2022-10-03, 09:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Att priser stiger beror också på att färre gäster går ut på krogen utan att ha förkrökat till kl 01.00 på natten.
Då måste uteställen höja priset för att ta igen förlusterna och dyrare lokalhyra, dyrare inköp, dyrare el, dyrare allt.
Detta blir ju ens ond cirkel tills väldigt få har möjlighet till att gå ut och då går tyvärr ställen i konkurs :/
Gäller även utemat.

När priset på huvudrätter rakar i höjden tillsammans med öl/vinpriserna så blir det mindre och mindre attraktivt att äta ute. De pengar man lägger på mat ute får man ju helt sanslösa viner och mat för om man lagar hemma. På 90 och 00-talet åt jag extremt mycket på restaurang, i perioder dagligen under månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Absolut är det så, men det är ju valfritt om man vill betala det priset.

Tror vi kommer se att folk mer festar hemma och mindre ute de närmaste åren. Är stor skillnad på att betala 20 spänn eller 100 för samma öl, och miljön är bara värt det till en viss gräns.

Vilket leder till att många ställen får slå igen, tyvärr.

Precis. Tre öl på krogen 350 pix eller tre öl hemma för femtiolappen. Man kan ju bjuda fem kompisar på tre öl hemma och fortfarande gå plus.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Snart blir det 500 spänn för en öl och pizza, hur många kommer äta med såna priser? inte många va..

Det blir att sänka sin levnadsstandard i vinter nu när vi går mot sjuk inflation, saker vi tog för givet innan blir inte lika självklara.

Så är det. Inflationen är konstruerad. Folk kommer minska sin konsumtion, av tvång. Affär efter affär kommer få lägga ner. Arbetslösheten kommer raka i höjden. Jag tror globalisterna spelar ett högt spel. De vill äga oss, men det kan lika gärna sluta i våldsamma upplopp. När folk förlorar allt kan det utmynna i vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Stort spann på glasspriserna om man bara tänker 90-tal. Alexandra (GB) var det dyraste glassen på 1990-talet. Äckligt skitblandning av chokolad och marmelad i stor strut. Den kostade väl 16kr under tidigt 90-tal.

Tanken är precis som du säger, införa skitdystopi överallt. Den frihet människorna hade på 90-talet är helt sinnessjukt gentemot det slaveri vi lever under nu.

Talar ofta med mina barn om det. När man betänker hur fritt det var på 50-talet jämfört med 90-talet så går det knappt att relatera till 50-talet för dagens unga.
Citera
2022-10-03, 10:50
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Jo. Men lönerna var ju därefter också.

När jag började jobba i slutet på 90-talet var en normal ingångslön 13500, tidigt 90-tal förmodligen runt 11-12.

Så den där glassen kostade samma i förhållande till lön som nu när de kostar 30 spänn.
Normal ingångslön 11-12, vad var nettoinkomsten? Säg att netto var 9-10 va?

Sätt det nu i relationen till potatispriserna. Tidigt 90-tal - 50öre per kg, nu 16kr/kg.
Citera
2022-10-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Normal ingångslön 11-12, vad var nettoinkomsten? Säg att netto var 9-10 va?

Sätt det nu i relationen till potatispriserna. Tidigt 90-tal - 50öre per kg, nu 16kr/kg.

Var det inte en stor glass som kostade 16 kr, och nu kostar de största ca 30, som nämndes?

Potatisen var dock intressant, stämmer det att den var så billig?

Fanns inte jobbskatteavdrag då heller, så på 12000 brutto fick du ut 8500 i bästa fall.

Allt var inte billigare heller. t.ex var normalpriset för att hyra en film 50 kr, en CD-skiva kostade 150 spänn för 12 låtar,( idag har du Spotify för en hundring i månaden,) du hade fast avgift på telefoni plus samtalskostnad, kunde lätt bli 500 spänn i månaden, osv.

Allt var inte bättre förr, det som hänt de senaste 10 åren är att köpkraften gått upp ganska kraftigt och det håller nu på normaliseras. Tråkigt, men oundvikligt.

Jag hade 2 heltidsarbetande föräldrar, fanns dock inte på kartan att man beställde hem pizza en fredagkväll. Sånt fick man på semesterresan som var typ en biltur till Askersund med övernattning om man hade tur. Oftast fick det räcka med att åka till stranden och käka medhavda mackor och saft.

Bostadsräntor på 13-14% var normalt också, så även om husen var billigare så var det en stor kostnad för hushållen.
Citera
2022-10-03, 13:00
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ölen kostar runt 110-120kr på många ställen. Vårt kvartershak tar dock 80kr. Men t ex biskop arms och Katalin här i Uppsala tar klart över 100dringen. Så jättelätt du gör av med en 500dring. Dock tycker Jag att Max 80spänn är en stor stark värd. För över 100dringen vill du gärna ha underhållning.
Vad får man för öl för det priset? Det är väl i alla fall inte Åbro eller Norrlands?
Citera
2022-10-03, 13:06
Medlem
Bum1s avatar
På min lokala pizzeria kostar det runt 65kronor. Man får en kebabtallrik + starköl för 135kr. I vintras hade de specialerbjudande på 100kr för en kebabtallrik med öl. Om jag ska betala 100kr för en öl då ska det bannemig vara något riktigt speciellt.
Citera
2022-10-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
På bolaget är det också beskattning. Man kan lika bra spara dom 500kr man går på krogen för och använda utomlands i något billigare öl land.

