2022-10-04, 13:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om du går in på Gretas Twitter så ser du att demonstrationen skulle vara på ”Medis”. Bilden ovan är mig veterligen från ”Myntis”.

Något stämmer alltså inte i ditt vevande.
Kan du lägga ihop ett plus ett själv?
Demon den 1 okt, som inte var Gretas var på Medborgarplatsen. Vill du se bilder ifrån den så får du söka själv eller be om hjälp att hitta dit via den info jag skrev i inlägget.
Bilden jag länkade var till ämnespersonen i trådens fredagsdemo ifrån Mynttorget.

Golden Retrivers klipps ofta.
2022-10-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kollade du globalt eller cherrypickade du bara?. Återkom med en fullständig analys.
Sökte i DN och Svd, endast träff i DN med kortfattad rapport om Berlin. Sökte i Le Monde, träff med 2k i Paris, inget i övriga Frankrike. Sökte i The Times, ingen träff. Sökte i New York Times, ingen träff.

Varför skulle jag göra en global sökning? Om det hade varit stort deltagarantal någonstans så hade det varit stora rubriker i svenska media, eftersom de hade fått in telegram från Reuters, AP och AFP. Avsaknaden av rapportering talar sitt tydliga språk: Greta™:s klimatdemos drar inte längre folk. Hon bleknar bort. Det är min fullständiga analys, har du empiri som motsäger det?

Tittar man på strejkstatistiken på F4F:s hemsida (där de har inrapporterade fantasisiffror som ibland överskriver invånarantalet) så har de inget rapporterat sedan 1 april. Inte ens F4F tycks längre bry sig.
2022-10-04, 14:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sökte i DN och Svd, endast träff i DN med kortfattad rapport om Berlin. Sökte i Le Monde, träff med 2k i Paris, inget i övriga Frankrike. Sökte i The Times, ingen träff. Sökte i New York Times, ingen träff.

Varför skulle jag göra en global sökning? Om det hade varit stort deltagarantal någonstans så hade det varit stora rubriker i svenska media, eftersom de hade fått in telegram från Reuters, AP och AFP. Avsaknaden av rapportering talar sitt tydliga språk: Greta™:s klimatdemos drar inte längre folk. Hon bleknar bort. Det är min fullständiga analys, har du empiri som motsäger det?

Tittar man på strejkstatistiken på F4F:s hemsida (där de har inrapporterade fantasisiffror som ibland överskriver invånarantalet) så har de inget rapporterat sedan 1 april. Inte ens F4F tycks längre bry sig.
Rapporteringar i MSM ger ju knappast någon fullständigt bild. Men det är väl så du bedriver din forskning, genom löpsedlar. De är upptagna med att hitta klicks med sådant som är i ropet, som under pandemin eller under kriget med dess efterkommande kriser. Du får söka på organisationens egna sociala medier och skapa dig en bild av det globala antalet.
Världsrekordåret 2019 t,e,x så var det få strejker i afrika och asien. Där har det ökat sedan dess. Nordamerika och sydamerika hade även de sina strejker. Sammantaget slår det ändå någon demonstration deltagarmässigt som en svensk ligger bakom historiskt sett.
2022-10-04, 16:38
Medlem
Citat:
Rapporteringar i MSM ger ju knappast någon fullständigt bild. Men det är väl så du bedriver din forskning, genom löpsedlar. De är upptagna med att hitta klicks med sådant som är i ropet, som under pandemin eller under kriget med dess efterkommande kriser. Du får söka på organisationens egna sociala medier och skapa dig en bild av det globala antalet.
Världsrekordåret 2019 t,e,x så var det få strejker i afrika och asien. Där har det ökat sedan dess. Nordamerika och sydamerika hade även de sina strejker. Sammantaget slår det ändå någon demonstration deltagarmässigt som en svensk ligger bakom historiskt sett.
Nja, nu söker jag inte på löpsedlar, det vet jag inte ens hur man gör. Jag använder tidningarnas egen sökfunktion och söker efter publicerade artiklar, inte efter click baits. Det är en sak om en artikel inte placeras högst upp i tidningens flöde, det är något helt annat ifall det inte ens publiceras någon artikel. I det senare fallet har nyhetsvärdet bedömts vara noll.

