Citat:
Har ett IQ på 121 och jag väljer hellre att kasta mig från Angeredsbron än att lösa en matte uppgift svårare än grundskolematematik. Jag la av helt med skolan i högstadiet, dvs jag var ett problembarn, mycket skolk etc. Till gymnasiet skärpte jag mig sista året och läser universitet nu. Nu vet jag att 121 inte är geni nivå, men det är relativt högt i jämförelse med resten av samhället, tillräckligt högt för att bli helt antisocial också.
(Jag definierar) IQ = kunna se mönster. Till exempel om jag lär mig räknesättet för ett komplext tal kan jag lösa allt inom den kategorin felfritt. Det jobbiga för mig är när det blir problemlösningar, för då behövs mer än IQ, då behövs även kunskap.
Att vara intelligent är enligt mig att man snabbt kan uppfatta mönster/upprepningar och kan komma fram till en lösning. Finns en anledning till varför det heter Artificiell Intelligens.
Så håller med att IQ och kunskap ska hållas isär.
(Jag definierar) IQ = kunna se mönster. Till exempel om jag lär mig räknesättet för ett komplext tal kan jag lösa allt inom den kategorin felfritt. Det jobbiga för mig är när det blir problemlösningar, för då behövs mer än IQ, då behövs även kunskap.
Att vara intelligent är enligt mig att man snabbt kan uppfatta mönster/upprepningar och kan komma fram till en lösning. Finns en anledning till varför det heter Artificiell Intelligens.
Så håller med att IQ och kunskap ska hållas isär.
Håller med. IQ har inte så mycket med hur bra man presterar på enskilda prov eller i stort i skolan. IQ handlar om att kunna upptäcka mönster, tänka utanför boxen och kunna se saker från ett helikopterperspektiv. Jag har själv en IQ en bra bit över genomsnittet och saker jag inte är intresserad av presterar jag heller inte så bra i. Under pistolhot skulle jag nog lyckas läsa in Matematik 4 men det är inget jag gör frivilligt. Hög IQ är oftast att tänka i annorlunda banor och jag märker att jag har mycket lättare att förutsäga olika skeenden än många andra.
Roligt att du försöker relativisera hela begreppet intelligens för att slippa skämmas!