Citat:
Ursprungligen postat av
A.Stalker
Några frågor till dig nu, eftersom du tycks ha funderat ett par varv på detta.
Nåt sker, missiler? Bomber? I Sverige?
Eller? Nåt sker i alla fall.
Vi har våra konserver och vatten i bunkar.
Vart lagar man maten?
Kan man använda stormkök inomhus, eller måste man vara på innergården?
(el och gas har slutat funka)
Vi bajsar i plastpåsar vi lagt i en sophink, vad gör man av själva pajspåsen sen, när sopkärlen är fyllda och inte töms.
(Seriös fråga)
Om elen inte finns, så spelar det väll ingen roll om man har en vevradio radio masterna är ju utan el, vet att mobilmaster bara håller i nån timme vid strömavbrott så det spelar ingen roll om man har fulla powerbanks.
Vid kärnvapen måste man ju hålla hygien och byta till rena kläder, hur ordnar man detta?
En del stormkök går att använda inomhus, andra inte. Det brukar stå hos tillverkaren.
Första 3 dagarna (efter kärnvapenangrepp) skulle jag inte gå utomhus överhuvudtaget och ta skydd i skyddsrum eller källare och troligen äta kall konservmat dessa dagar. Sen efter det vistas utomhus endast korta stunder i början och sen börja leva mer normalt igen.
Avföring i soppåsar är nog en bra idé, förvarade så långt bort från människor som möjligt. När det är möjligt skulle jag sedan gräva ned eller elda upp avföringen. Eller upprätta ett utedass (beroende på vad jag tror om radioaktivitet i området)
I början slås nog alla radiosändningar ut. Men redan efter ett dygn tror jag man kan räkna med radiosändningar på vissa platser genom dieselaggregat och liknande. Ha din vevradio redo!
Kläder har du förhoppningsvis redan. Jag har lämnat en del gamla slitna (men rena) kläder i källaren och i en nödväska. Viktigast att byta är underkläder och tröja tänker jag. Har även en del toapapper, tvål, handdukar m.m. redo.