2022-09-30, 12:04
Medlem
EnsamStatys avatar
Ren tillfällighet att åtal väcks DIREKT efter valet?

Nej, jag tror fan inte det!
Citera
2022-09-30, 12:12
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jag tolkar det som att med stor sannolikhet flickan inte hade levt idag om han inte hade blivt störd och fick avbryta det han påbörjade.
Att ha detta stora våldskapital i så ung ålder så förfäras man över hur han ska bli när han börjar närma sig 20. Kan man verkligen förändra en så här pass aggressiv person med terapi?

Det har talats om att han har så låg iq. Han var slug nog ändå att säga till de förbipasserande att han gått in i skogspartiet för att kissa och såg flickan ligga där.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, alltså rubriceringen Försök till mord hade ju inte varit möjlig om det inte funnits uppsåt att döda (antingen genom avsikt, insikt eller likgiltighet).
Helt rätt! Tänkte mig inte för, blev bara så glad att åtalet är väckt
Citera
2022-09-30, 12:21
Medlem
marshallnongratas avatar
Om han blir dömd på punkterna han åtalas för, vad tror ni är ett sannolikt straff?
Citera
2022-09-30, 12:22
Medlem
Rättegången beräknas pågå den 12-14 oktober och 17 oktober vid Skellefteå tingsrätt, och kommer sannolikt att hållas bakom stängda dörrar.

https://www.expressen.se/nyheter/15-aring-atalas-for-mordforsok-i-skelleftea/
Citera
2022-09-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Rymdis 12 startade denna tråd och jag har uppfattningen att hen kommer från orten och har viss insyn i denna hemska historia. Rymdis12 svarade nekande mot en annan skribent att flickan i dagsläget skulle vara en "grönsak" därav min fråga.

Vad har du för belägg att GM inte är inlåst?

åklagaren säger detta: "Pojken – som har en intellektuell funktionsnedsättning – har gjort vissa medgivanden i förhör, enligt åklagaren. Han har inte varit frihetsberövad."

står också här. https://www.dn.se/sverige/pojke-atalas-for-mordforsok-och-grov-valdtakt-i-skelleftea/
Citera
2022-09-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Han är inspärrad på ungdomshem, mest för att få skydd mot pöbeln som står utanför med högafflar och rep i ande och mening att lyncha den nyanlände lille negerpojken. Där har han det bra med tevespel och sockrig föda i väntan på rättegång och inspärrning på anstalt för livet, där han också kommer att ha det bra med tevespel och sockrig föda i väntan på döden.

svar nej, han är inte det enligt åklagaren
Citera
2022-09-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
Ren tillfällighet att åtal väcks DIREKT efter valet?

Nej, jag tror fan inte det!

Innan du slänger upp dina konspirationer borde du fundera lite över hur snabbt denna utredningen faktiskt gått. Man har alltså lyckats utreda detta och väcka åtal inom 2,5 månad trots att:

-Det tog över 1 månad att avgöra den misstänktes ålder.
-Trots att målsägande varit nedsövd och okontaktbar i 1 månad.
-Trots att polisen en bit in i utredningen sökte TRE specifika vittnen.
-Trots att man fått göra omfattande utredning/kartläggning av den misstänkte med hjälp av skola, socialtjänst och sjuk/mentalvård.
-Trots att utredningen skett under sommaren där allt generellt tar längre tid p.g.a semestrar.

Du tror väl ändå inte att en sådan här utredning skulle kunna gå att göra klart särskilt mycket tidigare??
Citera
2022-09-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marshallnongrata
Om han blir dömd på punkterna han åtalas för, vad tror ni är ett sannolikt straff?

Sluten ungdomsvård. Runt 3 år skulle jag gissa...
Citera
2022-09-30, 12:41
Medlem
Skellefteå Tingsrätt Mål nr B 769-22

Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Nån som begärt Fup? Onödigt att alla gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Säkert ett gäng människor som begärt den. Ska bli intressant att läsa. Min gissning från i somras ligger fast. Den stackars flickan har fått luft- och blodtillförseln strypt och till följd av det är hon nu så tragiskt en grönsak.

Skellefteå Tingsrätt Mål nr B 769-22

Försökte få ut åtalet men det håller på att granskas.

Förundersökningen fick man inte ut om man inte hade utgivningsbevis.
Citera
2022-09-30, 12:49
Medlem
marshallnongratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sluten ungdomsvård. Runt 3 år skulle jag gissa...

Ett sånt jävla hån.
Citera
2022-09-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ett sånt jävla hån.

Man kan ju dömas upp till 4 års sluten ungdomsvård, så det är ju inte omöjligt. Dock brukar det maxstraffet vara ämnat för Mord.

Döma 15-åringar till fängelse är ju ingenting man sysslar med av förklarliga skäl. Skulle man ändå göra det så skulle ungdomsreduktionen göra att han skulle få ungefär 1/4del eller 1/5del av det ordinarie straffvärdet, så det hade inte blivit mycket till fängelsestraff ändå.
Citera
2022-09-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ett sånt jävla hån.

Det är så rättssamhället i Sverige ser ut tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in