Att söka information via F4F ser jag som direkt förkastligt, då deras egna rapportering av deltagarantal vid demos brukar vara rena fantasisiffror. Då är MSM betydligt mer tillförlitligt.

Hur du än försöker vända och vrida på det kvarstår faktum: Greta™:s globala klimatstrejk 23/9 genererade nästan ingen uppmärksamhet i media. Och vad är det för mening med en demo om den inte uppmärksammas? För allt jag vet kanske det just nu pågår en klimatdemo på Stortorget i min hemstad, med hela 11 lokala pensionerade miljöpartister som deltagare. Vad vet jag, jag är inte själv på plats? Men om det inte omnämns i lokaltidningen så lär jag aldrig få reda på det. Greta™ försvinner allt mer in i glömskans dimma. Hur stor var den globala klimatstrejken i Stockholm 23/9? Var det 20 personer som deltog?
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2022-10-04 kl. 16:41.
2022-10-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är glad åt, att även jag är cyklist och humanist. Hon ser gärna, att fler blir detta i likhet med hon själv.

Att maskulinumformen av det latinska juridiska uttrycket användes om Greta som ju är en tjej,
kan ha haft beröring med att aktivisten och vännen Saoi är icke binär. Greta kanske ville göra en vänlig blinkning till henne i det formella sammanhanget, vem vet!?

Det ska visst finnas en ansvarig för etikett- och protokollfrågor i EU-kommissionen. Denne gjorde dock bort sig rejält gällande en berömd stolsplacering av dess ordförande, som hänvisades till en soffa. Greta kommer säkert därför att vara noga med, att hon får en egen skön hedrande fåtölj, och inte nedgraderas till att sitta i någon mindre hedrande soffa vid nya förhandlingar. Symboler och status har ännu en viktig internationell roll!

-Det kan även vara en analog till, att man åtminstone förut sa riksdagsman även om kvinnliga sådana. Fast det är väl sådant som retar rejält upp Gretas radikala och känsliga unga feministkompisar, som ibland har rätt svårt för oss killar. Själv är jag bara en vanlig binär!

Men snälla, varför kallar du Gretas (biologiskt sett maskulina?) vän för ”henne”? Vi har ju numera uttrycket HEN för dylika fall.

Sen var det ju EU-kommissionen som enligt dig hade sagt ”Primus Inter Pares” om Greta. Skulle de ha utgått från hennes funktionsvarierade, könlösa, irländska bekant när tillskrev henne den här beteckningen (ev. i samråd med henne själv), och därför använt den maskulina adjektivformen ..? Nja, det blir nog svårt att få ihop något logiskt sammanhängande resonemang här. Men lycka till

Jag föreslår att ni registrerar varumärket och namnet ”Humanist OCH cyklist”*. Alldeles enastående slagfärdigt och ”catchy”. Sedan kan du och Greta bilda en alldeles egen stiftelse under detta namn och bestämma helt fritt hur alla inkommande medel ska disponeras.

Tänk att slippa Malenas och Svantes vänner som vill styra och ställa och den 58-åriga tanten som smet bakom Gretas rygg för att registrera F4F bara åt sig själv … varför inte börja med en konferensresa till Trondheim? Just the two of you

Citat:
Nja, nu söker jag inte på löpsedlar, det vet jag inte ens hur man gör. Jag använder tidningarnas egen sökfunktion och söker efter publicerade artiklar, inte efter click baits. Det är en sak om en artikel inte placeras högst upp i tidningens flöde, det är något helt annat ifall det inte ens publiceras någon artikel. I det senare fallet har nyhetsvärdet bedömts vara noll.