Skatten på öl starkare än 2,8% är 2,02 kr/%/liter, så en öl med 5% alkohol beskattas med 10,10 kr litern.
Krogens påslag ( oftast runt 300% ) och moms ( 25 % ) är en mycket större del.
Dock har produktionskostnaden för öl ökat dom sista åren och nu med höga elpriser så börjar det påverka kraftigt.
Citera
2022-10-03, 14:03
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Var det inte en stor glass som kostade 16 kr, och nu kostar de största ca 30, som nämndes?

Potatisen var dock intressant, stämmer det att den var så billig?

Fanns inte jobbskatteavdrag då heller, så på 12000 brutto fick du ut 8500 i bästa fall.

Allt var inte billigare heller. t.ex var normalpriset för att hyra en film 50 kr, en CD-skiva kostade 150 spänn för 12 låtar,( idag har du Spotify för en hundring i månaden,) du hade fast avgift på telefoni plus samtalskostnad, kunde lätt bli 500 spänn i månaden, osv.

Allt var inte bättre förr, det som hänt de senaste 10 åren är att köpkraften gått upp ganska kraftigt och det håller nu på normaliseras. Tråkigt, men oundvikligt.

Jag hade 2 heltidsarbetande föräldrar, fanns dock inte på kartan att man beställde hem pizza en fredagkväll. Sånt fick man på semesterresan som var typ en biltur till Askersund med övernattning om man hade tur. Oftast fick det räcka med att åka till stranden och käka medhavda mackor och saft.

Bostadsräntor på 13-14% var normalt också, så även om husen var billigare så var det en stor kostnad för hushållen.

Nä du har helt rätt.

Jag kan fan inte minnas en enda gång att vi var ut och käkade på restaurang när jag växte upp på 80-talet. Det sk "fredagsmyset" fanns inte heller.
Inte heller satt mina föräldrar och sög i sig en bib varje fredagskväll för att fira att veckan var slut.
Det fanns för övrigt inga sådana då heller.

Kan inte tänka mig att maten var speciellt billigare på den tiden jämfört med lön.
Det jag tror inte alla under 30 fattar idag är att vi har haft en dopad ekonomi väldigt länge. Att resa utomlands med hela familjen var väldigt ovanligt för oss 45-50 åringar när vi växte upp.
Då fick man vara glad om man hade ett eget rum och fick äta glass till efterrätt nån gång ibland.
Citera
2022-10-03, 15:20
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
100kr för en stor stark och du har blivit lurad. Du är en idiot med andra ord. Inte nog med det framstår du som en cuck som accepterade det priset.

Nån som vaknat på fel sida idag?
Citera
2022-10-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Nä du har helt rätt.

Jag kan fan inte minnas en enda gång att vi var ut och käkade på restaurang när jag växte upp på 80-talet. Det sk "fredagsmyset" fanns inte heller.
Inte heller satt mina föräldrar och sög i sig en bib varje fredagskväll för att fira att veckan var slut.
Det fanns för övrigt inga sådana då heller.

Kan inte tänka mig att maten var speciellt billigare på den tiden jämfört med lön.
Det jag tror inte alla under 30 fattar idag är att vi har haft en dopad ekonomi väldigt länge. Att resa utomlands med hela familjen var väldigt ovanligt för oss 45-50 åringar när vi växte upp.
Då fick man vara glad om man hade ett eget rum och fick äta glass till efterrätt nån gång ibland.

Växte också upp på 80-talet. Från 3-4 års ålder så hade farsan flyttat och det var bara jag och morsan i en bostadsrätt på 3 rum och kök.

Restaurang var ovanligt, blev nog bara 1-2 gånger per år. Men chips och läsk på fredag var mer eller mindre standard. Finare mat på fredagar också än andra dagar. Ofta nån köttbit med bakad potatis eller strips eller potatisgratäng.

Några utlandsresor blev det dock inte. Minns en dag då morsan hade lite pengar sparat och hon gav mig valet om jag ville åka utomlands eller få en dator som jag hade tjatat om, men jag valde datorn och tur var nog det, annars vet man inte hur länge jag varit utan det och kanske inte jobbat inom IT idag.
Citera
2022-10-03, 22:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Sen när kallas weiß och hantverkslager för "stor, stark"?

Exakt, TS verkar sakna såväl kunskap som nutidsorientering!
Citera
2022-10-04, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
100kr för en stor stark och du har blivit lurad. Du är en idiot med andra ord. Inte nog med det framstår du som en cuck som accepterade det priset.

Haha hur gör du som en riktig man då? Står där nedpissad och gormar att ditt bidrag inte räcker till bärs nuförtiden?
Citera
2022-10-04, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Växte också upp på 80-talet. Från 3-4 års ålder så hade farsan flyttat och det var bara jag och morsan i en bostadsrätt på 3 rum och kök.

Restaurang var ovanligt, blev nog bara 1-2 gånger per år. Men chips och läsk på fredag var mer eller mindre standard. Finare mat på fredagar också än andra dagar. Ofta nån köttbit med bakad potatis eller strips eller potatisgratäng.

Några utlandsresor blev det dock inte. Minns en dag då morsan hade lite pengar sparat och hon gav mig valet om jag ville åka utomlands eller få en dator som jag hade tjatat om, men jag valde datorn och tur var nog det, annars vet man inte hur länge jag varit utan det och kanske inte jobbat inom IT idag.

Att gå på krogen? Det slutade jag med efter pandemin nu har alla krögare blivit så pengakäta att dom tar hiskliga priser för att man ska dricka deras utspädda folköler!

Inte nog med det, sen spelar dom massa högljudda bongotrummor så man inte ens kan föra en diskussion med sitt sällskap.

Sen har dom mage och kräva att man klär sig "prydligt" farsister är vad dom Ä!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in