2022-10-02, 01:21
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Jag håller med den andra skrivaren här i tråden, verkar som att du tagit mensa-testet och misslyckats miserabelt! Roligt att du försöker relativisera hela begreppet intelligens för att slippa skämmas!
Jag tog själv testet och fick 112 på det. Eftersom jag är kvinna så är jag nöjd.

Sen nämnde någon förmågan att dra sammanband, se mönster och dra slutsatser utifrån dessa är vad som är intelligens.
Senast redigerad av Schicklgrubblare 2022-10-02 kl. 01:24.
2022-10-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Spade
Vad vill du diskutera?

Ett IQ-test är ett proxy och har därmed vissa begränsningar; att testet inte kan uppskatta all typ av kognitiv förmåga. Men det är ändock säkert att själva testet korrelerar positivt med den generella intelligensen (G).
.

G är definierat av IQ-testet självt som intelligensfaktorer. Att hävda att intelligens är IQ då IQ-test mäter intelligens är vad vi kallar för cirkulärt argument.
2022-10-02, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag har aldrig gjort ett "komplett" IQ test och dom få gångerna jag började ett sådant gav jag upp efter typ max 8 minuter. Jag tycker inte att man kan mäta någons intelligens genom att denne ska gissa vilken shape kommer näst.
De allmänt vedertagna IQ-testerna är utformade så att människor från olika kulturer och olika utbildningsnivåer ska kunna utföra dessa och ändå få rättvisa resultat. Inga speciella kunskaper behövs, utbildningsnivå spelar heller ingen roll, det enda som mäts är vår förmåga att lösa enkla problem.

Din bristande mönsterigenkänningsförmåga tyder på en ovanligt låg kognitiv nivå. Att du inte tycker att det är ett bra sätt att mäta intelligens på, säger mer om dig själv än om testernas relevans.
2022-10-02, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr

Din bristande mönsterigenkänningsförmåga tyder på en ovanligt låg kognitiv nivå. Att du inte tycker att det är ett bra sätt att mäta intelligens på, säger mer om dig själv än om testernas relevans.

Du är ett skämt som tillskriver sådan signifikans åt ett test utformat av en simpel psykolog.

Winning a Nobel Prize is no big deal, but winning it with an IQ of 124 is really something.

/Richard P. Feynman
2022-10-02, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oandligslinga
Du är ett skämt som tillskriver sådan signifikans åt ett test utformat av en simpel psykolog.

Winning a Nobel Prize is no big deal, but winning it with an IQ of 124 is really something.

/Richard P. Feynman

Testet gör vad det behöver. Spelar ingen roll vem eller hur man gjort testet, då IQ fortfarande är den bästa indikatorn för framtida framgång.

https://www.cnbc.com/2022/07/11/does-iq-determine-success-a-psychologist-weighs-in.html

Framgår i x antal studier. Om livet börjat med karaktärmodifikation, så hade IQ varit en av de viktigaste sakerna om man ser till lön och lycka. Med den mängd studier som finns så är det ju bevisat att IQ har en stark kausal påverkan på personen och personens sociala status.

Så du kan klaga på själva testet, och att man möjligtvis inte får med alla delar av ens intelligens, där kreativt tänkande även bör ha tyngre viktning, men du kan ju inte ifrågasätta dess signifikans.
2022-10-02, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Testet gör vad det behöver. Spelar ingen roll vem eller hur man gjort testet, då IQ fortfarande är den bästa indikatorn för framtida framgång.

https://www.cnbc.com/2022/07/11/does-iq-determine-success-a-psychologist-weighs-in.html

Framgår i x antal studier. Om livet börjat med karaktärmodifikation, så hade IQ varit en av de viktigaste sakerna om man ser till lön och lycka. Med den mängd studier som finns så är det ju bevisat att IQ har en stark kausal påverkan på personen och personens sociala status.

Så du kan klaga på själva testet, och att man möjligtvis inte får med alla delar av ens intelligens, där kreativt tänkande även bör ha tyngre viktning, men du kan ju inte ifrågasätta dess signifikans.