Att söka information via F4F ser jag som direkt förkastligt, då deras egna rapportering av deltagarantal vid demos brukar vara rena fantasisiffror. Då är MSM betydligt mer tillförlitligt.

Hur du än försöker vända och vrida på det kvarstår faktum: Greta™:s globala klimatstrejk 23/9 genererade nästan ingen uppmärksamhet i media. Och vad är det för mening med en demo om den inte uppmärksammas? För allt jag vet kanske det just nu pågår en klimatdemo på Stortorget i min hemstad, med hela 11 lokala pensionerade miljöpartister som deltagare. Vad vet jag, jag är inte själv på plats? Men om det inte omnämns i lokaltidningen så lär jag aldrig få reda på det. Greta™ försvinner allt mer in i glömskans dimma. Hur stor var den globala klimatstrejken i Stockholm 23/9? Var det 20 personer som deltog?

Nu vet vi i alla fall att Greta bara deltar i ”sina” strejker.

Enligt en koll nyss finns bara en labrador registrerad hos familjen, formellt sett. Den andra hunden lever kanske under radarn, lika incognito som Gretas hemliga medlingsuppdrag. Då slipper de väl undan hundskatten också, kan jag föreställa mig?

* Eller som lite längre slogan: ”Jag är inte bara humanist - jag är cyklist också”.
2022-10-04, 18:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Att maskulinumformen av det latinska juridiska uttrycket användes om Greta som ju är en tjej,
kan ha haft beröring med att aktivisten och vännen Saoi är icke binär. Greta kanske ville göra en vänlig blinkning till henne i det formella sammanhanget, vem vet!?
Borde det inte heta "Primum inter pares" i så fall? Det brode väl vara Gretas blinkning mot icke-binära. Bara för att man är aktivist eller närstående en aktivist så får man inte per automatik absolution från att slarva med språket. Jag tycks mig minnas någon "inspiratoer" som brukar påpeka detta för oss vanliga dödliga som varken har hans språkliga förmåga eller djupgående kontakt med Greta.

Citat:
Själv är jag bara en vanlig binär!
Jaaaa, nu börjar vi komma på intressanta (och kanske smaskiga?) detaljer. Kan du måhända delge oss på vilket sätt du är binär och utveckla lite kring detta? Jag trodde - i min enfald - att tråden handlade om Greta som klimataktivist, men tydligen handlar det även om inspiratoerens sexuella läggning. Någon av oss två måste ha missförstått trådens huvudsakliga ämne. :-)
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-10-04 kl. 18:45.
2022-10-04, 19:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Greta körde sin storstrejk veckan innan pga, valet då ca 4000 deltog. Veckan efter 20000 i Berlin, 5000 i Rom, 2000 i New York. Samt strejker i Nya Zealand, Jakarta, Tokyo, Seoul, Congo, Bengaluru osv,. Många små strejker på mindre orter runt om.

Bild ifrån Cologne, Tyskland.
https://www.ctvnews.ca/content/dam/ctvnews/en/images/2022/9/23/climate-protesters-in-cologne--germany-1-6081035-1663940547524.jpg

https://www.theguardian.com/environment/2022/sep/23/thousands-call-for-climate-reparations-and-justice-in-global-protests

Men visst det var inga 4.5 miljoner som 2019, det finns en rad olika parametrar, faktorer man kan räkna in där. Klimatkrisen har inte upphört att existera för det.
Usain Bolt sprang bara hundra meter på 9.58 en enda gång.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-04 kl. 19:58.
2022-10-04, 22:03
Medlem
Citat:
Greta körde sin storstrejk veckan innan pga, valet då ca 4000 deltog. Veckan efter 20000 i Berlin, 5000 i Rom, 2000 i New York. Samt strejker i Nya Zealand, Jakarta, Tokyo, Seoul, Congo, Bengaluru osv,. Många små strejker på mindre orter runt om.

