2022-09-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Inomhus positionering av varje scanner? Vad menar du?

Jag menar att man håller reda på var varje scanner befinner sig i butiken vid varje tidpunkt. Ungefär som GPS, men inomhus. Så om du stannar vid köttdisken misstänkt länge men inte scannar något kött så flaggas du och får avstämning.
Citera
2022-09-30, 11:34
Medlem
goofers avatar
I "min" Maxibutik har jag självscannat sedan det infördes.
Jag scannar, stoppar i påsen checkar ut och det är klart. Snabbt och smidigt ända tills de införde ålderskontroll på energidryck.

Jag har genom åren fått en del avstämningar men har aldrig haft ett enda fel så det är månader mellan avstämningar nuförtiden.

Jag har aldrig haft för avsikt att utnyttja systemet och stjäla.

Men ibland ser jag finska ziggisar som har en hel jävla kundvagn med grejer som de scannat själva och sedan betalar vid utcheckning utan någon kontroll.
De kan plocka med sig vad som om inte personalen har ögonen med sig.

Jävligt märkligt att de ens tillåts använda ett system som bygger på att kunden är ärlig.

Ärlighet är ju inte det man tänker på när man ser ziggisar i stora klänningar och gubbar i lackstövlar.
Citera
2022-09-30, 11:37
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Jag menar att man håller reda på var varje scanner befinner sig i butiken vid varje tidpunkt. Ungefär som GPS, men inomhus. Så om du stannar vid köttdisken misstänkt länge men inte scannar något kött så flaggas du och får avstämning.

Jaha men de flesta system jag sett har endast scanner på slutet. Tycker min maskin ide låter bättre. Dyrt i början, billigare vid massadoption.
Citera
2022-09-30, 11:38
Medlem
En sak som diskuterats i åratal är annars RFID-taggar på matvaror så att man relativt enkelt kan scanna alla varor i en kundvagn på en och samma gång, ungefär som när man scannar flera böcker åt gången på biblioteket. Problemet är att det är sjukt dyrt att utrusta alla matvaror med taggar.

Ytterligare en variant som har varit på tapeten är vägning av kundvagn vid utcheckning och stämma av mot vikten på alla varor som har scannats. Det skulle nog kunna funka, men då måste man hitta ett bra sätt att ha en invägning vid ingången till butiken också ifall man har egna saker i vagnen.
Citera
2022-09-30, 11:38
Medlem
Citat:
Jaha men de flesta system jag sett har endast scanner på slutet. Tycker min maskin ide låter bättre. Dyrt i början, billigare vid massadoption.

Driver du med mig? Du har inte sett självscanningsystem där man scannar kontinuerligt i butiken? Det är ju mer eller mindre standard i alla större matbutiker numera.
Citera
2022-09-30, 11:41
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Driver du med mig? Du har inte sett självscanningsystem där man scannar kontinuerligt i butiken? Det är ju mer eller mindre standard i alla större matbutiker numera.

Vanligare med att folk blippar på slutet av det jag sett. Men var två år sedan jag bodde i Sverige permanent.
Citera
2022-09-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
3 av 4 är majoritet = flertalet.
Fast det är två av fyra, baserat på att beskrivningen om ICA Maxi i Skövde stämmer.
Citera
2022-09-30, 11:43
Medlem
Citat:
Vanligare med att folk blippar på slutet av det jag sett. Men var två år sedan jag bodde i Sverige permanent.

Om man har självregistrering på slutet brukar det aldrig vara något problem, då har man ju personal som hänger runt en hela tiden och kollar att man inte missköter sig. Om de tycker att du beter dig misstänkt kan de framtvinga en avstämning med en fjärrkontroll har jag hört.
Citera
2022-09-30, 11:47
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Ja, själva syftet är såklart besparing. Låt kunderna göra jobbet och samtidigt spara personalkostnader. Bojkottade själv också självscanning/självutcheck så långt det gick.

Enda positiva med självscanning är att man ser priserna direkt på handscannern. Tidigare upptäckte man inte felen förrän man var hemma. Det är alltid någon vara som inte hängt med i kassasystemet. Inga stora belopp men tillräckligt för att känna sig lurad.

Om inte butiken du handlar i har en skärm som visar vad som slås in så går det ju alltid att kolla av kvittot innan man lämnar butiken. Lite gratistips från Tarzan.
Citera
2022-09-30, 11:48
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Om man har självregistrering på slutet brukar det aldrig vara något problem, då har man ju personal som hänger runt en hela tiden och kollar att man inte missköter sig. Om de tycker att du beter dig misstänkt kan de framtvinga en avstämning med en fjärrkontroll har jag hört.

Ok din idé är helt klart en förbättring i alla fall. Inte som min maskin såklart, som givetvis skulle vara det bästaste. En tredje variant är Amazons system med kameror som registrerar köp när varor tas ur hyllan. Dock vet jag inte hur det gick med det och om de lyckades implementera det.
Citera
2022-09-30, 11:55
Medlem
Detta var bra nyheter!
Mer arbetstillfällen med andra ord
Så enkelt ska ej butiksägaren ha så att de kan sparka all personal och låta datorer håva in pengarna åt dom
Citera
2022-09-30, 12:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
ANgered är ett getto. Men Mölndal har en blandad publik påstår jag. 421 (Högsbo) har mest bilburen medelklass.
Njae. Högsbo är faktiskt rätt slitet ändå. Plus att det ligger i ett köpcenter. Det är mycket lättare att stjäla på såna affärer. Dessutom så ligger hemlösboendet Nya Tillfället ett stenkast därifrån. Förut låg det ett boende som hette Vägskälet som låg är, och när jag bodde där så brukade 3/4 av dom boende.. eh.. handla.. på 421.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in