i t.ex Tyskland och får massorna med sig. Efter tidigare misslyckanden blir det knappast någon miljöpartist eller motsvarande.

Men Greta fortsätter med en dåres envishet att lägga upp ett skolstrejksfoto varje fredag. Förstår du inte varför det bara går att skratta åt spektaklet? Gör du verkligen inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Många här tycks mest skriva för varandra. Både Greta och andra aktiva tittar dock ibland in i kritikertrådar. Vad gäller skämtsamma skyltförslag, är det väl känt att Greta och jag har haft kontakt med varandra.

Själv föredrar jag saklig kritik, där man hjälper den andre att utvecklas, vilket vad jag har uppfattat även Greta föredrar. Det blir lätt misstag när man skriver om ickebinära, det var inget illa menat från min sida!

Oavsett böjningsformerna, som gör att latin är erkänt som ett svårt språk, så är det viktiga att Greta är kluven inför sin roll som representant. Hon ville ju inte tala under Stockholms nya miljökonferens, då hon tyckte att de drabbade bäst talade själva. Kompromissen som Greta avvisade var att hon och en annan aktivist skulle tala tillsammans. Följden blev ju, att det blev inga tal alls och därmed betydligt mindre uppmärksamhet för F4F.

Greta hade kunnat valt, att i sitt tal återge mycket av vad de andra aktivisterna ville få fram, och angett vem som hade bidragit med råd och tips i sitt tal. Det sista är ett bra sätt, att som talare ge god credit åt dem, som hjälpt till med talet. Ingen skriver helt ensam, de flesta större tal är i praktiken grupparbeten med olika talskrivare.

Det angavs att det var lite märkligt att EU-kommissionen angav eller jämställde Greta, som den främsta bland jämlikar. Detta var dock förutsättningen för att Greta alls så vänligt skulle släppas in på EU:s toppmöten, och att utomstående släpps in på dem var och är mycket ovanligt. Greta fick en sällsynt möjlighet till personlig påverkan och dialog med EU:s främsta representanter.

Greta är kluven både inför sin roll som personlig representant och inför toppmötena. Hon säger, att de innebär väldigt mycket gröntvätt, men säger även att de är vårt enda alternativ! Hon har alltså både hopp och misströstan.

I EU, Canada och USA är ofta Gretas egen medverkan förutsättningen för att det ska bli mera drag i mötet. Greta laddas upp av ett större möte, .men det omvända gäller även, deltagarna laddas även upp av Greta, när hon är i form, är väl förberedd och är glad.

Tror att det är dags för Greta att igen åka till Berlin och till Paris, men bara om hon känner för detta. Samma sak gäller för en möjlig resa till Trondheim, som rätt utformat kan bli en bra dialog i ekoteologi. Är ju beredd att här hjälpa till.

Greta väljer dock rätt väg för henne själv, där aktivt lyssnande av henne är viktigt. Även som talare ska man lyssna dubbelt så mycket som man talar, och i en ömsesidig demokratisk dialog med god respekt!

Sedan behövs det ordnas med mer pengar. Att vi har svårigheter hänger i hög grad ihop med ekonomiska svårigheter. Dialog med Gulbenkian om nytt ekonomiskt stöd från deras stiftelse är alltså viktigt för Greta. På lämpligt sätt bör frågan om ett tal på plats av Greta kunna lösas.

Tänk att Greta inte ville ställa upp på en kompromiss. Resultatet? Inget tal alls. Tycker du att det ställer henne i ett positivt ljus?

Mig veterligen har Greta bara varit en gång i USA och Kanada, och det var under ett par veckor för tre år sedan. Kanske lite förmätet av dig att dra så stora växlar om hennes betydelse för de länderna, då.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta kanske inte påpekade EU-kommissionens lilla språkmisstag, då hon var glad åt att hon alls släpptes in på toppmötena!? Greta accepterar ofta lite småfel, då hon vill lägga uppmärksamheten på de verkligt viktiga frågorna! Svante har hela tiden varit vänlig mot mig. Gretas föräldrar delar vad jag kan förstå Gretas vänliga inställning om att gilla olika!

Snälla Inspiratoeren, släpp det där! Igår var den latinska adjektivformen en blinkning från Greta till hennes kompis med oklar könsidentitet (han påstods ju vara autist, vilket kan förklara hans förvirring) men nu har det förvandlats till ett misstag av EU-kommissionen. Gör inte saker och ting löjligare än de redan är. För din egen skull …

Citat:

Du kan lyssna på en mer seriös klimatforskare som berättar för dig att det alltid är extremväder någonstans på jorden. Monsunregn, storm, rekordkyla osv. Men de berättar också att det inte är något nytt.

Nu börjar generationen dö ut som kommer ihåg de rekordkalla vintrarna på 1940-talet. Gretas farfar hade kunnat berätta om dem för henne och hon hade kunnat läsa att värmerekorden från 1930-talen fortfarande står sig. Hon hade faktiskt kunnat dra slutsatsen att fossil förbränning och temperaturer visat sig ha väldigt lite korrelation, om någon alls.

Men antingen vill hon inte eller kan hon inte dra logiska slutsatser. Greta längtar av allt att döma tillbaka till nödåren på 1800-talet.

Respektabla medier? Aftonbladet och Björn Wiman på DN? Miljöpartisten Erika Bjerström som får ha lekstuga på SVT och retar gallfeber på folk?

Däremot har viss tillnyktring börjat ske hos Svenska Dagbladet, påstås det.

Citat:
Kollade in en samlingssite för bookmakers angående favoriter inför Nobels fredspris.
Greta har andra bästa chansen. Bäst chans gissar man WHO.

https://www.bookmakers.bet/betting-events/nobel-peace-prize-betting-tips/

Yeah, right. Ytterligare ett gravt korrumperat FN-organ. Den marxistiska generalsekreteraren som är god vän med diktatorn Mugabe, vad kan gå fel? Efter hans vurmande för Kinas hantering av coronakrisen.

Det är i sådana sammanhang som skrikiga ”Uproot the system”-Greta nämns.

Alfred Nobel vänder och vrider sig som ett grillspett i sin grav. Såg han verkligen det här komma?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in