Bild ifrån Cologne, Tyskland.
https://www.ctvnews.ca/content/dam/ctvnews/en/images/2022/9/23/climate-protesters-in-cologne--germany-1-6081035-1663940547524.jpg

https://www.theguardian.com/environment/2022/sep/23/thousands-call-for-climate-reparations-and-justice-in-global-protests

Men visst det var inga 4.5 miljoner som 2019, det finns en rad olika parametrar, faktorer man kan räkna in där. Klimatkrisen har inte upphört att existera för det.
Usain Bolt sprang bara hundra meter på 9.58 en enda gång.
Deltagarantalet och mediebevakningen av Greta™:s "klimatstrejker" har imploderat. Vi andra förstår vad det innebär. Greta™ är slut. Dags att invänta nästa klimatflicka.
2022-10-04, 22:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Deltagarantalet och mediebevakningen av Greta™:s "klimatstrejker" har imploderat. Vi andra förstår vad det innebär. Greta™ är slut. Dags att invänta nästa klimatflicka.
Det är så det funkar med kvällstidningar farbror. Ibland skriver de mycket när det är en rådande pandemi. Eller ett krig i vårat närområdet med globala konsekvenser.
Det skulle vara konstigt om de hade Greta på första sidan varje dag.
Klimatkrisen är dock kvar och resultat av den ser vi varje dag på nyheterna.
2022-10-04, 22:36
Medlem
Citat:
Det är så det funkar med kvällstidningar farbror. Ibland skriver de mycket när det är en rådande pandemi. Eller ett krig i vårat närområdet med globala konsekvenser.
Det skulle vara konstigt om de hade Greta på första sidan varje dag.
Klimatkrisen är dock kvar och resultat av den ser vi varje dag på nyheterna.
Jag läser inte kvällstidningar, farbror David Crosby (som ingen ens minns idag) gillar Greta™.

Om folk hade varit på allvar bekymrade över "klimatkrisen™", så hade det givetvis varit enorma mängder som hade "klimatstrejkat™" 23/9. Det kan vi nog vara överens om?

Om det hade varit massiva globala klimatdemos 23/9 så hade MSM rapporterat om det. Oavsett en pandemi som blåste över förra året, eller ett krig i Ukraina som idag bara genererar notiser. Det hade rapporterats.

Men det blev inga massiva globala klimatdemos. Det blev inte ens en tummetott. Greta™ är slut. Lev med det.
2022-10-04, 22:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag läser inte kvällstidningar, farbror David Crosby (som ingen ens minns idag) gillar Greta™.

Om folk hade varit på allvar bekymrade över "klimatkrisen™", så hade det givetvis varit enorma mängder som hade "klimatstrejkat™" 23/9. Det kan vi nog vara överens om?

Om det hade varit massiva globala klimatdemos 23/9 så hade MSM rapporterat om det. Oavsett en pandemi som blåste över förra året, eller ett krig i Ukraina som idag bara genererar notiser. Det hade rapporterats.

Men det blev inga massiva globala klimatdemos. Det blev inte ens en tummetott. Greta™ är slut. Lev med det.
Det är såpass mycket kriser nu så att folk inte hinner anpassa sig. Dock har ju media tex, ständigt uppmärksammat detta i sina klimatrapporter veckovis. Näringslivet samt vissa politiska figurer är också angelägna.
Transformatioen har redan påbörjats i bakgrunden.
Du får gärna stå kvar på perrongen om du vill.
2022-10-04, 22:45
Medlem
Citat:
Det är såpass mycket kriser nu så att folk inte hinner anpassa sig. Dock har ju media tex, ständigt uppmärksammat detta i sina klimatrapporter veckovis. Näringslivet samt vissa politiska figurer är också angelägna.
Transformatioen har redan påbörjats i bakgrunden.
Du får gärna stå kvar på perrongen om du vill.
Och ändå vill nästan ingen delta i Greta™:s klimatdemos? Varför inte? Det kan väl inte vara så att folk börjat misstro Greta™ och hennes budskap om att huset brinner?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in