2022-10-02, 13:14
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Vilket Mensatest fick du 112 på? Testet på hemsidan eller det övervakade?

(Ingen baktanke med frågan bara intresserad då jag testat på hemsidan och undrar om det är jämförbart med det övervakade).

Jag tog testet på hemsidan. Klart att det inte är giltigt utan övervakning men man kan nog ändå dra vissa slutsatser endast från testet på hemsidan. Sen är det givetvis första försöket som gäller.
2022-10-02, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Matriser och förmågan att se mönster är det enda riktiga IQ-testet. WAIS är framtaget av mindre intelligenta psykologer som började lipa när dom själva fick dåligt resultat i ett riktigt IQtest.

Vad exakt kan man använda förmågan att se hur olika figurer ska vara när man vänder och vrider på dem till? Det är verkligen ett nördtest. Jag kommer visserligen över gränsen för att få gå med i MENSA också på deras egna test, men jag är mycket bättre på det verbala. Jag har ett par gånger räddat livet på mig själv genom min verbala förmåga, och en av världens bästa kirurger var oerhört imponerad av hur bra jag talade hans modersmål. En överläkare i psykiatri bedömde att jag redan som 4-åring var intelligentare än en genomsnittlig vuxen. Han är alltså själv "mindre intelligent" enligt dig
2022-10-02, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
100% sant.

Hur mycket du läser eller vet om nutiden/historia har noll med IQ att göra.

Ja och nej. Om man inte har någon som helst allmänbildning så är ens hjärna som en pistol utan patroner, en bil utan bränsle eller batteri eller en dator utan program.
2022-10-02, 13:35
Medlem
IQ visar kapaciteten hos hårdvaran och hur ”bra” den kommer behandla den input den får.

IQ har inte med hur stor hårddisk du har eller hur full den är att göra.
2022-10-02, 14:06
Medlem
Mondhers avatar
Dom flesta svaren jag läste (läste inte alla) här var tyvärr off topic. Människor fastnade i det så kallade IQ och glömde huvuddelen av tråden där jag definierar intelligens som förmågan att förstå dom system som finns i världen. Sociala relationer är ett system. Finans och ekonomi är ett system. Bild är ett system. Rymd ärett system. Filosofi är ett system. Allt annat är i princip är ett system och man är mer intelligent ju djupare förståelse man har för ett eller fler system.
2022-10-02, 14:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad exakt kan man använda förmågan att se hur olika figurer ska vara när man vänder och vrider på dem till? Det är verkligen ett nördtest. Jag kommer visserligen över gränsen för att få gå med i MENSA också på deras egna test, men jag är mycket bättre på det verbala. Jag har ett par gånger räddat livet på mig själv genom min verbala förmåga, och en av världens bästa kirurger var oerhört imponerad av hur bra jag talade hans modersmål. En överläkare i psykiatri bedömde att jag redan som 4-åring var intelligentare än en genomsnittlig vuxen. Han är alltså själv "mindre intelligent" enligt dig
Patologisk narcissism är inte en kausalitet till en hög intelligens.
2022-10-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Spade
Fast vad testets syfte ursprungligen var tänkt för är helt irrelevant för huruvida man idag, drygt 100 år senare, kan använda testet för att mäta högre intelligens. Det är ett otillräckligt argument.

Det utgår ifrån samma saker som innan. Testet har varken bredd eller djup för att kunna mäta högre intelligens. Vad det faktiskt kan och ofta framgångsrikt mäter är "kognitiv hälsa", i brist på annan term. Kognitiv hälsa korrelera med högre intelligens, men det är inte samma sak.
Senast redigerad av Oandligslinga 2022-10-02 kl. 15:02.
2022-10-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Dom flesta svaren jag läste (läste inte alla) här var tyvärr off topic. Människor fastnade i det så kallade IQ och glömde huvuddelen av tråden där jag definierar intelligens som förmågan att förstå dom system som finns i världen. Sociala relationer är ett system. Finans och ekonomi är ett system. Bild är ett system. Rymd ärett system. Filosofi är ett system. Allt annat är i princip är ett system och man är mer intelligent ju djupare förståelse man har för ett eller fler system.

Din definition är väldigt övergripande. Att "förstå" kan ju vem som helst göra med tillräcklig bildning.

Förstå och manipulera koncept (inte matriser) är intelligens.

Jag manipulerar koncept när jag ifrågasätter IQ-test. Jag har trots detta uppmätt IQ runt 85-88.

Låt det sjunka in alla runkare.
2022-10-02, 15:10
Medlem
Tillbakablickens avatar
Det jag stör mig på i diskussionen om IQ är att man som samhälle inte vågar fästa någon stor vikt vid dess rigoröst, empiriskt bevisade korrelation med "framgång" i livet i termer av inkomst, lycka, förhållanden, you name it.... Det innebär att t.e.x både svagbegåvade och högbegåvade elever inte borde gå i samma klass! Men samtidigt att de som är besatta av IQ samtidigt tillskriver det något slags absurt människovärde

Wechslers IQ-skala och Mensas snabba onlinetest är rätt bra på att mäta vad de gör, och det kan sedan förutsäga en hel del om människors framtidsutsikter. Det ska man inte sticka under stol med! Men folk har väldigt svårt att hålla isär den korrelationen och vad varje enskild människa kan och inte kan utföra med de kort man gavs.

Hög begåvning kan i allra högsta grad missbrukas för att skada sig själv och sin omgivning om man använder den fel, och svagbegåvade individer kan potentiellt bidra med hur mycket samhällsnytta som helst beroende på deras driv, intressen och samspel med andra människor.

Det är t.e.x inget kontroversiellt att diverse seriemördare och diktatorer (Putin?) är mycket begåvade individer som mätt i IQ. Men vad fasen tillför de sin omgivning?
Senast redigerad av Tillbakablicken 2022-10-02 kl. 15:13.
2022-10-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Det jag stör mig på i diskussionen om IQ är att man som samhälle inte vågar fästa någon stor vikt vid dess rigoröst, empiriskt bevisade betydelse för "framgång" i livet i termer av inkomst, lycka, förhållanden, you name it.... Det innebär att t.e.x både svagbegåvade och högbegåvade elever inte borde gå i samma klass!. Men samtidigt att de som är besatta av IQ samtidigt tillskriver det något slags absurt människovärde

Wechslers IQ-skala och Mensas snabba onlinetest är rätt bra på att mäta vad de gör, och det kan sedan förutsäga en hel del om människors framtidsutsikter. Det ska man inte sticka under stol med! Men folk har väldigt svårt att hålla isär den korrelationen och vad varje enskild människa kan och inte kan utföra med de kort man gavs.

Hög begåvning kan i allra högsta grad missbrukas för att skada sig själv och sin omgivning om man använder den fel, och svagbegåvade individer kan potentiellt bidra med hur mycket samhällsnytta som helst beroende på deras driv, intressen och samspel med andra människor.

Det är t.e.x inget kontroversiellt att diverse seriemördare och diktatorer (Putin?) är mycket begåvade individer som mätt i IQ. Men vad fasen tillför de sin omgivning?

Richard Feynman är två standardavvikelser under sin prestation att vinna nobelpris i fysik. Det mäter inte begåvning, men jag förstår att du fick högt och vill intala dig det.
2022-10-02, 15:14
Moderator
Maviels avatar
Finns ingen frågeställning i trådstarten så det blir låset på här.

/Moderator
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in