Citat:
Allting är relativt. Skött sig i jämförelse med Janne Kladd i alla fall. Efter vad det verkar. Intressant. Ja EWB har sagt i intervju att han blev förändrad när han fick sin position i akademin. Och det blev början till slutet för deras äktenskap. Även om det tog många år innan det bröt ihop fullständigt. Det steg honom antagligen åt huvudet och han förlorade då distans till sig själv och sitt intellekt. Han började antagligen se sig själv som någon slags övermänniska. Därav sådana kommentarer om tonåringar. Och att det riktas just mot tjejer måste väl tolkas som en viss sexuell frustration hos honom. Det är inte honom de vill ha typ. Han vet inte hur han ska närma sig dem osv. Och då sätter han sig på den här höga hästen. Det är kanske en ren projektion, d v s han själv som tappar sin begåvningsnivå med tonårstjejer i rummet. Tonåringar är ju inte vuxna, vad annat kan man vänta sig av dem? Skulle de uttrycka sig som en gubbe i hans egen ålder då.
Jo lite konstigt är det faktiskt. Tror det var i Cigaretten efteråt (titeln var inte Den sista cigaretten som jag råkade skriva). Kanske borde kolla upp det. Jag har nog aldrig varit ett fan av HE:s aforismer, men den boken var lite som att han började med det där sunkiga. Bland annat något om hur korkade tonårstjejer är. Kanske tur att han inte har några döttrar?
Jag tror du har helt rätt i att han är långt ifrån någon Kulturprofil. Tror inte han kladdat eller raggat eller varit otrogen i nån större utsträckning. Det enda metoo-rörelsen kan sätta dit honom för är hur han betedde sig under Akademiskandalen för att skydda sina kompisar.
Och så Ebba Witt-Brattströms bok, där han framstår som rätt vidrig faktiskt. Men det är ju fiktion, man vet inte exakt vad som är sant.
Han kommer nog skriva helt annorlunda när skandalen runt Akademien är bortglömd.