Vadå alla delar? Det var aldrig designat att mäta högre intelligens. Det var designat att upptäcka retardation. Kukmätningen kom långt senare när allt handlade om konkurrens och tävling.
2022-10-02, 02:56
Medlem
Citat:
man möjligtvis inte får med alla delar av ens intelligens, där kreativt tänkande även bör ha tyngre viktning, men du kan ju inte ifrågasätta dess signifikans.

Jag ifrågasätter signifikansen för intelligensmått, inte kognitiv hälsa. Du verkar inte förstå att det är vitt skilda saker.
2022-10-02, 03:01
Medlem
Citat:
Vadå alla delar? Det var aldrig designat att mäta högre intelligens. Det var designat att upptäcka retardation. Kukmätningen kom långt senare när allt handlade om konkurrens och tävling.

Citat:
Jag ifrågasätter signifikansen för intelligensmått, inte kognitiv hälsa. Du verkar inte förstå att det är vitt skilda saker.

Hade det inte påvisat något av värde så hade det ju inte funnits en stark positiv korrelation mellan IQ och framtida framgång och lycka, eller hur?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22998852/
https://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120329142035.htm

Folk med högre IQ får bättre betyg, studerar längre, presterar bättre, lever längre, tjänar mer pengar och är lyckligare. Vad mer vill du ha?

Precis som att man vet att långa personer tjänar mer pengar än korta, och attraktiva mer än fula så tjänar folk med högre IQ mer än de med lägre IQ.
2022-10-02, 03:08
Medlem
Citat:
Folk med högre IQ får bättre betyg, studerar längre, presterar bättre, lever längre, tjänar mer pengar och är lyckligare. Vad mer vill du ha?

Ovanstående har inget med intelligens att göra. Donald Trump uppfyller samtliga kriterium och han är dum som en sten.
2022-10-02, 03:17
Medlem
Citat:
Ovanstående har inget med intelligens att göra. Donald Trump uppfyller samtliga kriterium och han är dum som en sten.

Vad svamlar du om?

Studier har gjorts där det tydligt framgår att IQ har en sannolik stark påverkan på det jag skrev. Vad har Donald Trump med något att göra?

Uppenbarligen så har ju du klarat dig ifrån en hög IQ, därför kan det nog vara svårt att se fördelen. Säg att du hade jämfört dig själv med en exakt kopia av dig som haft 30 IQ högre.

Då hade kopian fortare lärt sig nya saker, kunnat applicera det han lärt sig på mer sätt, fått ett bättre betalande jobb, varit lyckligare och levt längre.

Edit: Förstår nu vad du menade, och om du läst länkarna jag skickade så kan du ju klart och tydligt se att IQ trumfar socioekonomisk bakgrund.
Senast redigerad av GengusKhan 2022-10-02 kl. 03:20.
2022-10-02, 03:22
Medlem
Citat:

Ja, du har nog rätt för han kommer nog aldrig att kunna försörja sig på egen hand?

Tack för att du delade med dig av din insikt.
2022-10-02, 03:23
Medlem
Citat:
Vad svamlar du om?

Studier har gjorts där det tydligt framgår att IQ har en sannolik stark påverkan på det jag skrev. Vad har Donald Trump med något att göra?

Uppenbarligen så har ju du klarat dig ifrån en hög IQ, därför kan det nog vara svårt att se fördelen. Säg att du hade jämfört dig själv med en exakt kopia av dig som haft 30 IQ högre.

Då hade kopian fortare lärt sig nya saker, kunnat applicera det han lärt sig på mer sätt, fått ett bättre betalande jobb, varit lyckligare och levt längre.

Suck. Jag har redan skrivit vad IQ-testet var ämnat för och att det hänger ihop med framgång i livet, eftersom bättre kognition hänger ihop med bättre livsstil. Det har däremot inte att göra med hur intelligent man är eftersom IQ-test var designade för att fånga RETARDATION (det vill säga oförmågan att göra vettiga livsval), inte begåvning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in