2022-10-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domberget
Kommunism är ingen lösning ditt spån.
Du får gärna citera var jag pratar om kommunism. Lär dig läsa innan du kallar folk spån eftersom du nog vet väldigt lite om språket.
Citera
2022-10-01, 01:01
Medlem
Samma på ica i tumba märkte jag i veckan. Personalen förklarade att det varit så mycket stölder att de fått stänga ner den tjänsten och enbart ha självscan och vanlig kassa.
Annars på de ställen jag rör mig (mindre orter och städer i landet) funkar det fortfarande. Återstår att se hur länge dock.
Citera
2022-10-01, 01:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Konceptet fungerar förstås bara för människor som inte tycker mat och daglig varor är en kostnad att bry sig om i livet. Medelklassen och uppåt? Personer med god ekonomi som inte behöver vända på slantarna.

Tyvärr importerar Sverige fattigdom så då får man stöld problem.

En del arbetarklass eller bidragsklass är hederligt folk och skulle aldrig fuska, men jag tror dessa är sällsynta nuförtiden.

Det har inte med fattigdom att skaffa. Att vara fattig är lika mycket ett mentalt tillstånd som ekonomiskt.

Problemet med fusarna är att de anser ha rätt att få fuska o det är upp till butiken att kontrollera o kräva betalt.
Butiksägaren är korkad o godtrogen o får därför skylla sig själv.
Samma inställning gäller för bidrag o skatt.
Citera
2022-10-01, 04:11
Medlem
Det handlar om kulturen. I sverige med endast svenskar självutcheckning-systemet hade fungrat men nu när vi importade hit hela Mellanöstern så det blir kaos.

I Japan det är massa med självservice butiker med 0 personal, det finns med och butiker som erbjuder öl där man kan gå in och hälla sig glas öl helt själv. För japaner är ett ärliga och hederliga folk precis som svenskar, innan globalisering och liberalism kom till Sverige.
Citera
2022-10-01, 04:26
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Nu låter jag som en SDare på 00-talet, men orsaken är mångkultur och det är samma orsak som förändrat en massa andra saker i vårt land. Som att man inte kan hyra billift i gör det själv hallar längre och allt annat som etniska svenskar kunde hantera utan problem innan babberiet tvingade svensken att anpassa sig. Listan kan göras lång, badhus, kommunala badplatser hur vi färdas i kommunaltrafiken o.s.v.
Citera
2022-10-01, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Nu låter jag som en SDare på 00-talet, men orsaken är mångkultur och det är samma orsak som förändrat en massa andra saker i vårt land. Som att man inte kan hyra billift i gör det själv hallar längre och allt annat som etniska svenskar kunde hantera utan problem innan babberiet tvingade svensken att anpassa sig. Listan kan göras lång, badhus, kommunala badplatser hur vi färdas i kommunaltrafiken o.s.v.

....kommentera Lars Stjernkvists frisyr när han är på nyheterna
( det är väl inget fel med lockigt år? )
Citera
2022-10-01, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har gjort både självutcheckning och självscanning, och blivit kontrollerad var annan, var tredje gång. Har slutat med självscanningen då det är så besvärligt att riva upp kassarna med mat, allt kontrolleras, och så är det okej. Men alla matvaror hamnar i oreda och kontrollerna tar lika lång tid som att stå i kö. Men det borde vara lätt att fuska med både själv-typerna om man vill det.

Märkligt, brukar bli kollad några få gånger per år eller ännu mindre.
Citera
2022-10-01, 07:21
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har gjort både självutcheckning och självscanning, och blivit kontrollerad var annan, var tredje gång. Har slutat med självscanningen då det är så besvärligt att riva upp kassarna med mat, allt kontrolleras, och så är det okej. Men alla matvaror hamnar i oreda och kontrollerna tar lika lång tid som att stå i kö. Men det borde vara lätt att fuska med både själv-typerna om man vill det.

Jag började självscanna under pandemin (ja, det var sent, jag vet) och har åkt på kontroll kanske tio gånger. Säg att jag har handlat tusen gånger under den tiden, antagligen är det fler. Du måste göra något fel.
Citera
2022-10-01, 07:55
Medlem
Butiken i min ort, där står alltid tre stora väktare om du gör sånt framför dom.
Citera
2022-10-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jag tänkte mer på att det kanske blir någon form av kontroll när personen köper dyrare varor, dyrare varor får ett lås. Visa leg som för butikens folköl, snus, cigg, energidryck.

Du pratade om att "stänga av de som fuskar". Hur skall du avslöja alla fuskare om du inte kontrollerar samtliga?
Citera
2022-10-01, 08:26
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Märkligt, brukar bli kollad några få gånger per år eller ännu mindre.
Ja det är verkligen konstigt. Ett tag när jag var på Citygross kollade de mig varje (!) gång, då gick jag över till ICA i stället. Man känner sig ifrågasatt och misstänkliggjord när det blir så ofta. Hade det varit vid var 5-10 köp hade det väl varit OK, men hela tiden?

Undrar vad de har för kontrollfrekvens inställd på kunderna? Någon med insiderkunskap från branschen?
Citera
2022-10-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Konceptet fungerar förstås bara för människor som inte tycker mat och daglig varor är en kostnad att bry sig om i livet. Medelklassen och uppåt? Personer med god ekonomi som inte behöver vända på slantarna.

Konceptet fungerar för folk som på riktigt respekterar förpliktelsen kring ett avtal och respekterar andra människors rätt till sin egendom. Det kräver dock mycket av människan, särskilt om upplevelsen är att sin avtalsmotpart är rik och att man själv är fattig.

Människor i dessa områden verkar varken respektera avtal, individer eller klara av att bibehålla sin moral trots att man ser sig själv som förloraren.

Citat:

Tyvärr importerar Sverige fattigdom så då får man stöld problem.

Sverige importerar människor som är väldigt kollektivistiska I sin kontext. Tyvärr har vi inte lyckats övertyga dessa om att Sverige ingår i det kollektivet.

Citat:

En del arbetarklass eller bidragsklass är hederligt folk och skulle aldrig fuska, men jag tror dessa är sällsynta nuförtiden.

Allt handlar i grund och botten om risk/reward.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in