2022-10-03, 18:49
Medlem
Har funderat över det också en hel del och det är nog många faktorer. Media ljuger och det vet de flesta att det sker överdrifter och manipulation. Men det är helt klart underligt hur man kan ta sida för den parten det de är så otroliga dåliga på att ljuga. Så, ja hur?
Många är nog hårt investerade redan från början i sina åsikter man anser att Putin är en motpol. Man kan tydligen inte riktigt se att bara för att två saker är skit måste man inte ta en sida. Man gillar inte NATO, USA och det liberala väst med allt vad det innebär. Och Putin gillar ju inte varken NATO, USA eller bögparadaer, ja då måste ju Putin vara bra och de är kristna osv.
Citera
2022-10-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror du Bush och Obama är smartare än Trump?

Det gällde vad media ville få oss att tro. Trump är lite svår att bedöma enligt min personliga uppfattning.
Citera
2022-10-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Du förminskar hur stark den här delen är.

Det handlar inte bara om Pride eller Woke.

Det handlar om historielösheten i att ett fint land förstörs på alla vis man kan på ett sätt som kanske aldrig går att reparera igen.

Jag tycker exempelvis om USA, men den dekadens och eftergivenhet man visar upp är ju över gränsen.

Hela befolkningen påstås bli traumatiserad om deras känslor upprörs ens lite grann.

Det värsta som kan hända är att säga ”neger”.

Att det faktiskt finns länder kvar som inte förfaller till moderniteter där den senaste feministiska nycken är viktigast av allt för kulturelitens-wanna-bees.

Män är män. Kvinnor är kvinnor. Ryssland är duktiga på att hålla fast vid det och inte larva sig med hens och annat dravel.

Det kanske låter som en liten sak, men det är det inte.

Om du inte gillar moderniteter kanske Amish-sekten kan vara något för dig?
Där är män just män och kvinnor är kvinnor. Bara att tips, du slipper feminismen du så innerligt hatar...
Citera
2022-10-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Pratar du ens om samma land? Allting är regisserat i rysk politik, om regimen vill testa en ny idé så kommer du först höra den från oppositionspolitiker för att testa hur befolkningen reagerar ryska i andra fall kommer oppositionspolitiker med helt befängda förslag för att Putin ska framstå som som sansad och ansvarsfull. Det är bara teater och underhållning det finns ingen politisk debatt i Ryssland allt följer ett noga förberett manus.

Tycker det låter som du pratar om sjuklövern hemma i Sverige. Som du säger är det lite utav en teater, både i Ryssland som i Sverige och i övriga världen. Allt orkestrerad av median. Men vilken teater ser du helst på? Den som går något annat lands intressen och sätter sitt eget folk i andra hand? Eller den som sätter sin egen nations intressen först? För mig är det andra valet det självklara. Hur du än vrider och vänder på ditt argument så är Ryska politiker mycket mer intelligenta i toppskiktet och även mycket mer självständiga som ledare över sitt land. Svenska politiker kommer inte ens i närheten. Nu senast fick vi höra från vita huset att sd är opålitliga. Enligt mig är det för att sd sätter Sveriges intressen först och inte USAs intressen. USA och även EU ogillar starkt nationer som jobbar för sina egna intressen framför deras. Varför det är så kan du fundera på.
Citera
2022-10-03, 19:21
Medlem
Glödskals avatar
Lite "min fiendes fiende är min vän" över det hela, men man kan vara anti-woke och ogilla Ryssland precis som man kan vara emot att bli påsatt i röven och fortfarande tycka att Freddie Mercury kunde sjunga.
Citera
2022-10-03, 19:34
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Frågan är snarare varför så många som aldrig brytt sig ett skit om Ryssland nu plötsligt gått och blivit rabiata ryss-hatare. Och dessutom kräver att alla runtomkring dom ska tycka exakt samma sak. De är ofta helt ointresserade av att höra någon avvikande åsikt. Då är man direkt "pro-Ryssland".

