Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Greta är glad åt, att även jag är cyklist och humanist. Hon ser gärna, att fler blir detta i likhet med hon själv.
Att maskulinumformen av det latinska juridiska uttrycket användes om Greta som ju är en tjej,
kan ha haft beröring med att aktivisten och vännen Saoi är icke binär. Greta kanske ville göra en vänlig blinkning till henne i det formella sammanhanget, vem vet!?
Det ska visst finnas en ansvarig för etikett- och protokollfrågor i EU-kommissionen. Denne gjorde dock bort sig rejält gällande en berömd stolsplacering av dess ordförande, som hänvisades till en soffa. Greta kommer säkert därför att vara noga med, att hon får en egen skön hedrande fåtölj, och inte nedgraderas till att sitta i någon mindre hedrande soffa vid nya förhandlingar. Symboler och status har ännu en viktig internationell roll!
-Det kan även vara en analog till, att man åtminstone förut sa riksdagsman även om kvinnliga sådana. Fast det är väl sådant som retar rejält upp Gretas radikala och känsliga unga feministkompisar, som ibland har rätt svårt för oss killar. Själv är jag bara en vanlig binär!
Men snälla, varför kallar du Gretas (biologiskt sett maskulina?) vän för ”henne”? Vi har ju numera uttrycket HEN för dylika fall.
Sen var det ju EU-kommissionen som enligt dig hade sagt ”Primus Inter Pares” om Greta. Skulle de ha utgått från hennes funktionsvarierade, könlösa, irländska bekant när tillskrev henne den här beteckningen (ev. i samråd med henne själv), och därför använt den maskulina adjektivformen ..? Nja, det blir nog svårt att få ihop något logiskt sammanhängande resonemang här. Men lycka till
Jag föreslår att ni registrerar varumärket och namnet ”Humanist OCH cyklist”*. Alldeles enastående slagfärdigt och ”catchy”. Sedan kan du och Greta bilda en alldeles egen stiftelse under detta namn och bestämma helt fritt hur alla inkommande medel ska disponeras.
Tänk att slippa Malenas och Svantes vänner som vill styra och ställa och den 58-åriga tanten som smet bakom Gretas rygg för att registrera F4F bara åt sig själv … varför inte börja med en konferensresa till Trondheim? Just the two of you
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Nja, nu söker jag inte på löpsedlar, det vet jag inte ens hur man gör. Jag använder tidningarnas egen sökfunktion och söker efter publicerade artiklar, inte efter click baits. Det är en sak om en artikel inte placeras högst upp i tidningens flöde, det är något helt annat ifall det inte ens publiceras någon artikel. I det senare fallet har nyhetsvärdet bedömts vara noll.
Att söka information via F4F ser jag som direkt förkastligt, då deras egna rapportering av deltagarantal vid demos brukar vara rena fantasisiffror. Då är MSM betydligt mer tillförlitligt.
Hur du än försöker vända och vrida på det kvarstår faktum: Greta™:s globala klimatstrejk 23/9 genererade nästan ingen uppmärksamhet i media. Och vad är det för mening med en demo om den inte uppmärksammas? För allt jag vet kanske det just nu pågår en klimatdemo på Stortorget i min hemstad, med hela 11 lokala pensionerade miljöpartister som deltagare. Vad vet jag, jag är inte själv på plats? Men om det inte omnämns i lokaltidningen så lär jag aldrig få reda på det. Greta™ försvinner allt mer in i glömskans dimma. Hur stor var den globala klimatstrejken i Stockholm 23/9? Var det 20 personer som deltog?
Nu vet vi i alla fall att Greta bara deltar i ”sina” strejker.
Enligt en koll nyss finns bara en labrador registrerad hos familjen, formellt sett. Den andra hunden lever kanske under radarn, lika incognito som Gretas hemliga medlingsuppdrag. Då slipper de väl undan hundskatten också, kan jag föreställa mig?
* Eller som lite längre slogan: ”Jag är inte bara humanist - jag är cyklist också”.