Citat:
Ja, här är du helt rätt ute. Det är främst ett problem för fläktar som sitter i taket och ska agera utblås, då "hänger" ju fläkten så att det blir glapp vare sig man vill eller inte. Men det handlar också om vad det är för kullager som används. Asså, min tes har inte endast med varvtal att göra utan även den "slitning" som kan uppstå om luften trycks på från fel håll. Om man grabbar tag i den delen som bladen sitter på och med andra handen håller i ramen och så drar man lite försiktigt isär dom delarna så känner man ju att det finns ett litet glapp där. Det glappet kan enligt mig skada lagret om det tillförs tillräckligt hårt tryck från "fel" sida i kombination då med ett superhögt varvtal som tillverkarna av fläkten troligen inte tagit med i specarna.
Citat:
Intressant nog så har mina billigaste fläktar, från Artic tio års garanti, det är sju år mer än mina från Cooler Master. Och fyra fler än Noctua erbjuder. Inte nog med det, dom presterar i stort sett lika bra som Noctua-fläktar. Men påminn mig om det här inlägget om tre år så ska vi se om jag är lika glad.
Nu har du faktiskt en poäng i att märke, modell och prisklass har en inverkan.
Citat:
Jag har bara haft en enda Fractal-fläkt så dom vågar jag inte riktigt uttala mig om. Men till skillnad från Cooler Master, som faktiskt är ett fläktföretag, så gör ju Fractal främst chassin. Skulle dock inte förvåna mig om det är CM som tillverkar Fractals fläktar.
Billigare Fractal Design-fläktar är ju klart mindre tåliga jämfört med Noctuas slagskeppsmodeller.
Citat:
Jag pröjsade 128 spänn för tre fläktar som jag fortfarande inte kan tro är så bra som dom är. Min vattenkylning betalade jag inte ens 500 för och den presterar bättre än motsvarande från Corsair eller andra "feta" märken. Givetvis är billig skit fortfarande billig skit. Men billig är inte nödvändigtvis skit längre.
Sen vinner du ytterligare poäng på att kvalitén kanske har höjts rejält i då "dataspelande" har blivit en folksport.
Citat:
Det är en god vana att ha, helt klart. Annars är just smuts på axeln en av dom sakerna som kan få en fläkt att låta illa.
Av gammal vana har jag alltid låst fast fläktbladen när jag gör rent datorer så därav har jag inte haft en kass fläkt som låtit här hemma på mååååånga år.