Det finns såklart en hel del stridspittar och MÖP:ar som alltid hatat Ryssland. Främst, som jag uppfattar det, för att kunna ge legitimitet / rationalisering åt deras muppiga specialintresse som är krig och vapen. Och sen har vi finnarna såklart som är ett kapitel för sig.

Jag är ungefär lika ointresserad av Ryssland som jag var innan 2022. Dvs jag hatar inte Ryssland och ryssar. Och jag älskar dom inte heller. Det som dock kan vara kul med ryssar är att dom, enligt min erfarenhet, brukar vara generösa och ofta har en ganska befriande "you only live once" attityd -Den typ av attityd som ger bränsle till alla bisarra dashboard-filmer man kan se på YouTube. Om ni inte förstår vad jag menar så exemplifieras attityden jag syftar på kanske allra bäst i detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=y90yaLFoYoA (safe for work)

Något att se upp till? Ja kanske. Ryssar är roliga att festa med.

Det enda som egentligen har hänt är att den berömda åsiktskorridoren har flyttats, så att alla som inte aktivt avskyr Ryssland och allt som är ryskt är nu att betrakta som att de "håller på Ryssland".

Jag är inte pro-Ryssland eller anti-Sverige. Men jag avskyr hyckleriet och grupptänket i Sverige just nu. Och villigheten att kasta sunt förnuft överbord om det strider mot ens förutfattade mening.

En desto mer intressant fråga är varför alla svenskar som aldrig någonsin brytt sig pm ukrainare plötsligt anser dessa vara "brödarfolk" "våra egna", "dem goda". Visste ni ens något om Ukraina, dess folk och historia innan media matade er med att det är ert folk att ta emot?

Kul att ni gick på finten bara för att ukrainare år vita och liknar er mer än araber och diverse. Fast vissa utav gick ju på arab/babbe "öppna era hjärtan" sörjan också.

Varför jag ser upp till *Ryssland*?

*utvalda delar så som kultur, utbildning, traditioner, människorna.

Ptja, we go way back i kultur, språk hem och uppfostran. Jag avskyr det Putin har gjort då han har förstört framtiden för två länder, två folk.

Men, för mig som är ryss/armenier/ukrainare, uppvuxen i Lviv/Lwow, Sovjet/Ukraina, det är långifrån lika svartvitt som för gemene svensk. Lika lite inblick som jag har i dynamiken mellan dansk och svensk kultur och historia, har ni i vår.

Och svensk högfärdighet förklädd i godhet är fan den värsta.

Jag talar alla 3 språk, jag tillhör alla 3 kulturer och traditioner. Rysk kultur och historia är min historia. Den är rik, intressant, mäktig, talangfull. Ryssar är samma människor som alla andra, vissa dumma i huvudet, vissa raffinerade akademiker. Ärliga, raka, själsliga. Alla är inte ryska svin och det gör ingen gott att ha den inställnigen.

Detta betyder inte mer än att jag har en mer nyanserad inblick i konfliken, än random svenne som bröstar upp sig och tror sig veta alla fakta. Det betyder INTE att jag stöttar förstörelsen av mina länder, Putins politik eller honom som president.

Sverige är så jävla svartvitt och påklistrat. Det har jag alltid vetat, men det blev sjukt tydligt under pandemin. Att inte ta vaccinet var den största synden. Nu är att nyansera eller gilla Ryssland den största synden. Så det är vad svennen tycker!
Citera
2022-10-03, 19:49
Avslutad
Citat:
Sådana som du inbillar sig själva att ni är så intelligenta men ni om några ser allt i svart/vitt och det är inte ens er egen bild utan ni rapar bara upp vad MSM sagt i senaste propagandasändningen.

Ja det är ju ett vanligt felaktigt antagande från er. Varför utgår du från att dina källor skulle vara bättre än andras? Följer man den stora tråden om kriget så använder de flesta Telegram/Twitter och oberoende journalister eller ryssar som rapporterar från insidan som källa och inte Aftonbladet som du vill få det till.

Att man däremot inte vill använda RT eller Tass som källa är ganska uppenbart.
Citera
2022-10-03, 19:54
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
En desto mer intressant fråga är varför alla svenskar som aldrig någonsin brytt sig pm ukrainare plötsligt anser dessa vara "brödarfolk" "våra egna", "dem goda". Visste ni ens något om Ukraina, dess folk och historia innan media matade er med att det är ert folk att ta emot?

Kul att ni gick på finten bara för att ukrainare år vita och liknar er mer än araber och diverse. Fast vissa utav gick ju på arab/babbe "öppna era hjärtan" sörjan också.

Varför jag ser upp till *Ryssland*?

*utvalda delar så som kultur, utbildning, traditioner, människorna.

Ptja, we go way back i kultur, språk hem och uppfostran. Jag avskyr det Putin har gjort då han har förstört framtiden för två länder, två folk.

Men, för mig som är ryss/armenier/ukrainare, uppvuxen i Lviv/Lwow, Sovjet/Ukraina, det är långifrån lika svartvitt som för gemene svensk. Lika lite inblick som jag har i dynamiken mellan dansk och svensk kultur och historia, har ni i vår.

Och svensk högfärdighet förklädd i godhet är fan den värsta.

Jag talar alla 3 språk, jag tillhör alla 3 kulturer och traditioner. Rysk kultur och historia är min historia. Den är rik, intressant, mäktig, talangfull. Ryssar är samma människor som alla andra, vissa dumma i huvudet, vissa raffinerade akademiker. Ärliga, raka, själsliga. Alla är inte ryska svin och det gör ingen gott att ha den inställnigen.

Detta betyder inte mer än att jag har en mer nyanserad inblick i konfliken, än random svenne som bröstar upp sig och tror sig veta alla fakta. Det betyder INTE att jag stöttar förstörelsen av mina länder, Putins politik eller honom som president.

Sverige är så jävla svartvitt och påklistrat. Det har jag alltid vetat, men det blev sjukt tydligt under pandemin. Att inte ta vaccinet var den största synden. Nu är att nyansera eller gilla Ryssland den största synden. Så det är vad svennen tycker!
Håller med! För mig brast det också just vid vaccinet. Det var droppen och jag vidgade mina vyer mot det fantastiska landet ryssland som tvingats in i den här konflikten. Tvingats att förgripa sig på sin broder ukraina. Förstår svensken hur det skulle kännas? Nej det gör dom inte, för dom är så präktiga och pratar bara svenska och engelska och ser allting svart eller vitt och samtidigt låter sig hjärntvättas av TV4 och DN bla.

Mycket intressant att du som har rötter i alla berörda länder delar dina åsikter. Och att du lyfter svensken och vaccinet, som jag ser är ungefär samma slags övergrepp som det som sker i krigszonen...
Citera
2022-10-03, 19:56
Medlem
Bland vänsterfolk är det kommunismnostalgi kombinerat med antiamerikanism. Bland nationalister så är det anti EU, antiamerikanism, antihbtq och den felaktiga synen att Ryssland inte står för mångkulturalism.
Citera
2022-10-03, 20:09
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har svårt att förstå hur man kan vara pro-Ryssland. Det är inte direkt som att landet har varit en förebild inom hederlighet och ärlighet för invasionen, ens före 2014.

Fusk, att lura sig till sig fördelar och att ljuga har varit Rysslands nationalsport sedan länge, så varför de plötsligt skulle vara ärliga och köra rättvist enligt vissa är för mig en gåta. Märks framför allt inom sport då de tas med byxorna nere efter att ha kokat ihop nästa generations dopingpreparat hela tiden, givetvis sponsrat av staten, eller inom IT och spelvärlden där majoriteten av cyberkriminella och folk som fuskar kommer från den ryska sfären. Cyberattacker från ryska staten är vardagsmat mot myndigheter och institut. De letar upp och lönnmördar kritiker i andra länder med diverse hopkok från deras labb som utsätter oskyldiga för fara, vilket de ger blanka fan i.

Vad finns det att se upp till i ett land som är byggt på allt annat än öppenhet och fair play?
Av de jag sett som stödjer Ryssland är många av dessa också "anti-PK", men är det verkligen bättre at stödja ett land som Ryssland bara för att de ogillar Pride och, enligt dem, "wokeness"?
Det finns givetvis ingenting att se upp till såtillvida man inte är en person som tillber och imponeras av patologiskt ohederligt beteende, grov kriminalitet och grova sadistiska övergrepp mot mänskligheten.
Andra anledningar är att man har ett ryskt fruntimmer, ryska rötter, är Serb eller är så fruktansvärt dum i huvudet att man tror att pridetåget och multikultin stoppas av en diktatur som hatar dig lika mycket som du hatar bögar och multikultin.
Citera
2022-10-03, 20:14
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Du missar otroligt mycket. Om det beror på okunskap eller aktivism låter jag vara osagt.

Med den kunskap som vi har för handen så anser jag att väst och framför allt Sverige agerar fullständigt ansvarslöst. Om man inte vill dra igång ett tredje världskrig så hanterar man situationen med en kärnvapenmakt annorlunda. När jag uttrycker kritik mot hur väst utvecklats och hur de agerar i tex Ryssland/Ukraina-konflikten anklagas jag för att vara Putinälskare och rysstroll. Ett bisarrt påstående för de som känner mig och vet min bakgrund. Sådana som du inbillar sig själva att ni är så intelligenta men ni om några ser allt i svart/vitt och det är inte ens er egen bild utan ni rapar bara upp vad MSM sagt i senaste propagandasändningen. För 15-20 år sedan var jag som ni. Det går att bryta sig loss och ta sig ur hjärntvätten.

Tror du Bush och Obama är smartare än Trump?
Hur hanterar man Ryzzhelvetet annorlunda?

Vi har över tusen års historia att hämta erfarenhet från och varje gång vi vi försökt hantera Ryzzsvinen enligt deras önskan att bli hanterad dvs de har hänvisat till sin militära makt, så har det slutat med att de slukat territorium, utövat folkmord där och sedan krävt mer.

Nej, ryzzsvinen kan hanteras på ett enda sätt och det är döda dem när de kommer oinbjudna och utan giltiga visum. Ukraina leder vägen.
Senast redigerad av ForumApache 2022-10-03 kl. 20:18.
Citera
2022-10-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
USA och Ryssland är lika stora skurkar, så det är nog mest att folk stör sig på USA som gör att dom "håller" på Ryssland.
Jag tror också detta. 40 åriga tangentbords krigarna, med asperger, älskar att vara anti-etablisemanget. Därför är logiken följande: personen hatar MSM. Men MSM är pro väst. Därför måste personen vara pro Ryssland. Det är svårt för vissa att man kan vara "anti" kriget och anti båda sidor...
Man behöver inte gilla USAs och MSM globalism. Det är ett proxykrig mellan NATO och Ryssland. Ukraina får mängder med vapen, som klarar matcha Rysslands arme. Det är väldigt synd om alla människor som dör i onödan på båda sidor.
Om jag försöker tolka pro-ryssarna snällt (efter ha läst diverse kommentarfält), så är de anti USA. De är anti gaylobbyn, pro konservativa kristna värden osv. Det tycker inte jag är någonting att hurra för.
Personligen är jag glad att USA är världspolis. Det finns nämligen inget alternativ som är bättre. USA är starkt och har starka gemensamma värden med oss i väst. Europa är relativt splittrat och kan inte ha en gemensam arme. Ryssland har visat sig inte vara i närheten av en stormakt. Kina suger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in